چه کسی بنزین مرا جابه جا کرد؟

به تازگی خبری منتشر شد مبنی بر این که سوخت با ضریب خاصی محاسبه می شود که در این مطلب درباره این دو دلیل توضیح داده ایم و راه‌هایی را که می‌توانید مانع از کسر شدن سهمیه بنزین تان شوید، نوشته ایم.

چه کسی بنزین مرا جابه جا کرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز حدود دو ماه از روزی که طرح سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد، می‌گذرد. در این مدت مشکلات مختلفی برای استفاده کنندگان سوخت به‌وجود آمده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد متعددی آن را گزارش کرده‌ بودند، کم شدن بی‌دلیل مقدار سهمیه سوخت‌ پس از سوخت‌گیری بود.

در ابتدا صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاه‌های سوخت اعلام می‌کردند که سهمیه بنزین آن ها در هر بار سوخت گیری بیش از ۲ لیتر کم می شود. همین موضوع سبب شد تا تصور کم فروشی جایگاه ها تقویت شود و متهم اول این موضوع جایگاه های سوخت باشند. به تازگی هم خبری منتشر شد مبنی بر این که سوخت با ضریب خاصی محاسبه می شود که در ادامه درباره این دو دلیل توضیح داده ایم و راه هایی را که می توانید مانع از کسر شدن سهمیه بنزین تان شوید، نوشته ایم.

حتما خروج بزنید
مصرف کنندگان سوخت از همان روزهای اول، از کم شدن حدود یک تا 2 لیتر سوخت‌شان پس از هر بار استفاده خبر می‌دادند. مسئولان اجرای طرح اعلام کردند این اتفاق به احتمال زیاد به خاطر درست استفاده نکردن از کارت سوخت است. به همین دلیل شرکت پخش فراورده‌های نفتی از مردم خواست کارت را بدون خروج زدن به صورت ناگهانی از دستگاه خارج نکنند. آن‌ها اعلام کردند سامانه کارت سوخت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که استفاده کننده نباید در حین عملیات، آن را خارج کند. روش صحیح بدین صورت است که شخص بعد از اتمام سوخت‌گیری باید نازل را در جای خود قرار دهد تا ارتباط سوخت‌گیری قطع شود و بعد از آن‌که پیام «لطفا کارت خود را بردارید» روی دستگاه ظاهر شد، کارت را بردارد.

پیمانه را در نظر بگیرید
با گذشت زمان بیشتر، معلوم شد رعایت در فشار دادن دکمه خروج هم کمکی به حل مشکل نکرده است. در این میان، یکی از فرضیه‌هایی که مطرح شد کم‌فروشی جایگاه‌داران سوخت بود. اما پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق‌تر و فراوانی تعداد افرادی که مشکل کم شدن از کارت‌شان را داشتند، مشخص شد این موضوع هم دلیل اصلی مشکل نیست. شکایت‌های مردم در این باره برقرار بود تا این که دو روز پیش شرکت پخش فراورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای صادر کرد و بالاخره معما حل شد!

در اطلاعیه جدیدی که صادر شد، توضیح داده شده که در هر بار سوخت‌گیری پیمانه‌های ۳.۹۹ لیتری برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که فرد در هر بار سوخت‌گیری، حتما باید یکی از ضرایب ۳.۹۹ لیتر را انتخاب کند وگرنه مابه‌التفاوت آن از سهمیه اش کم می‌شود. به عبارت دیگر، وقتی شما مشغول سوخت‌گیری هستید به محض شروع عملیات، همان ابتدا ۳.۹۹ لیتر از شما کسر می‌شود.

حال اگر شما فقط ۲ لیتر بنزین بزنید و عملیات را متوقف کنید آن ۱.۹۹ لیتر باقی مانده هم از سهمیه شما کم خواهد شد. پس شما برای این که سهمیه از دست ندهید باید یکی از اعداد ۳.۹۹، ۷.۹۸، ۱۱.۹۷ و ... را برای سوخت‌گیری انتخاب کنید. البته در توضیح بیشتر آمده که اگر بلافاصله کارت را داخل دستگاه قرار دهید سهمیه کم شده بر می‌گردد و در هر صورت برای کسر نشدن سهمیه باید هنگام دیدن پیام «کارت خود را بردارید» فوری! اقدام به برداشتن کارت کنید.

سوالات بی‌پاسخ مردم
حالا که این شفاف‌سازی از طرف شرکت پخش فراورده‌های نفتی صورت گرفته، سوال این جاست که چرا به‌موقع و شفاف از همان ابتدا درباره پیمانه‌ها به مردم توضیح داده نشده است؟ سوال دیگر این که حالا که مردم علم غیب نداشته‌اند و دو ماه بعد بالاخره با اعتراف مسئولان از موضوع باخبر شده‌اند، این حقی که از آن‌ها ضایع شده چطور به آن‌ها برگردانده خواهد شد؟ و در نهایت سوال پایانی این که چرا مسئولان مربوط طرح را طوری اجرا نکرده‌اند که مابه‌التفاوت سوخت به نفع مردم شود و چرا منفعت دولت بر منفعت مردم ترجیح داده شده است و اصلا چه نیازی به پیمانه کردن سوخت است و چرا هر فرد هرقدر سوخت می‌زند، از کارت سوختش کسر نمی‌شود و البته چرا‌های زیاد دیگری هم وجود دارد که باید دید شرکت پخش فراورده‌های نفتی چه پاسخی برای آن‌ها دارد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.