برپایی سازه در اطراف کشتی تاریخی قروق تهدید کننده است

سرپرست هیئت باستان‌شناسی کشتی تاریخی قروق از گمانه‌زنی با احتیاط کامل در این شناور خبر داد و گفت: برپایی هر نوع سازه در اطراف آن تهدید کننده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حسین توفیقیان، سرپرست هیئت باستان‌شناسی کشتی تاریخی قروق با بیان اینکه گمانه‌های سه‌گانه کشتی تاریخی قروق تالش با احتیاط کامل کاوش باستان شناختی آغاز شد، گفت: این عملیات با توجه به ملاحظاتی که در این زمینه وجود داشت با سرعت در ۲ مرحله جمع‌آوری رسوبات سطحی با استفاده از بیل و برداشت رسوبات نزدیک به بافت چوب با استفاده از ابزار سبک‌تر نظیر کمچه، جارو و برس انجام شده است.

او با اشاره به اینکه برپایی کارگاه مفصل با توجه به اهداف این مرحله از کاوش‌های باستان شناسی شناور تاریخی قروق تالش، موضوعیتی نداشته است، افزود: با توجه به موقعیت شناور و نوع رسوبات و سطح ایستایی، برپایی هر نوع سازه در اطراف شناور ناپایدار بوده و در صورت ریزش، تهدید کننده شناور است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار داشت: برپایی هرنوع سازه در اطراف شناور می‌تواند موجب تغییر نظام رسوب‌گذاری در اطراف شناور و موجب فرسایش موضعی محل شود که خود، نوعی تهدید برای شناور خواهد بود.

توفیقیان با بیان اینکه مجوز کاوش با هدف خواناسازی و بررسی سریع شناور در ۲۴ آذر امسال به به سرپرستی او صادر شده است، گفت: عملیات گمانه‌زنی کشتی تاریخی قروق در دی ماه توسط هیئت مطالعاتی شامل باستان شناس، مرمتگر آثار تاریخی با هدف مطالعه وضعیت فعلی کشتی و میزان حفظ شدگی چوب و ارائه برنامه حفاظتی انجام شده است.

او افزود: با توجه به اهمیتی که ساکنان محلی به ویژه اهالی کریم محله و پشته نسبت به حفظ و معرفی این شناور دارند، امید است پیش از آن که عوامل طبیعی یا گردشگران موجب تخریب این اثر شوند، اقدامات بعدی بر مبنای روش‌های علمی و بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده، به حفظ این اثر منجر شود.

مدیرگروه باستان‌شناسی دریایی بیان کرد: تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی از یک دهه گذشته و اطلاعات مردم‌شناسی هیئت کاوش باستان‌شناسی نشان می‌دهد که محتویات داخل کشتی، ماسه ساحلی است که توسط امواج وارد کشتی شده و فاقد لایه‌های تاریخی است.

توفیقیان با اشاره به اینکه اواسط دهه ۸۰ گزارش‌های پراکنده‌ای از وجود شناوری چوبی در آب‌های سواحل قروق تالش ارائه شد، گفت: در سال‌های بعد با کاهش تراز آب دریای خزر، به‌تدریج بقایای یک شناور چوبی آشکار شد.

او از ارسال پرونده ثبت ملی شناور تاریخی قروق تالش در سال‌های اخیر توسط میراث‌فرهنگی استان گیلان به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و شورای ثبت آثار ملی خبر داد و افزود: با این حال، به‌دلیل سوال‌های متعددی مانند سن شناور، چوب‌شناسی، ابعاد و اندازه واقعی، مالکیت و نحوه ساخت آن و دلایل وجود شناور در این مکان مطرح و ثبت آن به بررسی و مطالعه آن منوط شد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی کشتی تاریخی قروق اظهار داشت: بررسی جامع این شناور در چارچوب طرح "شناسایی و حفظ میراث‌فرهنگ دریایی: مطالعات کشتی تاریخی قروق تالش" توسط پژوهشکده باستان‌شناسی و با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان و همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در حال انجام است.

توفیقیان بیان کرد: تاکنون مطالعات متعددی بر روی این شناور شامل بررسی باستان‌شناسی سطحی منطقه، ژئوفیزیکی زیر بستر محوطه، مطالعات رسوب‌شناسی محوطه، مستندنگاری شناور، سن‌سنجی رادیوکربن چوب، مطالعات چوب‌شناسی، میزان حفظ‌شدگی شناور و تعیین ابعاد و وزن شناور و نیز معرفی روش‌های حفاظت، مرمت شناور انجام شده است.

او افزود: مطالعات باستان‌شناسی سطحی، پیمایش سواحل پیرامون و مطالعات اولیه که در ابتدای سال ۱۳۹۸ به انجام رسید، نشان داد که به فاصله حدود ۷۰۰ متری جنوب کشتی تاریخی قروق، بقایای کوچکی از الوار یک کشتی دیگر در عمق حدود نیم متری رسوبات قرار دارد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده باستان‌شناسی تصریح کرد: با انجام مطالعات مردم شناسی، اطلاعات با ارزشی درخصوص دریانوردی، کشتی‌رانی و صیادی ساحل‌نشینان جمع‌آوری شد و مصاحبه با آگاهان و محققان محلی پیش زمینه مناسبی درخصوص پیدایش کشتی تاریخی قروق در اختیار هیئت مطالعاتی قرار داد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.