اسماعیل زیارتی:

۳۸ هزار شورای اسلامی روستا در کشور راه اندازی شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ۳۸ هزار شورای اسلامی روستا با ۱۱۸ هزار عضو راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اسماعیل زیارتی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بیست و هفتمین کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دهیاری‌ها گفت: رویکرد دولت واگذاری امور به مردم است و به همین منظور ۳۸ هزار شورای اسلامی روستا با ۱۱۸ هزار عضو راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۱ هزار طرح عمرانی توسط دهیاری‌های کشور اجرا و بهره‌برداری می‌شود، اظهار داشت: ۳۷ هزار دهیاری در روستا‌های کشور ایجاد گردید که حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال از طریق دولت به حساب دهیاری‌ها واریز شد.

زیارتی تصریح کرد: ۳۸ هزار شورای اسلامی روستا در سراسر کشور راه اندازی شده است که ۱۱۸ هزار عضو در آن‌ها فعالیت دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: حاکمیت به نهاد‌های مردمی و غیردولتی اعتماد پیدا کرده، لذا مردم باید نیاز‌های خود را در اولویت قرار دهند و بر اجرای طرح‌ها نظارت کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در حال حاضر در ۲۹ هزار روستای کشور خودروی حمل زباله اقدام به جمع آوری زباله‌ها می‌کند که این امر تا ۱۵ سال پیش انجام نمی‌شد.

زیارتی اظهار امیدواری کرد، روز به روز به بالندگی نهاد شورا‌ها و دهیاری‌ها کمک کنیم تا بیشترین نیاز‌های اهالی در اولویت قرار گیرد.

او اذعان داشت: قوانین و مقررات دهیاری‌ها اصلاح و قانون مالیات بر ارزش افزوده نهایی و تبدیل به قانون دائمی شده است که تاثیر بسزایی در توسعه پایدار روستا‌ها دارد.

اسماعیل زیارتی بیان کرد: دولت آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها را نیز در سال ۹۸ اصلاح و ابلاغ کرده که به افزایش اختیارات نهاد‌های مردمی می‌انجامد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ثابت ماندن جمعیت روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: در حالی که جمعیت کشور افزایش می‌یابد جمعیت روستایی ثابت مانده که این امر ممکن است دلایلی، چون تبدیل شدن روستا به شهر، الحاق روستا‌ها به شهر و یا مهاجرت باشد.

او گفت: حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل بخش کشاورزی در روستا‌های کشور وجود دارد که نشان می‌دهد اگر روستایی‌ها بخواهند در روستا بمانند با ظرفیت‌های موجود نمی‌توانند دوام بیاورند.

زیارتی اظهار کرد: برای نگهداری این جمعیت در روستا‌ها باید در زمینه کشاورزی، دامپروری و سایر زمینه‌ها اشتغال ایجاد شود تا مهاجرت‌ها رویکرد مهاجرت رفاهی پیدا کند.

این مسئول بیان داشت: باید شرایط به گونه‌ای تغییر یابد که ماندن افراد در روستا به نفع آن‌ها باشد، لذا باید با خلق مزیت و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری زمینه ماندگاری اهالی در روستا‌ها را ایجاد کرد.

بیست و هفتمین کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دهیاری‌های کشور با حضور مدیران کل امور روستایی و شورا‌های استانداری‌های ۶ استان کشور به مدت ۲ روز به میزبانی شهرستان دزفول در حال برگزاری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.