پمپئو وارد آلمان شد

وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در نشست لیبی وارد آلمان شد.

پمپئو وارد آلمان شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امروز یکشنبه وارد برلین شد تا در نشست طرف‌های درگیر در جنگ لیبی و حامیان خارجی آن‌ها شرکت کند. در نشست لیبی با حضور نمایندگان گروه‌های لیبیایی و حامیان خارجی آن‌ها راه‌های پایان دادن به جنگ نیابتی در این کشور بررسی خواهد شد.

جنگ میان گروه‌های مختلف در لیبی تاکنون ۱۴۰۰۰۰ هزار نفر از ساکنان این کشور را بی خانمان و آواره کرده و باعث شده تولید نفت خام در آن به نصف برسد.

آلمان بعنوان میزان نشست طرف‌های لیبیایی و سازمان ملل امیدوار است که روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی و مصر را متقاعد بکند که طرف‌های مورد حمایت خودشان را در لیبی ناچار کنند آتش بس پایدار را در طرابلس، پایتخت لیبی بپذیرند که محل استقرار دولت لیبی است که مورد تایید جامعه جهانی است. همزمان دولت دیگری توسط مخالفان در مناطق شرقی لیبی هم ایجاد شده است.

پیش از این نشست طرف‌های لیبی برای دستیابی به توافق شکست خورده و انتظار می‌رود در نشست یک روزه لیبی در برلین بیشتر دیدگاه‌ها و خواسته‌های ژنرال خلیفه حفتر بررسی شود که فرماندهی گروهی شبه نظامی بنام ارتش ملی لیبی را برعهده دارد و از ماه آوریل گذشته عملیات گسترده‌ای را برای اشغال طرابلس شروع کرده است. دولت‌های غربی امیدوارند در نشست امروز در برلین بتوانند ژنرال خلیفه حفتر را متقاعد بکنند که آتش بس اعلام شده را در طرابلس بپذیرد.

خلیفه حفتر روز یکشنبه نشست روسیه و ترکیه را درباره لیبی ناتمام رها کرد. برخلاف حفتر، فایض السراج، نخست وزیر لیبی که مورد تایید جامعه جهانی است در این نشست توافقنامه آتش بس را که از سوی ترکیه و روسیه ارائه شده بود امضا کرد. قرار نیست در نشست یک روزه لیبی در برلین درباره توافق تقسم قدرت در لیبی گفت‌وگو شود.

ژنرال خلیفه حفتر یکی از فرماندهان ارتش لیبی در دوران زمامداری معمر قذافی است که در سال ۲۰۱۱ از قدرت برکنار شد. هفته جاری هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با خلیفه حفتر در مقر وی در بنغازی دیدار و گفت‌وگو کرد و به درخواست هایکو ماس برای شرکت در نشست برلین پاسخ مثبت داد.

روز جمعه گذشته افراد مسلح قبایل که تحت فرمان خلیفه حفتر هستند بنادر نفتی شرق لیبی را مسدود کردند و با این اقدام علاوه بر تشدید تنش‌ها در لیبی صادرات نفت این کشور را روزانه ۸۰۰۰۰۰ بشکه کاهش دادند.

خلیفه حفتر مورد حمایت امارات متحده عربی، مصر، اردن و سودان است. فرانسه هم تا حدی از خلیفه حفتر و اقدامات وی در لیبی حمایت می‌کند. در مقابل ترکیه از دولت فایض السراج در طرابلس حمایت می‌کند و اخیرا هم ۲۰۰۰ نیرو برای حمایت از دولت لیبی در طرابلس به این کشور اعزام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار