طرحی برای نجات بیماران سکته قلبی

طرح ۲۴۷ سازمان اورژانس ۱۱۵ برای نجات بیماران سکته قلبی همزمان با دیگر نقاط کشور در استان بوشهر در حال اجراست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حاشیه کارگاه درمان سکته حاد قلبی گفت: بیماران با مشکل سکته حاد قلبی در طرح ملی ۲۴۷ اورژانس از مرگ نجات پیدا خواهند کرد.

عبدالرحیم دادجو افزود: طرح ملی کد ۲۴۷ برای درمان سکته‌های حاد قلبی با تعریف فعالیت بیمارستان‌هایی به شکل ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته برنامه‌ریزی و اجراشده است.

او، با اشاره به‌ضرورت انتقال به‌موقع بیماران سکته قلبی به مراکز درمانی افزود: زمان، نقش اصلی را در درمان بیماران دچار سکته حاد قلبی دارد، بنابراین بیماران با علائم سکته‌های حاد قلبی باید از خوددرمانی پرهیز کنند و هر چه سریع‌تر با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند، تا به نزدیک‌ترین مراکز مجهز به درمان‌های سکته‌های حاد قلبی منتقل شوند.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در استان بوشهر نیز بیمارستان‌هایی تعریف‌شده که به‌صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته فعال هستند و با توجه به اهمیت زمان در نجات جان بیمار با سکته حاد قلبی، انتقال بیمار به بیمارستان و بستری برای آنژیوپلاستی در مدت‌ زمان ۶۰ تا ۹۰ دقیقه صورت می‌پذیرد.

بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر

دادجو گفت: شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در ایران و در استان بوشهر بیماری‌های قلبی و عروقی است که قسمت مهمی از آن را سکته‌های حاد قلبی به خود اختصاص می‌دهد.

او عنوان کرد: علت ایجاد سکته حاد قلبی، ایجاد لخته در عروق کرونر است که منجر به بسته شدن رگ می‌شود و جریان خون یک منطقه از عضله قلب کامل از بین می‌رود.

علائم سکته حاد قلبی

رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: علامت سکته حاد قلبی بیشتر شامل درد سینه، احساس فشار و سنگینی روی سینه، احساس خفقان و تنگی نفس، همراه با تعریق و حالت تهوع و استفراغ است.

دادجو ادامه داد: اگر بیماری در سن بیماری قلبی باشد و عوامل خطر پیدایش تصلب شرایین را هم داشته باشد، به‌هیچ‌وجه نباید دست به خوددرمانی بزند و ضروری است بعد از دیدن این علائم از اورژانس ۱۱۵ کمک بگیرد.

سکته حاد قلبی از پیش خبر نمی‌کند

او تأکید کرد: سکته حاد قلبی می‌تواند صدمات دائمی را برای فرد به دنبال داشته باشد، بنابراین باید هر چه سریع‌تر رگِ مسدود باز، و جریان خون دوباره برقرار شود تا آسیب‌ها به عضله قلب کمتر شود و هرچه سلول‌های عضله قلب کمتر از بین بروند در آینده بر روی طول عمر بیمار مؤثر است و از درمان‌های پرهزینه بعدی نیز پیشگیری می‌کند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه درمانی برای سکته‌های حاد قلبی، آنژیوگرافی سریع و باز کردن رگ بسته به شیوه آنژیوپلاستی است، اما درعین‌حال باید توجه کرد که سکته حاد قلبی از پیش خبر نمی‌کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.