مصرف انرژی در ساختمان‌ها بهینه می‌شود

ساختمان‌ها بیشترین سهم از مصرف انرژی نهایی کشور را در مقایسه با بخش‌های دیگر دارند و بهینه‌سازی مصرف انرژی در این بخش و آموزش آن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۲۵ تا ۲۷ میلیون ساختمان در کشور وجود دارد و این بخش، بیش از یک سوم انرژی نهایی کشور را مصرف می‌کند. در این راستا توسط مسئولان پروژه بین‌المللی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان همایشی با عنوان «شبکه‌سازی زنجیره تامین فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی در ساختمان» برگزار شد.

فرهنگسازی و ایجاد ارتباط سازنده میان فعالان بخش ساختمان شامل سازندگان، شرکت‌های خدمات مهندسی، پیمانکاران، تامین‌کنندگان تجهیزات، مالکان با نهاد‌های حاکمیتی و مجموعه‌های مردم نهاد و بخش خصوصی هدف از برگزاری این همایش بود تا با این اقدام شاهد مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها باشیم. چرا که رسیدن به این هدف با تقویت همکاری‌های بین‌بخشی محقق می‌شود.

از سویی حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا در این حوزه اهمیت دارد زیرا علاوه بر اشتغالزایی بروز ایده‌های نو را به همراه دارد که در این همایش این موضوع مد نظر قرار گرفت.

توسعه صنعت شرکت‌های خدمات انرژی مهم‌ترین اقدام در زمینه بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان است. اگر چه این شرکت‌ها از سال ۲۰۰۶ شروع به فعالیت کرده‌اند، اما تاکنون در این حوزه توفیق زیادی نداشته­‌ایم. دلیل آن نیز پیچیدگی این مبحث و لزوم برخورداری از کمک‌های دولتی است.

می‌توان گفت با توجه به پایلوت‌هایی که تعیین شده، این پروژه از مهم‌ترین اقداماتی است که تاکنون در بحث بهینه‌سازی انرژی ساختمان در کشور با رویکرد شرکت‌های خدمات انرژی اجرا شده است.

در این پروژه ۲۹ راهکار برای بهینه‌سازی انرژی در ساختمان در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط ساختمان قابل پیاده‌سازی هستند. برای مثال با هوشمند‌سازی و معاینه موتورخانه می‌توان تا ۲۵ درصد از اتلاف انرژی در این بخش جلوگیری کرد.

سیستم‌های مدیریت هوشمند در ساختمان با کاربری‌های متفاوت در شهر‌های مختلف اجرا شده است و پلتفرم­‌های متنوعی ایجاد شده‌ که می‌تواند در ثبت و پایش اطلاعات انرژی ساختمان‌ها و در راستای بهینه‌سازی انرژی به ساکنان ساختمان‌ها ارائه شود.

کولر‌های هیبریدی، سیستم‌های کنترل هوشمند در ساختمان، اپلیکیشن مدیریت انرژی در ساختمان در خصوص سامانه پایش آنلاین مدیریت انرژی در ساختمان تولیدات و محصولات دانش بنیانی هستند که می‌توان در داخل از آن‌ها در این حوزه بهره برد.


بیشتر بخوانید: ذخیره سازی هیدروژن با استفاده از عصاره موز


پروژه «اصلاح قوانین بازار؛ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان‌های مسکونی و تجاری- اداری فعالیت خود را آغاز کرد. این اقدام گامی برای کاهش انتشار آلاینده­‌های زیست­ است.

این پروژه با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی شروع به کار کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار