ثبت منطقه چلچمه و سارال به عنوان منطقه حفاظت شده در کردستان

مدیرکل محیط زیست استان کردستان ازثبت منطقه چلچمه و سارال به عنوان پنجمین منطقه حفاظت شده در کردستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فریبا رضائی مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: ثبت منطقه چلچمه و سارال به عنوان پنجمین منطقه حفاظت شده استان کردستان، به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

او افزود: منطقه چل چمه و سارال با مساحتی در حدود ۹۰ هزار هکتار در حد فاصل شهرستان‌های سقز، مریوان و دیواندره واقع شده است و به دلیل یکپارچگی زیستگاه و وجود گونه‌های جانوری متنوع نظیر خرس قهوه ای، گربه وحشی و پلنگ به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد.

رضائی بیان کرد: مهمترین ویژگی این منطقه یکپارچگی زیستگاه بوده و یکی از معیار‌های مهم IUCN دست نخوردگی مناطق و زیستگاه¬ها هستند. همچنین چلچه مه و سالال (سارال) دارای کمترین میزان تخریب در استان کردستان می¬باشد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با اشاره به توپوگرافی و سردسیر بودن این منطقه ادامه داد: این منطقه شامل قلل مرتفع (۲۰ قله) در چل چمه و تپه ماهور‌های پیرامون آن‌ها با دره های عمیق و نیمه عمیق و دشت سرسبز و خرم سالال (سارال) با گونه¬های اندمیک است. دامنه تغییرات ارتفاع از حداقل یک هزار و ۵۰۰ متر به سه هزار ۱۳۷ متر (کوه مسجد و میرزا) متغیر است.

رضائی ضمن اشاره به پوشش گیاهی منطقه که غالب آن تیپ مرتعی است، گفت: گونه‌های جانوری منطقه شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، حشرات و بند پایان است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، کفتار، روباه، قوچ و میش ارمنی، عقاب طلائی، سارگپه و... اشاره کرد.

شایان ذکر است که این منطقه به دلیل طبیعت بکر و چشم انداز‌های زیبا در تمام فصول سال، میزبان تعداد زیادی از کوهنوردان و گردشگران طبیعت است.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.