عضو کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد:

هدررفتن آب چشمه‌های شور در کویر تشنه دامغان

حسن‌بیگی از وجود حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب شور در منابع زیرزمینی دامغان خبر داد و با توجه به کمبود آب در منطقه خواستار استحصال این منابع و شیرین‌سازی آن‌ها شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، نماینده دامغان در مجلس، در شورای برنامه‌ریزی و اقتصادمقاومتی استان سمنان با بیان اینکه در منطقه محور معلمان ده‌ها چشمه آب شور با دِبی ۱۵ تا ۱۵۰ لیتر برثانیه وجود دارد گفت: متاسفانه این منابع در حال حاضر وارد مناطق کویری شده و تبخیر یا به هدر می‌رود.

او افزود: در صورت استحصال این منابع زیرزمینی و شیرین‌سازی آن می‌توان از این منابع در بخش‌های شرب و کشاورزی استفاده کرد.

حسن‌بیگی با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از این منابع با استفاده از انرژی خورشیدی تصریح کرد: انرژی خورشیدی انرژی گرانی است و به دلیل همین گرانی، سرمایه‌گذاران معمولا از چنین طرح‌هایی استقبال نمی‌کنند و لذا نیاز است که زیرساخت‌های لازم در این بخش از سوی دولت فراهم شود.

او خواستار تامین برق در منطقه سرکویر به منظور استفاده بهتر از منابع منطقه و خصوصا منابع آبی و معدنی شد و ابراز داشت: پیشنهاد شهرستان دامغان این است که با افزودن تیر‌های برق و افزایش کابل‌های برق به ۶ کابل، برق مورد نیاز تامین شود.

عضو کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در کشور سرمایه‌گذار کم نداریم اظهار کرد: در کشوری که یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد، سرمایه‌گذار برای این گونه طرح‌ها وجود دارد.

حسن‌بیگی با بیان اینکه در حال حاضر از سرمایه‌گذار خواسته می‌شود که برق را از طریق ژنراتور تامین کند خاطرنشان کرد: تامین برق از این طریق به دلیل مصرف بالای گازوئیل مقرون به صرفه نیست و از همین رو سرمایه‌گذاران از آن استقبال کمتری می‌کنند.

او بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های روز تاکید و تاکید کرد: تکنولوژی‌ها در این بخش به سرعت در حال تغییر است و باید با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها از این سرمایه‌های خدادادی به شکل بهتری استفاده شود.

نماینده مردم دامغان با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه چشمه‌علی از آن به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری استان نام برد و تصریح کرد: در گذشته عمده نهر‌های این چشمه که آب عمده شهرستان از آن تامین می‌شد از شهر دامغان می‌گذشت، اما متاسفانه به مرور مسیر عبور نهر‌ها به صورت سیمانی و بعد‌ها به صورت لوله‌ای شد و همین سبب شد که درختان کهنسالی که در دو سوی جوب‌های این نهر‌ها وجود داشت به مرور بخشکد.

حسن‌بیگی با بیان اینکه ۲۰ نهر از ۲۷ نهر چشمه علی از داخل شهر دامغان عبور می‌کرده گفت: عبور حجم بالایی از آب چشمه علی از شهر یک طراوت و زیبایی خاصی به منطقه می‌داد که متاسفانه از بین رفت. پیشنهاد ما این است که این نهر‌ها دوباره احیاء شوند
وی با بیان اینکه دامغان قدمتی هفت هزار ساله دارد گفت: با توجه به قدمت شهر دامغان باید به آثار تاریخی شهرستان توجه ویژه‌تری شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام / ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار