۹۰ هزار نفر در معرض خطر فرونشست زمین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با هشدار درباره فرونشست زمین در برخی از مناطق گفت: این پدیده ۹۰ هزار نفر از جمعیت استان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مهدی خانی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری در نشست ستاد پیشگیری بحران گفت: ۹۰ هزار جمعیت استان و ۷۷ کیلومتر راه آهن و تأسیسات زیربنایی با خطر فرونشست زمین مواجه هستند.

به گفته مهدیخانی، صادر نکردن مجوز جدید حفر چاه، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، مدیریت چاه‌های مجاز و ارائه الگوی کشت، بخشی از راهکار‌ها برای جلوگیری از مرگ خاموش سفره‌های زیرزمینی است.


* تدابیر خاص برای جلوگیری از فرونشست زمین


فرخزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این نشست گفت: برای جلوگیری از فرونشست دشت قزوین تدابیر خاصی اندیشیده شده است که از جمله آن‌ها باید میزان استفاده منابع زیرزمینی از سوی برخی صنایع آب بر مانند فولاد بویین زهرا، محدود شود.

معاون استاندار از فرمانداران و بخشداران و دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق برفگیر استان خواست تا در موقع بارش برف، برای بازگشایی راه‌های فرعی، در آمادگی کامل باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بر لزوم لایروبی رودخانه‌های استان برای پیشگیری از وقوع سیل تأکید کرد.
 

*امدادرسانی به سیل زدگان با محوریت هلال احمر


استاندار قزوین بر امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان با محوریت هلال احمر تأکید کرد.

هدایت الله جمالی پور گفت: به دلیل وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان و محرومیت این استان، لازم است همه کمک‌ها با محوریت جمعیت هلال احمر به این استان ارسال شود.

استاندار افزود: در صورت نیاز، ماشین آلات سنگین راهداری هم به این استان اعزام شوند.

جمالی پور همچنین بر لزوم تشکیل کمیته چند جانبه با حضور دستگاه‌های اقتصادی برای کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان تأکید کرد.


*پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی


ملکی، مدیر عامل آب منطقه‌ای استان هم در این نشست با بیان اینکه سطح آب زیرزمینی پایین رفته و از سال ۷۵ شاهد افت شدیدی بوده است، گفت: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۸۰ میلیون متر مکعب بیش از ظرفیت آب برداشت می‌کنیم و دشت قزوین، ظرفیت تحمل این همه فشار را ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: برای تأمین آب آشامیدنی در بعضی نقاط مشکل داریم و باید برنامه‌هایی را برای حل این مشکل، تدوین کنیم.

ملکی با اشاره به مقاومت کاربران برای نصب کنتور هوشمند و گفت: این عده بیش از ظرفیت از منابع زیرزمینی آب برداشت می‌کنند و ما به تنهایی قادر به برخورد با آن‌ها نیستیم.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های استان نصب شده و نیمی از چاه‌های استان هنوز به کنتور هوشمند تجهیز نشده اند.

ملکی خاطرنشان کرد: از هزار و ۷۰۰ حلقه چاه فرم ۵ در استان ۳۰۰ حلقه پر شده است و در صورت تداوم فعالیت چاه‌های غیرمجاز دشت قزوین برای آبرسانی به دامداری‌ها و مرغداری ها، دشت قزوین به طور کامل خشک می‌شود.
 

*آغاز بارش برف از روز جمعه


شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان هم گفت: از روز جمعه، آسمان استان شاهد بارش برف خواهد بود و اوج بارش‌ها در روز یکشنبه به وقوع خواهد پیوست.

او افزود: از ابتدای سال زراعی شاهد ۱۴۷ میلیمتر بارندگی در استان بودیم که نسبت به بلند مدت ۳۰ میلیمتر (معادل ۲۶ درصد) افزایش داشته است.
انتهای پیام/.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.