نشست ادبی "در بوته نقد" در اهواز برگزار شد

نشست تخصصی عوامل غیرشاعرانه موثر بر فهم شعر با نام "در بوته نقد" در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در اهواز برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالحمید ضیایی یک منتقد ادبی در نشست تخصصی عوامل غیرشاعرانه موثر بر فهم شعر با نام "در بوته نقد" که چهارشنبه شب برگزار شد با اشاره به عوامل مختلف تاثیرگذار بر فهم شعر گفت: غیر از خود شعر که به عنوان یک متن با آن روبرو هستیم عوامل دیگری بر فهمیدن شعر تاثیر می‌گذارند که این عوامل غیر شاعرانه و فرامتنی هستند که موجب فهمیده شدن یا نشدن ما می‌شوند.

او افزود: فهم شعر در ذیل دانش فلسفه ادبیات از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است و البته در فلسفه ادبیات و در فلسفه شعر نیز منبعی برای این حوزه نداریم.

ضیایی اظهار داشت: نخستین عامل مهم در فهم شعر درست دیدن شعر است برای همین باید اول ببینیم به چه چیزی شعر می‌گوییم و چه فرقی با بقیه متون دارد که این امر در فهم شعر تاثیر به سزایی دارد.

این منتقد ادبی افزود: نکته دوم این است که به چه کسی شاعر می‌گوییم کسی می‌تواند یک شعر را بهتر بفهمد که شاعر را بشناسد و نکته سوم دانش‌های درونی و بیرونی ناظر بر شعر است.

او با اشاره به فرآیند شعری به عنوان یک عامل مهم در فهم شعر ادامه داد: اتفاقات درون فرآیند شعر، منشا الهام شعر و آنچه که یک فرآورده شعری و ادبی می‌خواهد بیان کند در فهم شعر بسیار مهم است.

عبدالحمید ضیایی مخاطب را دیگر عامل مهم فهم شعر عنوان کرد و اذعان داشت: شم هنری یا ذوق هنری در درک شعر تاثیر به سزایی دارد لذا به میزانی که ذوق و شم شاعرانه در مخاطب بیشتر باشد فهم از شعر کم و زیاد خواهد شد.

او در ادامه پیش فرض‌های ذهنی، مجموعه عقاید و باور‌ها مخاطب، محیط و بافتی که شاعر در آن زندگی کرده، ارتباط شعر با روزگار و سن را از عوامل مهم درک شعر دانست.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در اهواز از ۳۰ دی تا پنجم بهمن ۹۸ در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۲ پذیرای دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.