مشاور گوترش: ترامپ بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است

جفری ساچز، مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل با اعلام اینکه ترامپ فردی بی ثبات و خطرناک برای تمامی جهان و حتی آمریکا است را بدترین رئیس‌جمهور ایالات متحده خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فرانس ۲۴، جفری ساچز، مشاور ویژه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در امور توسعه با اعلام اینکه دونالد ترامپ فردی بی ثبات و خطرناک برای تمامی جهان و حتی خود مردم آمریکا است او را بدترین رئیس‌جمهور ایالات متحده خواند.

مشاور دبیر کل سازمان ملل با اشاره به دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: « شما نمی‌توانید در کاخ سفید بنشینید و دستور ترور یک مقام ایرانی را بدهید و آن را امری عادی بنامید و از آن حمایت کنید.»

مشاور گوترش درباره خروج آمریکا از برجام نیز گفت: «فاجعه اینجاست بر سر یک توافق درست بین ایران و دیگر کشور‌های جهان به نام طرح جامع اقدام مشترک مذاکره شد. این توافق در سال ۲۰۱۵ حاصل شد. بر اساس این توافق قرار بود که ایران برنامه اتمی خود را متوقف کند و روابط عادی را احیاء کند. این مسیری درست است. اروپا تاکنون از این موضوع حمایت کرده است.»

جفری ساچز تاکید کرد: «اما آمریکای تحت حاکمیت ترامپ این کار را انجام نداده است. آن‌ها تلاش کرده اند که این توافق بین المللی را از بین ببرند. این موضوع ما را در آستانه جنگ قرار داده است. این نوعی جنون است. آمریکا تحت حاکمیت ترامپ و نهاد‌های آمریکایی چندین دهه است که دچار درگیری هستند.»

مشاور دبیر کل سازمان ملل افزود: «اروپا هم اکنون به ایران می‌گوید که باید به توافق پایبند باشد. اما اروپا باید به ترامپ بگوید که ارعاب را متوقف کند و بگوید که ما خواهان توافقی جهانی با ایران هستیم. اگر شما خواهان آن نیستید این به خود شما مربوط می‌شود.»


بیشتر بخوانید: مایکل بلومبرگ: اگر عضو سنا بودم به محکومیت ترامپ رای می‌دادم

مورفی: حکومت ۳ ساله ترامپ آمریکا را منزوی، ضعیف و نا امن‌تر کرده است


جفری ساچز اعلام کرد: «در زمان جنگ سرد آمریکا از نظر فن آوری و اقتصادی حاکم بود. اما این ایده دیگر کهنه شده است. در حال حاضر فن آوری به سراسر جهان گسترش یافته است. چین به یک قدرت بدل شده است. ما باید به واقعیت‌ها توجه کنیم.»

وی افزود: «اما در داخل آمریکا نهاد‌های آمریکایی معتقدند که آمریکا باید قدرت حاکم باشد. آن‌ها می‌گویند که اگر ما می‌خواهیم با عراق وارد جنگ شویم این خوب است. آن‌ها می‌گویند اگر ما از برجام خارج شدیم این خوب است. آن‌ها می‌گویند اگر ما از توافق آب و هوایی پاریس خارج شدیم این موضوع خوبی است.»

مشاور دبیرکل سازمان ملل گفت: «این اقدامی خنده دار است که یک کشور برخلاف ۱۹۲ کشور سازمان ملل عمل می‌کند. ما در جنگ‌های بی نتیجه تریلیون‌ها دلار در عراق، افغانستان، سوریه و لیبی هزینه کرده ایم. ما شاهد فاجعه پس از فاجعه هستیم. این سبب ویرانی خود آمریکا می‌شود. ما شاهد خروج از توافق آب و هوایی بودیم.»

وی افزود: «در رابطه با تغییرات آب و هوایی هم باید بگوییم که آقای ترامپ اشتباه می‌کنید. ارعاب دیگران برخلاف منشور سازمان ملل است. این برخلاف منافع آمریکا و اروپا و جهان است.»

مشاور گوترش گفت: «ما به اندازه کافی قدرتمند نیستیم. این موضوع تنها به سیاست بد آمریکا مربوط نمی‌شود. سیاست خارجی اروپا کجاست؟ اروپا به یک سیاست درازمدت نیاز دارد تا ایده‌های دموکراتیک اروپا را منعکس کند. ما هم اکنون شاهد این وضعیت نیستیم. از یک طرف شاهد ارعاب هستیم و کاملا در مسیر اشتباه هستیم. مابقی جهان باید به ارعاب نه بگویند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
کامران
۱۳:۵۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
تصور میکنم این اغای ساچز انسان معقولی باشد و دانا و عاقل و باسواد . سابقه نداشته همچین مقامی در سازمان ملل این حرفها را بزنه
Iran (Islamic Republic of)
آمین
۱۱:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
سر این خوک کثیف ( ترامپ ) را ببرید و بدید شغالها نوش جان کنند تا حداقل دنیا از یک تروریست و آدم کش دیوانه خلاص شود .
آخرین اخبار