مساجد منشا تحولات اجتماعی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی مساجد را منشا تحولات اجتماعی دانست و گفت: به برکت انقلاب اسلامی کارکرد‌های مساجد بازبینی شد و اکنون مساجد مرکز حرکت‌های جهادی مقاومت و پایگاه‌ اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، محمد پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی مساجد را منشا تحولات اجتماعی دانست و گفت: در قرن‌های متمادی مساجد کارکرد‌های خود را از دست داده بودند که به برکت انقلاب اسلامی کارکرد‌های مساجد باز بینی شد و اکنون مساجد مرکز حرکت‌های جهادی مقاومت و پایگاه‌ اجتماعی است.

او افزود: مساجد در مسیر توسعه فرهنگی کشور حتی در دور افتاده‌ترین نقطه منشا اثر هستند.

هادی نیا مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی هم گفت: حوزه کتابخانه‌ای آذربایجان شرقی جزو استان‌های فعال در کشور است که بر اساس آمار‌های موجود در هر یک از این کتابخانه‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از اقشار مختلف اعم از دانش آموزان، دانشجویان، بانوان و دانشگاهیان عضو هستند.

هادی نیا افزود: بیشترین تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مربوط به شهرستان تبریز با ۲۵۱ کانون می‌باشد و مساجد آذربایجان شرقی ۵ هزار و ۷۵۹ باب می‌باشد افزود: هم اکنون تعداد یکهزار و ۳۸۸ کانون فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور باید این رقم در پایان این برنامه به تعداد ۲ هزار و ۱۲۲ مسجد افزایش پیدا کند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی افزود: مجموع کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد می‌باشد.

او با اعلام اینکه تنها در تعدادی از شهر‌ها از جمله سهند به دلیل سرازیر شدن جمعیت شهر‌های بزرگ با مشکل مساجد مواجه هستیم گفت: در بقیه شهرستان‌ها مساجد به تعداد کافی وجود دارد که تلاش می‌کنیم به لحاظ کمی و کیفی آن‌ها را ارتقا دهیم.

هادی نیا افزود: شهرستان‌های جلفا با ۱۸ کانون، بستان آباد با ۲۱ کانون، اسکو با ۲۲ کانون و بناب با ۳۵ کانون در رده‌های پایین تعداد کانون‌های فرهنگی هنری آذربایجان شرقی قرار دارند.

او در پایان با اعلام اینکه طرح فرهنگی هنری مساجد ایران با عنوان فهما برای ارزیابی موثر به لحاظ نوع و شکل اهتمام کانون‌ها به شاخص‌های مورد سنجش در دست اجرا است گفت: این شاخص‌ها در ۸ مورد تعریف شده که قرار است تا سال ۱۴۰۰ به دقت بررسی و نتایج آن اعلام شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار