ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده و در حال گسترش در سطح جهان است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است.

این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهر‌های بزرگ چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است. از آن زمان، مسافران با سفر به کشور‌های دیگر از جمله ایالات متحده، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند. از ابتدا شیوع تاکنون صد‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

در بازه زمانی بین ۳۱ دسامبر تا ۲۲ ژانویه مقامات کشور چین از شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر که به این ویروس مبتلا شده‌اند خبر دادند. تایلند دو مورد و ژاپن، کره جنوبی و تایوان هم هر کدام یک مورد ابتلا گزارش کرده‌اند. تمامی این بیماران اخیرا به چین سفر داشته‌اند. در خارج از آسیا ، ایالات متحده نیز اولین مورد ابتلا به این ویروس را در بیمارانی که اخیراً از ووهان در چین برگشته گزارش کرده است. در کشور ما نیز کارشناسان بهداشت مستقر در مرزها و فرودگاهها، تمام افرادی که از چین قصد ورود به کشور را دارند تحت مراقبت قرار می‌دهند.

این ویروس برای اولین بار توسط لئو پون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، خفاش، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند. 

ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس‌ معمولاً می‌توانند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود.

ویروس MERS یک سندروم تنفسی معروف است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه گزارش شد که سبب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شد؛ براساس CDC، از هر ۱۰ بیمار آلوده به MERS سه تا چهار نفر جان خود را از دست دادند. 

در حال حاضر تصور می‌شود که ویروس کرونا در بروز علائم، خفیف‌تر از SARS و MERS است. پیتر هوربی، استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید: بیماران فعلا یک هفته سرفه خفیف و به دنبال آن تنگی نفس را تجربه کرده‌اند و تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد شدید بوده که نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته است.


بیشتر بخوانید: آیا ویروس کرونا وارد کشور شده است؟


ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند. طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است، اما در مورد کرونا هنوز مشخص نشده چه حیواناتی ممکن است باعث شیوع این ویروس در ووهان شده باشد و انتقال انسان به انسان هم غالباً هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا قرار گرفته باشد.

بسته به میزان ابتلا به ویروس، سرفه، عطسه یا لرزش دست از مشخص‌ترین علائم این ویروس هستند. کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است. در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند.

انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است، اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در بیمارستان‌ها یا در جامعه رخ داده است؟ و  به نظر می‌رسد MERS، SARS و ویروس کرونا باعث بروز بیماری شدیدتر در افراد مسن می‌شوند؛ بیشتر افرادی که تاکنون براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، بالای ۵۰ سال سن داشته و از یک بیماری پنهان یا آشکار دیگر مثل بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت یا نارسایی سیستم ایمنی بدن رنج می‌برده‌اند.

ویروس کرونا

راه درمان ویروس کرونا چیست؟

درمان خاصی وجود ندارد، اما تحقیقات در حال انجام است. بیشتر اوقات علائم به خودی خود از بین می‌رود؛ متخصصان هم توصیه می‌کنند که در این باره مراقبت‌های بیشتری انجام شود. اگر علائم بدتر از سرماخوردگی است، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

پزشکان می‌توانند با تجویز داروی درد یا تب، علائم را تسکین دهند. CDC می‌گوید دستگاه بخور یا دوش گرم می‌تواند به گلو درد یا سرفه کمک کند. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و خواب کافی تا حد امکان همچنین می‌تواند در درمان این ویروس موثر باشد.


بیشتر بخوانید: ویروس مرموز خطرناکتر از گزارش‌های رسمی است


آیا این ویروس می‌تواند نگران کننده باشد؟

طبق اظهارات نیل فرگوسن، استاد زیست شناسی ریاضی در امپریال کالج لندن، میزان مرگ و میر ویروس کرونا، کمتر از SARS و MERS است، اما هنوز قابل مقایسه با آنفلوآنزای فراگیر اسپانیایی بوده و این یک نگرانی مهم در سطح جهان است. فرگوسن معتقد است که میزان مرگ و میر، احتمالاً زیاد نخواهد بود، اما ویروس‌های جدید بسیار سریعتر در میان جمعیت گسترش می‌یابند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس چیست؟

واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد، حداقل هنوز وجود ندارد. آزمایش برای واکسن MERS در حال انجام است. انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس جدید است، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود. ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید، جایی که آغاز شیوع بیماری در ووهان بوده است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا در زنان باردار چگونه است؟ 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، مواردی از وجود ویروس MERS در زنان بارداری را نشان داد که در بیمارستان زایمان کرده بوند و مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۰۴ انجام شد که به دنبال آن مشخص شد که بیماری‌های مرتبط با SARS با مواردی از سقط خود به خود، مرگ مادر و بیماری بحرانی مادر مرتبط بوده است.

ویروس کرونا در گربه‌ها، سگ‌ها و حیوانات دیگر

حیوانات اهلی می‌توانند ویروس کرونا را بگیرند و باعث عفونت‌های شدید شوند. بعضی اوقات ویروس‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های کشنده شوند. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، فرد می‌تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره‌ای در گربه‌ها شود و چیزی به نام "ویروس کرونا پاتروپیک سگ" می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند.

طبق این مطالعه، گربه‌ها می‌توانند SARS را بگیرند، اما هیچ یک از گربه‌های آلوده علائمی دال بر این بیماری را نشان نمی‌دهند. ویروس کرونا گربه معمولاً بدون علامت است، اما می‌تواند باعث اسهال خفیف شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۰۰:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام
میخام از وضعیت خودم بگم شوخی نگیرین این ویرویس خیلی پیچیدست
خودم مبتلا شدم و در حال حاظر دو هفته دارم با اکسیژن نفس میکشم به بدبختی هیچ چیزیش شوخی بر ندارید من روزو شب ارزوی مرگ میکنم با این درد خدا واس هیچکس نیاره من دارم تجربش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخخخخخخه بچه ای که تازه به دنیا آمده خوردن داره
Iran (Islamic Republic of)
A
۲۱:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
کرونا یه چیزش خوبه فقیروغنی نمیشناسه وواسه بیمه ها خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ااا
۱۹:۵۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام میخواستم بدونم ممکنه با خوردن جگر خام مبتلا به ویروس کرونا شویم؟
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۲۲:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خدایاهمه مردم رااز این بلا نجات بده پناه میبریم به درگاهت
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۲۱:۲۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
من نمیدونم چرا اخه سوپ خفاش مگه خوردن داره
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۲۲:۳۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
آیا ویروس کرونا از طریق پوست زخم وارد بدن میشود یا نه
Iran (Islamic Republic of)
Ramin
۲۱:۰۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
ای خدا حتی مرگمونم شد نوع چینی اخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
من کورنا دارم ولی در خانه هستم نمی دونم چیه میشه رفتم ازمایش دادم مثبت بود
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۱:۱۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
من کرونا دارم 14سالمه چیکار کنم تب دارم سرم درد میکنه بدن ام هال نداره تنگه نفس دارم بعدش همیشه خلَ های یزرگ زرد میاد از دهنم بیرون چیکار کنم یجوری بگین من خوب بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ایا این حرف های پزشک است خواهش می کنم کل مدارس کشور ایران را تعطیل کنید تورو جون هر کسی که دوسشون دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوستان
سعی کنید تو خونه هاتون اسفند دود کنید وپیاز رو بخاری ها بزارین هرجای خونه چند تیکه پیاز بزارین همیشه ورزش کنید تابدنتون گرم بگیره و عرق کنه چون با عرق کردن ویروس از بدن دفع میشع فعلا سبزیجات بخورید گوشتو یا تخم مرغو اینارو بزارین کنار سعی کنید جوشندنی گیاهی بخورین مثل بابونه زنجبیل دارچین رازیانه و غیره انشالله ک در امان میمونیم
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۴:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام من از چهار شنبه تا حالا عفونت در بینی و گلو درد دارم ایا به پزشک مراجعه کنم که مطمعن بشم کرونا نگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خوب
Afghanistan
آسو اميرى
۲۱:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
خداوند اى مريضى نا علاج از بين مسلمانان گم كند
India
نیما
۲۱:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
ممنون از کارهای شما برای ما.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ازاده
۱۸:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
من سگ خونگی دارم ایا ممکنه بچمـویروس کرونا بگیره
Iran (Islamic Republic of)
مهدى حاجى لو
۰۸:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
آيا از سگ به انسان ويروس كرونا انتقال ميدهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
چینی هابه خاطرخردنگوشت خوک،موش،سگ،گربه هاونیزحیوان های دیگرکاش که اول چینی میمردکه همه ازدستشون راحت می شدوبرای همیشه این ویروس کروناقطع مشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
آیا از آب استخر هم کرونا میگیریم .‌ میشه کسی راهنمایی کنه .ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۱۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
بله انتقال ویروس از استخر و مکانهای ورزشی باشه سریعترین اورود و به بدن انسانها دارن
چشم دهان بینی گوش راه ورود ویروسها مخصوصا کرونا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
✅ این دعای منقول از امیرالمومنین علی علیه السلام را در هنگام #شیوع_بیماری‌ها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز #صبح بخوانید!

〰〰〰〰〰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
با عرض سلام هر توکل به خدا کند در امان است مرگ و زندگی دست خداست
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۰۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
من فکر میکنم که همه این بیماری رو میگیرن مگر اینکه به خود اهمیت بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
اللهم عجل لولیک الفرج اللهم عجل لولیک الفرج اللهم عجل لولیک الفرج الهی امین اللهم صل علی محمدوال محمد
Iran (Islamic Republic of)
معراج
۱۵:۱۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
من بعید میدونم موجود زنده ای از دست چینی ها بتونه در بره
Afghanistan
ناشناس
۰۸:۴۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
با سلام میخواستم بدونم ویروس کرونا از طریق لباس و پارچه های وارداتی چینی منتقل میشود یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
آقا این چینی‌ها پدر دنیا رو در آوردن با اون وسیله‌ای چینین و با اون خوراکیهاشون اصلان آدم نیستن بذار بمیرن همشون راحت بشن کل کره زمین مگه خفاش سگ و گربه سوسک آخه خوردن داره پس باید بمیرن دنیا از دستشون راحت بشن به اینه باید گفت آدم خور پس ناراحت نشید از مردنشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام اقاشماخیلی درست می گین به نظرمن
Iran (Islamic Republic of)
کاف
۰۱:۵۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ماکه چینی نیستیم با یه کرونا خراب شیم ما جنسمون ایرانیه اصله
همه جوره مقاومیم
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۱۶:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
اره جنس چینی ها فیک
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد
۲۳:۲۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
خدایا
من خیلی میترسم ولی نمیشه هنوز هیچی معلوم نیست آمریکارو متهم کرد
از وقتی فهمیدم حس میکنم خدایی نکرده دارم
به دلیل تحریم دارویی واکسن این ویروس هیچوقت به ما نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۲۲:۵۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام.اینها همه بلایای آخر الزمان هستند.هیچ راه نجاتی نیست مگر باظهور حضرت بقیه الله ارواحنا فداه.از همتون خواهش میکنم برای ظهور حضرت دعا کنید تا همه نجات پیدا کنیم.ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
از کجا میدونی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
از حیوان منتقل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
با توجه من باور دارم تمام ويروس ها توسط كارخانجات بزرگ و كوچك دارو سازى توليد مى شود و توسط افراد كثيف و پليد اين كارخانجات پخش مي شود و براى ماله كشيدن به كار كثيف خود حيوانات بيچاره را آلوده و مقصر قلمداد مى كنند . تا با فروش دارو و واكسن ميليون ها دلار به جيبشان برود . در واقع بر روى خون ملت هاى دنيا ميليون ها دلار به جيب مى زنند ، معمولا تبليغاتشان هم با آب تاب سر تا سر دنيا راه مى اندازند , خداوند لعنتشان كند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
من هم با اظهارات شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۳:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
من اگه بااین مریضی بمریما چینیارو نمیبخشم آخه این چه دردی بود یه جهانو بدبخت کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
این چینی ها دیگه گندشو در اوردن اخه موش و سگ گربه خوردن داره ..
Ukraine
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
اگر نتوانستی بسازی این یادت باشه
Ukraine
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام اگر دارو را سری بسازم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
انتی یعنی ضد
بیوتیک یعنی فعالیت زیستی
لذا ویروس ها فعالیت زیستی ندارند اگر داشتند یک فرمانرو مثل 1جانداران2گیاهان3قارچ ها4آغازیان5باکتری ها تشکسل میدادند
و خلاصه
انتی بیوتیک بر هیچ ویروسی اثر گذار نیست
ولی ویروس ها ی دوره کمون یا پنهان شدگی دارن
بعد با تغیرر دما و ... خودشونو بروز میدن مثل تبخال
و لذا به شرایط محیط حساسند اگر در محیط فعالیتشون تغییری صورت بگیره فعالیتشون متوقف میشه
بیشتر راه درمان ویروس ها واکسنه که خب طول میکشه
انشالله که نگیرید
یا حق
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۲:۲۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بابا همه چی دون حیف نشی عزیزم
Germany
سعید
۰۰:۰۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
خداکنه زودتر بگیریم از این بیکاری راحت بشیم.والا
تازه لیساسنم دارم اگر مردم بهم بگید مهندس کرونا خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
بماند
۲۳:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
دوستان عزیز زود تند نرید زود تصمیم نگیرید چینیا خیلی وقته از این آت و آشغالا میخورن اما با شروع سال نوی چینی این ویروس گشترش یافته . به عقیده ی من این ویروس دست ساخته ی کشوری مثل آمریکاست چون دیده چین به شدت صنعتی شده و نمیتونه باهاش مقابله کنه از این طریق و در این وقت از سال همچین برنامه ای رو چیده که هم فروشش کم شه تو دنیا هم صنعتش ضعیف تر :)
Iran (Islamic Republic of)
نرگس وح
۲۳:۳۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
سپاس ازمطالب خوبتون
ان شالله که این ویروس به ایران نرسه
خیلی وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
سار
۲۱:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه خدا بخواد هیچ برگی از رو درخت پایین نمی افته مگر اینکه به خواست خدا باشه پس اگر قرار باشه بمیریم با یه بهونه و بیماری میگیریم وگرنه باید بمونیم این دنیا اعذاب الهی بکشیم با این گرونی
Netherlands
behrouz
۲۱:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
به ایران هم میرسه نگران نباشید آماده باشید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام ویروس من ساختم چطور به ایران میرسه..
حالا من گفتم زیاد سخت نگیر...من زد ویروس هستم
Germany
ناهید
۲۰:۴۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام بنظرمن باید جلوی پروازهای چین وهرکشورمشکوکی روبگیرن اونا که انقدرکشورشون پیشرفته است اینجوری فاتحه ماکه اگرویروس بگیریم دیگه خدابه بچه هامون رحم کنه خیلی استرس دارم باید ورود وخروج روجلوش روبگیرن تازه کلی توریست چینی هم داره واردایران میشه بایدنزارن بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
در رابطه با ویروس کرونا فقط میتونم بگم اینا همش دسیسه های دشمنه و نهایتا مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
میتونه باشه
Hong Kong
مربم
۲۰:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
من الان چین هستم با اینکه تعطیلات سال نو هست ولی همه‌شون شبانه روز دارن تلاش می‌کنن از مبتلایان بیشتر به این بیماری ‌جلوگیری کنن دعا کنید ایران این ویروس نیاد که اولین و آخرین کاری که می‌کنن اینه که شماره حساب بهتون میدن کمک کنید.
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۲۰:۲۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
از مصرف روغن بادام خانگی و روغن بنفشه غافل نشین به اضافه بخور اسطوخودوس، مرزنگوش. ...
Iran (Islamic Republic of)
Kado kahi
۲۰:۲۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
عجب رژیم غذایی متوعی دارن انصافا. هرکسی که گوشت روباه و موش و الاغ و خزنده بخوره باید هم از این بیماری ها بگیره. من یه سوال دارم آخه مگه خفاش چقدر گوشت داره که به اونم رحم نکردن؟ سگ و گربه ها پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
یارو یهودیه میاد ویروس میندازه به جون مردم که دارو هاش رو بفروشه چرا 200 سال پیش انقدر مریضی نبود ؟
سالی یه انفلوانزا میاد ابولا - ایدز - کرونا این بیماری ها یدفعه از کجا پیدا شد؟
براشون کاری نداره که پول دارند علمش هم دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
این چینیا نمیتونن اصلا جلوی شکمشون رو بگیرن مثل همین خوردن خفاش و مار و موش و ....... به خاطر همین علاوه براین که خودشونو به خطر می اندازند به ما هم فکر نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
یه بچه افغانی تعریف می کردمیگفت توی یه شرکت کاشی وسرامیک کارمیکنم که بیش ترکارگراش چینی هستن می گفت هرچی سگ یاگربه اون منطقه هست اینامی گیرنش سرش راباسنگ پرس می برن وپوستش رامیکنن وبعدکباب می کنن می خورن یه بوی گندی تواشپزخانه شون میده گفتم دیگه نگوداره حال بدمیشه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
خدا کنه مسئولین خدای ناکرده زبونم لال اتفاقی براشون نیفته ما مردم مهم نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
آقای خبرخوش بهتون بدم آمپوله پیشگیری بیماری کرونا پیدا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام تاحالاچینی هاوسایل به دردنخور صادر به همه جهان میکردن الان هم ویروس صادر می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۱۷:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
یکم دیگ صبر کنید چینی ها خود این ویروسو هم میخورن..براشون کاری نداره ..هشدار برای هموطنان..زیرپای چینی ها سبز نشین ک شماهارو هم میخورن ..اینگونه جانوران خطرناک و کشنده تراز ویروس کروناست
Ukraine
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام وروس کرون ...اگر برف شدید پیدا کنه...سی ..در به هم میریزم. شما ..به حضرت محمد صلوات بفرست......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
نگران نباشبد ادم یه بار میمیره
Iran (Islamic Republic of)
مخالف
۱۸:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
با احترام مخالفم!
بسته به اینه که چند نفر رو توی زندگیت دوست داشته باشی...
ادم میتونه هزار بار بمیره :))
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۲۱:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
واسه تو مهم نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
خدایا پناه می‌برم به خودت
۱۴:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
از کامنتا که معلومه همچینم نترسیدین، باز خوبه. دست از سر مردم چینم بردارید شما هم اگه چینی بودید مجبور بودید همون طور زندگی کنید. امیدوارم مسئولین مراقب باشن. تمام پروازا باید بررسی بشه نه فقط پروازای چین. دعا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
از خرید هر جنس چینی خودداری کنین شاید یه یخچال چینی خریدین ویروسه داخلش بود از ما گفتن بود
Iran (Islamic Republic of)
سعیدی
۱۳:۵۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
اینجاست که باید به کامل بودن دین اسلام افتخار کرد . عاقبت خوردن گوشت های حرام همینه که می بینید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
اگر این طوره چرا گوسفند و گاو باعث بیماری تب کریمه کونگو شدند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
آقا منو بشکنم دیگه چین نمیرم تاحالا هم نرفتم ولی دیگ هم نمیرم یعنی بخام برمم پول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
با سلام میخوام بدونم چرا اینقد اینا بچه میارن که نمیتونن جواب شکمشون رو بدن این همه پیشرفته هستین تو این زمینه پس رفت شدین چینی ها هرچی که تو آسمون بجز هواپیما هر چی تو دریا بجز کشتی هدچی تو زمین بجز قطار میخورن خخخخخ
Netherlands
EHSAN
۱۱:۳۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
آخرت و عاقبت مصرف خفاش و مار و قورباغه و موش و گربه و جوجه تیغی به عبارتی حیوانات و جانداران حرام گوشت توسط چین هرکه خربزه میخوره پای لرزش هم باید وایسه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
اینکه گوشت حیواناتی در اسلام حرام هست برای ذات پلید اونها هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
من در تعجبم که اینا چرا هم دیگه رو نمیخورن!حال بهم زنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
مرگ ، بیماری ،قحطی و ... ، ارباب و نوکر نمی شناسد . والسلام
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۱:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
شنيده شده كه به تازگي اين ويروس به تركيه و روسيه رسيده
Iran (Islamic Republic of)
ع.کریمزاده پ
۱۰:۲۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
من جایی خوندم عامل این بیماری سوپ خفاش بوده که چینیها بااشتها میخورند.
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۱۰:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
وای ویروس کرونا خیلی بده من ازش میتلسم
Iran (Islamic Republic of)
آقای عزیز
۰۵:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
چینی ها خیلی وقت هست از این حیوانات مصرف می کنند. اما اینکه الان بیمار شده اند را باید برنامه صهیونیست ها نژاد پرست دانست.
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۰۴:۵۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
این چینی ها تا کل دنیا رو از بین نبرن ول کن نیستن.از بس هر جنبنده ای رو میخورن.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۴:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
فقطخداخودش رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
خاطره
۰۳:۰۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
همین رو کم داشتیم خدا خودش رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۲:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
این چینی ها چون هر نوع حیوانی از جمله حیوانات حرام گوشت مثل گربه،سگ،سوسک،خفاش و.... می خورند به این بیماری دچار شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
فک کنم منم گرفتم چندروزه گلو درد شدید دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۱:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر کل دنیا هم این خبر رو بفهمند باز هم صبح جمعه مسولیت ما با خبر میشن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۰۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
همش تقصیر این چینی های همه چیز خاره همه چی میخورن. مرض جدید اختراع میکنن اونا مشکلی ندارن چون جمعیتشو زیاده
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۰:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
وقتی سگ را می پزن میخورن باید شاهد بدتر از این ویروس هم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
من فکر کنم این بیماری از خوک به انسان سرایت کرده
تو قران هم تاکید به حرام بودن وپلید بودنش شده
Iran (Islamic Republic of)
خاطره
۲۳:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
یاابوالفضل این دیگه چه بیماریه........................
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
فقط از خدا بخواین نیاد این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
شنیده شده که به تازگی این ویروس در آمریکا پخش شده و بزودی آمریکایی ها خواهند مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
تو این مملکت دنبال خطرات بیماری نیستند .دنبال اینند که بندازند گردن آمریکا.چطور از آمریکا سرایت کرده و هیچ کس تو آمریکا این بیماری را نگرفته و ۳۰ میلیون نفر چینی گرفتند
Netherlands
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام
کروناویروس اسم این خانواده ی ویروسیه که شامل ویروس های SARS و MERS هم میشه و این ویروس جدید، سویه ی مشابه SARS هستش.
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۲۲:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
به شدت باید مراقب باشیم به نظر من باید در ایران تمام پرواز های خارجی به کشورهای مبتلا و مشکوک بسته و لغو شه،و در فرودگاه ها افراد را کاملا از نظر ابتلا بیماری بررسی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
طبیعت ذات قاتل داره
۲۱:۵۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ما که دوست داریم هرچه زودتر تو دنیا پخش شه و جهان ی هیجانی داشته باشه خیلی کسل کننده ست
من خودمم مشکلی ندارم اطرافیانم این ویروس رو بگیرن چون نباید وابسته بود
خلاصه به امید فراگیر شدن
ی فیلمی بود میگفت طبیعت دوست داره نقطه ضعفاشو نقطه قوتش نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
شنیده شده خودشیفته ها زودتر مبتلا میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
الان دقیقا فازت چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
توکزمحنت دیگران بی غمی/نشایدکه نامت نهندآدمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
با این علائمی که شما داری خودت مشکوک به ویروسی (:
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم کلی خندیدیم با این طرز تفکرت :))
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۰:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
حداقل مسئولین برای یه مدت که شده جلوی ورود چینی ها به کشور رو بگیرن-واسه ی خودشون هم که شده این کار رو بکنن
Iran (Islamic Republic of)
حسین پالیزپیشه
۲۰:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
باسلام واحترام
شنیدم این بیماری به دلیل مصرف غذاهایی که در اسلام ممنوع است حادث گردیده، چه قدر از رسول الله تشکر کردم چراکه چه دین پاکی برای ما آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بنابراین آمریکا خیلی راحت میتواند از طریق غذای سگ و گربه وارداتی ، این ویروس را وارد کشور کند ، باید جلوی سگ گردانی گرفته و مجازات های سنگین برای اینگونه افراد وجود داشته باشد که سگ شان را برای دفع ادرار به خیابان ها می آورند و گاهی شبانه این کار را انجام می دهند و در خیابان ها و کوچه ها مدفوع سگ وجود دارد ، باید واردات غذای حیوانات خانگی ممنوع شود تا هم جلوی این کثافتکاری گرفته شود و هم این رسم وارداتی نابود شود
آیا این غذاهای حیوانات خانگی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بجای این نسخه پیچی برای بقیه، یادبگیرد
۱، هنگام سرفه جلوی دهنت رو بگیری
۲، دستاتو بشوری
اونوقت آمریکا نمیتونه مریضت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
مشکل اینه که سواد کافی ندارید بعد داخل هرچی دخالت میکنید چیزای بیربط هم به هم ربط میدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
البته سگ و گربه هم ناقل بیماری هستند
Iran (Islamic Republic of)
فیلسوف دنیا پرست
۲۰:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خبر مربوط به چند سال پیشه.با یه گشت تو نت هم میشه دید.چرا جو سازی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خیلی بی اطلاعید
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۲۰:۲۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ویروس کرونا به شدت کشنده و به شدت واگیردار است، تا حالا سابقه نداشته بعد از چرنوبیل روسیه یک شهر بزرگ رو قرنطینه و تخلیه کن. اونم به خاطر یک بیماری! این ویریوس به هیچ کدوم از انتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویریوس جواب نمیده. حالا باز اخبار میگه که شهر دیگه ای رو هم دارن تو چین تخلیه میکنن اونم با 7/5 میلیون جمعیت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
عزیزم بخاطر بیماری شهر رو قرنطینه میکنن، تخلیه نمیکنن که، اینجوری بیشتر گسترش پیدا می‌کنه بیماری،
فکر کنم دوتا فیلم رو با هم قاطی کردی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
فک کن تهرانم تخلیه شه
Afghanistan
سلیم
۱۹:۰۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
چطور این ویروس را از سرما خوردگی تفکیک کنیم؟
من چند روزی میشه سرفه دارم، عطسه میزنم و ابریزیش بینی هم دارم بعضی اوقات بینی ام بسته میشه گلویم وقتی سرفه میکنم بلغم میکشم بیرون.
Iran (Islamic Republic of)
پزشک
۲۱:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
داداش لطف کن نظر نده میترسم از طریق نت هم این ویروس رو منتشر کنی به ما
ما که شانس نداریم والا
Iran (Islamic Republic of)
Naser
۱۸:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
من سه روزه سرفه عطسه ابریزش بینی شدید دارم اصلا خوب نمیشم گلوم هم یه کم درد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خیلی شیک سرما خوردی همین
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام، همه دارن از ترس میمیرن،این قد تو هر مسئله ی به خودتون استرس ندین، انسان به دنیا اومده واسه سختی، مگه از مردن هم بالاتر داریم آخرشم که همه میمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
ترس و استرس موجب تضعیف سیستم ایمن بدن میشه در کنار رعایت نکات بهداشتی ورزش و تغذیه سالم یکی از بهترین تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد ورزش عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
به خاطر اینکه همه جور جانوری را به عنوان غذا می خورن بیماری ها همیشه از چین شروع میشه سارس ویروسش تو بدن گربه هست برا همین چند سال پیش از چین دوباره شروع شد محل زندگی انسان وحیوان باید از هم جدا باشه وحیوان نباید داخل آپارتمان دسترسی به لوازم منزل داشته باشه وروی آنها حرکت کند هم چنین نباید با لباسهای کرک دار انسان تماس داشته باشدگوشت هر حیوانی مناسب خوردن نیست چرا که همه ی حیوانات دنیا بر اساس طبیعت بدنشان مثل انسان باکتری هایی دارند یا ویروسهایی که با بدن آن حیوان سازگاری دارد ولازمه ی زیست وبقا آن حیوان است همانند شپش وکک در بدن سگها که صد در صد با دارو وشستن از بین نمی رونداگر ازبین بروند جان سگ به خطر می افتد همه ی حیوانات این ویژگی را دارند من به عنوان دامپزشک همیشه به افرادی که سگ وگربه را راحت در آپارتمان نگهداری می کنند همیشه هشدار وآگاهی می دهم اما متاسفانه کو گوش شنوا
کلاس گذاشتن چشم خانم های ایرانی وبعضا آقایان را کور وگوششان را کر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
گل گفتی داداش
Indonesia
ناشناس
۰۴:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
گل گفتی عزیز.الان ی عده میان ب عنوان دفاع از حقوق حیوانات نظر میدن.
Iran (Islamic Republic of)
تت
۱۷:۴۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
نفرین سال۹۹ اللهی کرونابگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اسمشم تازه لاکچریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
تویوتا کرونا الهی قسمت همه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
قربون خدا برم یه دلیلی داشته که هر گوشت حیوونی رو حلال نکرده. آخه سوپ خفاش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اینا هر حیونی رومیخو رن بعد انظار دارن ویروس نگیرن از خر گرفته تا مارو عقرب خوک سگ کل چیز های حرام اینا از دین چیزی اسلام سرشون نمیشه حرچیز حرام رو میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
نمیشه تصور کرد که کسی میتونه موش یا گربه یا سگ بخوره ولی اینا میخورن حال به هم زنا
Iran (Islamic Republic of)
الناز بیک پور
۲۳:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
اینا ادم بودن رو هم زیر سوال بردن!
حالا گوشت خر و خوک و عقرب رو هیچی نمیگم! اما اخه سوسک رو چطوری می خورن؟؟؟؟؟؟ چی ش رو میخورن اصلا، سوسک که فقط کثافاته که !!!!!!! واااااااای خدای من! بعد نابودی امریکا و اسرائیل، باید یه فکر اساسی بفکر روش تغریه چینی ها کنیم واقعا لازمه به خدا...
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۱۶:۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
من همراه خانوادم مبتلا شدیم،سرفه هایی که سینه و ریه دردناک میشه،سردرد تب،گلودرد که ب فاصله چنروز دوباره عود میکنه گرفتگی بینی سوزش گلو و...،،،دکتر و درمان اصلا جواب نداد،،ما با استراحت دوش آب گرم ،نارنجو با پوست میزاریم رو شعله گاز تا نصف که سوخت ینی داخلش پخته اونو بخورید،،داخل شلغمو خالی کنید دوقاشق عسل بریزید بعد یکربع آب میفته هم بزنید با عسل بخورید شلغم خام با سوپ داغ،مصرف چای زیاد،،اینا درمانشه دکتر فایده نداره ،مدتشم طولانیه سه هفته تا یکماه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
شما سرما خوردی
اگه کورونا گرفته بودی تا الان مرده بودی. ضمنا چینی ها هر آشغالی رو میخورن. اگه شلغمو و نارنج پخته جواب میداد تا الان خوب شده بودن! :))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
یا ابالفضل العباس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خدا شفات بده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
مردم رو نترسون دوست عزیز اینطور نیست که هر کسی کرونا بگیره بمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
شما اصلا میدونی کرونا چیه!!!! :)))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خود چینیا و آمریکایی‌ها بزور کرونا رو تشخیص میدن بعد تو نشستی تو خونه تشخیص دادی سرما خوردگیت کرونا س تازه تز هم میدی که درمانش رو هم کشف کردی!؟ والا دست هر چی لاف آبودان رو از پشت بستی.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
مگه چین بودی؟
Iran (Islamic Republic of)
الناز بیک پور
۲۳:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
الهی که بزودی عافیت باشه براتون
اما عزیزم تو این سونامی ویروسها از خورذن مئاد خام، چه سبزی چه هرچی و گوشت ، انواعش، خودداری کنید
شلغم خام و ماهی و .... نخورید
و به وفووووور ویتامین سی میل کنید
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۶:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
هر چی ات و اشغاله میخورن
باعث بیماریهای نوظهور میشن
Germany
سلام
۱۶:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
مثل همیشه

این راه کارامریکایی هاست

ویروس را انونها انداختن تو مردمممممم
۱۲
آخرین اخبار