وقتی آنکارا خود را یک طرف اصلی در تحولات لیبی می‌داند؛

انتقاد ترکیه از یونان به دلیل دخالت در مسائل لیبی

وزیر امور خارجه ترکیه از یونان به دلیل میزبانی از خلیفه حفتر انتقاد کرد و گفت تلاش‌های یونان برای از ریل خارج کردن فعالیت‌های صلح در لیبی بیهوده است.

انتقاد ترکیه از یونان به دلیل دعوت از خلیفه حفتربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، از یونان به دلیل دعوت خلیفه حفتر به آتن انتقاد کرد و گفت رویکرد یونان در مدیترانه تلاشی بیهوده برای از ریل خارج کردن فعالیت‌های صلح در لیبی است.

چاووش اوغلو در این خصوص گفت: «نغمه‌ای که یونان و قبرس با مطالبات حداکثری در شرق دریای مدیترانه سر داده‌اند کشور‌های همسایه را از حقوقشان محروم می‌کند.»

او در ادامه افزود: «تلاش برای قانونی کردن این ادعا‌ها با بهره‌گیری از کشور‌های اروپایی صلح و ثبات را در منطقه به خطر می‌اندازد.» وزیر امور خارجه ترکیه همچنین از نوع برخورد آتن با مسائل لیبی انتقاد کرد. او گفت دو توافقی که ترکیه با دولت قانونی لیبی امضا کرده یونان را نگران ساخته است. آن‌ها به جای گفتگو روابط دیپلماتیک خود را با دولت مشروع این کشور قطع کردند. متاسفانه آن‌ها با این فهم از مسائل عمل می‌کنند که «دشمن دشمن من دوستم است.» او در ادامه تاکید کرد که تلاش‌های بی‌حاصل یونان در این زمینه عبث است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

خلیفه حفتر روز جمعه و پیش از کنفرانس برلین که امروز قرار است برگزار شود به یونان سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور ملاقاتی داشت.

در نوامبر گذشته، آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی دو توافق جداگانه‌ای را امضا کردند، یکی درباره همکاری‌های نظامی و دیگری درباره مرز‌های دریایی کشور‌ها در دریای مدیترانه شرقی. نخست وزیر یونان پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود در صورتی که توافق آنکارا با دولت وفاق ملی لغو نشود هر گونه راه‌حل سیاسی در مناقشه لیبی را در شورای اتحادیه اروپا وتو خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار