یک کارشناس اقتصادی:

ایران دیجیتال رویایی دشوار، اما قابل تحقق است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در کشور گفت: نظام بانکی در میان صنایع کشور در حوزه تحول دیجیتال پیشرو بوده و ایران دیجیتالی رویایی دشوار اما قابل تحقق است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، مهدی شامی زنجانی با اشاره به تعریف از تحول دیجیتال در کشور گفت: تحول دیجیتال، تحول کسب و کار است و اعتقاد دارم که این جمله کوتاه کلید اصلی درک مفهوم تحول دیجیتال است و ایران دیجیتال رویایی است که تحقق آن دشوار، اما امکان پذیر است؛ در واقع زمانی که صحبت از بانکداری دیجیتال یا سازمان دیجیتال می‌کنیم یعنی نهادی که ساخته و پرداخته شده تا در عصر دیجیتال به عنوان زمان نوآوری، پلتفرم، الگوریتم موفق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت تحول دیجیتال در کشور اظهار داشت: به منظور بررسی وضعیت تحول دیجیتال در کشور باید نگاهی به اکوسیستم نوین و تحول دیجیتال داشته باشیم؛ هم اکنون صنایع متعددی حرکت به سوی دیجیتالی شدن را آغاز کرده‌اند و در این میان نظام بانکی و پرداخت به عنوان بخش مهمی از صنعت مالی ایران توانسته تا قدم‌هایی بزرگ بردارد و در حوزه تحول دیجیتال پیشرو باشد.

وی ادامه داد: در راستای سند ملی تحول دیجیتال پژوهشی انجام شده که نشان می‌دهد در کشور که در قسمت نرم تحول دیجیتال وضعیت به مراتب پایین‌تری نسبت به بخش سخت که موضوعات فناورانه و تکنولوژی محور را شامل می‌شود، وجود دارد؛ مهمترین موضوعاتی که در حوزه تحول دیجیتال با چالش‌هایی جدی در کشور روبرو هستیم، سواد دیجیتال شامل سواد عمومی و سواد تخصصی به شمار می‌رود که متاسفانه در ایران نقص‌ها و کمبود‌هایی جدی در حوزه سواد عمومی وجود دارد و این موضوع را برای حرکت به سوی هوشمندی و تحول دیجیتال به یک بحران بزرگ تبدیل کرده است.


بیشتر بخوانید: طرح جدید بانکداری تناسبی با بانکداری اسلامی ندارد 


این کارشناس حوزه تحول دیجیتال با بیان این که رگولاتور‌ها برای حرکت به سوی تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند باید موانع را از میان ببرند و به جای قانون گذاری از روش قانون زدایی استفاده کنند، اظهار داشت: قانون و رگولاتوری موضوعی بسیار مهم است که در حوزه تحول دیجیتال درباره مفاهیمی همچون اقتصاد پلتفرمی، رمز ارز و رمز ارزش با چالش‌هایی روبرو هستیم و سیاست بهره‌برداری از آن‌ها نعیین تکلیف نشده و بر همین اساس نیاز است تا رگولاتور‌ها در خصوص رفع موانع اقدامی جدی داشته باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه تحول دیجیتال تا به امروز مغفول مانده و با سرعت پایینی در حال توسعه و پیشرفت است، هویت دیجیتال به شمار می‌رود که در این زمینه چالش‌هایی جدی وجود دارد و با استاندارد‌های دنیا فاصله بزرگی داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره نقش کسب و کار‌های نوین و فین تک‌ها در روند دگردیسی دیجیتالی گفت: باید از استارت آپ زدگی بیش از حد جلوگیری کنیم؛ واقعیت این است که کسب و کار‌های نوین می‌توانند برای صنعت بانکی ارزشمند باشند یا اینکه اصولا هیچ خاصیتی برای شبکه بانکی نداشته باشند که این موضوع بستگی به روش و فرآیند بهره‌برداری از ظرفیت کسب و کار‌های جدیدی همچون فین‌تک‌ها است.

شامی زنجانی خاطر نشان کرد: استارت آپ‌ها به دلیل چابکی، نوآوری، نیروی جوان و پویا بودن ساختار‌ها می‌توانند نقش بزرگی را در حوزه تحول دیجیتال در کشور ایفا کنند و در این میان فین‌تک‌ها با همکاری و تعامل بانک‌ها قادر خواهند بود تا در شبکه بانکی تحولی را در مسیر بانکداری دیجیتال آغاز کنند که تنها نیازمند بینش مناسب از سوی مدیران بانکی است.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال با اشاره به اهمیت تصمیمات قانونگذاران در مسیر تحول دیجیتال اظهار داشت: رگولاتوری در دنیا نگاهی از پایین به بالا دارد در حالی که نگاه رگولاتور‌ها از جمله بانک مرکزی از بالا به پایین است؛ باید پیشنهادات از سوی بخش خصوصی و صنوف در حوزه پیشنهاددهی فعال شوند و تعامل شکل بگیرد تا صدای کسب و کار‌ها شنیده شود و در نهایت برای قانونگذاری از نقطه نظرات آن‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی استفاده شود.

وی افزود: به بانک مرکزی و مسئولین معاونت فناوری شبکه بانکی پیشنهاد می‌دهم به جای این که بر خود متکی باشند، باید سعی کنند تا ارتباط مناسبی با صنف و نهاد‌های دانشگاهی به صورت مستقیم ایجاد شود تا از نظرات نوآورانه‌ای که استفاده می‌شود در حوزه قانونگذاری استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: جامعه تحول دیجیتال کشور در حال شکل گیری است و افراد زیادی در این زمینه در حال کارکردن هستند؛ با توجه به این که محور اصلی همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امسال دگردیسی دیجیتالی در نظر گرفته شده می‌توان انتظار داشت که موضوعات و مباحث خوبی در زمینه تحول دیجیتال و حرکت به سوی تحول نظام بانکی مطرح شود.


یادآور می‌شود، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت روز‌های یازدهم و دوازدهم اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار