فارس رتبه اول تولید گل نرگس در کشور/درآمد بیش از ۳۱ میلیاردی

کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با ۵۲۵ هکتار نرگس زار رتبه نخست تولید گل نرگس را در کشور دارد.

فارس رتبه اول تولید گل نرگس در کشور/درآمد بیش از ۳۱ میلیاردیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالکریم طاهری مهر گفت: سطح زیرکشت گل نرگس در استان فارس ۵۲۵ هکتار بوده که با تولید سالانه ۳۰۰ میلیون شاخه، ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمدزایی دارد.

او افزود: برداشت گل نرگس در استان از نیمه آبان‌ماه آغاز و تا پایان اسفندماه و در بعضی از مناطق تا فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

طاهری مهر، بیشترین سطح زیر کشت گل نرگس را مربوط به شهرستان‌های خفر جهرم با ۳۰۰ هکتار کشت آبی و کازرون با ۱۷۰ هکتار نرگس دیم دانست و ادامه داد: استان فارس رتبه نخست تولید گل نرگس در کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می‌شود و بیشتر نرگس زار‌های کازرون دیم است.

او با بیان اینکه بازار گل نرگس عمدتا بازار گل تهران است، اظهار کرد: گل نرگس فارس به لحاظ داشتن مرغوبیت بالا، زیبایی و طراوت، بوی مطبوع و ماندگاری آن بعد از برداشت، علاوه بر ارسال به سایر استان‌ها به کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

طاهری مهر، به خواص گل نرگس اشاره کرد و گفت: کمک به درمان سرماخوردگی، افسردگی و .. از جمله ویژگی‎های درمانی گل نرگس است، همچنین عطر گل نرگس ضدعفونی کننده هوا و برای بیماران اعصاب و روان آرامش‌بخش است.

کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس شهلا، پرپر، هزارپر و شیپوری را از انواع گل نرگس فارس برشمرد.

او گفت: با تشکیل انجمن ملی گل نرگس کشور در سال گذشته که ریاست آن به‌عهده یک نرگس کار خفری است به غیر از برگزاری جشنواره سالیانه در کازرون و خفر بحث فرآوری و استخراج اسانس در دستور کار انجمن با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و وزارت متبوع است.

طاهری مهر در پایان اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم گل نرگس از ۱۰۰ هزار تومان شروع شده و در پیک برداشت به ۱۵ هزار تومان هم می‌رسد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار