اتمام مرمت بازار تاریخی جهرم تا پایان امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های بازآفرینی شهر جهرم گفت: مرمت بازار تاریخی این شهرستان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در بازدید از طرح‌های بازآفرینی شهر جهرم گفت: مرمت و مقاوم‌سازی بازار تاریخی جهرم تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

مهدی عبوری افزود: با توجه به اینکه جهرم در مسیر بازآفرینی شهری قرار دارد اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و پیشرفت‌های بسیار خوبی را شاهد هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی طرح مرمت بازار تاریخی جهرم گفت: علاوه بر این، طرح ساخت مرکز فرهنگی محله دشتاب نیز با هزار و ۲۰۰ متر زیربنا توسط این اداره کل تهیه شده و به زودی اجرا خواهد شد.

جعفر زاهدی افزود: در تلاشیم تا سالن ورزشی دو هزار و ۱۰۰ متری محله کوشکک جهرم نیز تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

بازار سرپوشیده جهرم، با بیش از صد حجره و ۸۵۰ متر طول از بنا‌های تاریخی اواخر دورهٔ زندیه و اوایل قاجاریه است و از آن به‌عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز نام برده می‌شود.

این بازار، از نوع بازار‌های صلیبی با چهار راسته شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که با یک چهارسوق در وسط به هم متصل شده اند.

حاج محمد حسین خان جهرمی حاکم جهرم و فسا در سال ۱۲۵۰ هجری قمری این بنا را با چند کاروانسرا، تیمچه، مسجد و حمام متصل به آن، طی ۶ سال ساخت و در دوره‌های بعد، این بنا توسعه یافت.

بیشتر حجره‌های این بازار سنتی به پارچه فروشی اختصاص دارد و از این رو به بازار پارچه‌ای نیز معروف است.

بازار جهرم در سال ۱۳۵۲ با شماره ۹۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار