۱۲۸ بطانه سنجاب در بیجار کشف شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیجار از کشف ۱۲۸ بطانه سنجاب در قالب یک محموله توسط یگان امداد انتظامی شهرستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،علی اصغر هدایت زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیجار گفت: محموله شکار غیرمجاز ۱۲۸ بطانه سنجاب توسط یگان امداد انتظامی شهرستان و همکاری ماموران اداره محیط زیست بیجار در کمربندی محور بیجار - زنجان شناسایی و کشف شده است.

او افزود: ۱۲۸ بطانه سنجاب که در سه قفس کوچک به صورت فشرده در یک دستگاه خودروی سواری سمند جاسازی شده بودن و در صورت عدم بازرسی در بیجار، بدون شک تلفات این گونه جانوری در این وضعیت بسیار زیاد بود.

رئیس اداره محیط زیست بیجار ضمن تقدیر از هوشیاری پلیس انتظامی در کنترل و بازرسی در محور‌های موصلاتی بیجار گفت: در این رابطه ۲ نفر که بومی استان کردستان هستند توسط پلیس انتظامی دستگیر و پس از تکمیل پرونده در اداره محیط زیست شهرستان، به مراجع قضایی معرفی شدند.

هدایت زاده با اشاره به اینکه در این فصل سال، چنین گونه‌های جانوری در معرض خطر و شکار توسط شکارچیان غیرمجاز است اضافه کرد: پس از بررسی، معاینات بالینی و تایید صحت و سلامتی جسمی سنجاب‌ها توسط دامپزشک و رعایت مواردی برای مصون ماندن جانور از آسیب، رهاسازی آن‌ها در زیستگاه جنگلی با پوشش غالب درختان گردو و بلوط توسط محیطبانان انجام می‌گیرد.

او یادآور شد: سنجاب ایرانی بومی مناطق جنگلی غرب کشور است و در جنگل‌های بلوط زاگرس از سردشت آذربایجان غربی، کردستان تا مناطق چهارمحال بخیتاری، لرستان، کهگیلویه و فارس دیده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست بیجار تاکید کرد: این جانور از دانه، میوه، جوانه، برگ، پوست درختان تغذیه می‌کند و برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه، یا سوراخ درختان مخفی می‌کند که این کار، کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط می‌کند.

او گفت: مهمترین زیستگاه سنجاب ایرانی در ایران، جنگل‌های بلوط و منطقه حفاظت شده بوده که تخریب زیستگاه به دلیل دخل و تصرف اراضی توسط عامل انسانی، آتش سوزی جنگل‌ها و خشکیدن درختان بلوط و همچنین شکار و قاچاق این جاندار به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی مهمترین عوامل تهدید کننده حیات سنجاب ایرانی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
متاسفم بر شکارچی ها