راهکار جدید دانشمندان برای بازنشستگی بدون انفجار ماهواره‌های فضایی

انفجار ماهواره‌های فضایی می‌تواند خطر‌های فراوان به همراه داشته باشد به همین دلیل دانشمندان راهکاری جدید برای جلوگیری ازخطر انفجار و بازنشستگی بدون خطر ماهواره‌های فضایی درنظرگرفته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند به زودی تلسکوپ فضایی اسپیتزر Spitzer ناسا بازنشسته خواهد شد. این تلسکوپ فضایی در سال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شده است و اکنون پس از گذشت ۱۶ سال ناسا فرمان‌های نهایی برای خاموش سازی تلسکوپ را به زودی ارسال می‌کند.

مشکل تلسکوپ از زمان ناتوانی برای شارژ باتری‌های خود ایجاد شد و تلسکوپ قادر به برقراری ارتباط کامل با زمین و خنک نگه داشتن تجهیزات خود نشد.
 
قرار است آخرین فرمان ناسا به تلسکوپ در تاریخ ۳۰ ژانویه به سوی دستگاه ارسال شود. تلسکوپ فضایی Spitzer با هدف تمرکز برروی نور مادون قرمز طراحی شده است که به دانشمندان این امکان را می‌دهد که تا به بررسی تصویر دقیقی از اجرام فضایی بپردازند. ساخت و ماموریت این تلسکوپ فضایی درمجموع هزینه‌ای افزون بر ۱.۳۶ میلیارد دلار در برداشته است.

کارشناسان هدف از ساخت تلسکوپ فضایی را بررسی نحوه شکل گیری سیاره‌ها و ستارگان اعلام کرده اند. این تلسکوپ با استفاده از فناوری نور مادون قرمز به دانشمندان کمک کرد تا به بررسی مناطق ستاره‌ای که به طور ویژه به دلیل قرار گرفتن در لایه‌ای از گردو غبار و ذرات مختلف شناسایی آن‌ها سخت است بپردازند.

محل قرارگیری تلسکوپ فضایی Spitzer مداری به دور ستاره خورشید است و هر سال اندکی از زمین دور می‌شود. قرار گیری ویژه تلسکوپ فضایی از زمین سبب می‌شود تا تلسکوپ در معرض اشعه‌های مادون قرمز خورشیدی قرار نگیرد که می‌تواند سبب اختلال در رصد اجرام آسمانی شود.
 

زمانی که تلسکوپ فضایی به خورشید نزدیک می‌شود تا برای شارژ باتری‌های خود از نور خورشید استفاده کند دمای باتری‌ها بالا می‌رود و به دلیل ناتوانی تلسکوپ در خنک کردن تجهیزات امکان آسیب و تخریب باتری‌های خورشیدی به وجود می‌آید.
بیشتر بخوانید: یک زن، رکورد طولانی‌ترین سفر فضایی را شکست
هرچه تلسکوپ به خورشید نزدیک‌تر شود میزان بیشتری از نور خورشید را دریافت می‌کند و خنک کردن بدنه تلسکوپ امکان ناپذیر می‌شود. به گفته کارشناسان تلسکوپ فضایی Spitzer در آینده نزیک دیگر قادر به خنک کردن بدنه خود نخواهد بود و به این ترتیب تجهیزات تلسکوپ فضایی تخریب می‌شوند.

به گفته کارشناسان پس از بازنشستگی تلسکوپ Spitzer درآینده تلسکوپ‌های فضایی جدیدی مجهز به فناوری نور مادون قرمز به بررسی و رصد اجرام فضایی خواهد پرداخت. کارشناسان اعلام کرده اند برای بررسی و تحلیل داده‌های ارسالی تلسکوپ فضایی در طول ۱۶ سال به سال‌ها زمان نیاز است.

کارشناسان برای از رده خارج کردن تلسکوپ فضایی درنظر دارند آن را در مداری ویژه به دور خورشید قراردهند. این مدار خطری برای تلسکوپ فضایی ندارد و می‌تواند به طور دائم در آن باقی بماند. به گفته کارشناسان این شیوه غیرفعال کردن تلسکوپ‌های فضایی برخلاف نابود کردن فضاپیما‌های درمدارکره زمین است.

در فضاپیما‌های اطراف مدار کره زمین، در زمان تصمیم گیری مبنی بر نابودی فضاپیما یا تلسکوپ فضایی معمولاً باتری‌ها به طور کامل تخلیه می‌شوند تا هرگونه منبع ایجاد انرژی نابود شود و آنگاه فضاپیما وارد مدار‌های پایینی کره زمین می‌شود تا در برخورد با جو سوزان زمین نابود شود که در این حالت آلودگی و بقایای باقی مانده فضاپیما برجای می‌ماند که حتی امکان دارد با سطح زمین برخورد کند.

فاصله تلسکوپ فضایی Spitzer اکنون در فاصله ۲۵۰ میلیون کیلومتری از زمین قراردارد. زاویه بین زمین، خورشید و تلسکوپ فضایی Spitzer سبب شده است تا داده‌های تلسکوپ به زمین ارسال شود. برای قطع ارتباط تلسکوپ با زمین دانشمندان نیازمند به محاسبه دقیق محل قرار گیری تلسکوپ دارند تا بتوانند آن را در یک مدار بی خطر قرار دهند.
 
پیش‌تر قرار بود تلسکوپ فضایی اوایل سال ۲۰۱۹ بازنشسته شود، اما به دلیل تاخیر در پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب زمان بازنشستگی Spitzer به تاخیر افتاد.

پرتاب تلسکوپ فضایی Spitzer ابتدا برای ۲ سال و نیم در نظرگرفته شده بود. این رصدخانه فضایی در سال ۲۰۰۹ خنک کننده هلیومی خود را از دست داد و به این ترتیب دیگر نتوانست به رصد اجرام فضای با طول موج‌های بسیار بلند بپردازد، اما در طول موج‌های کوتاه‌تر موفق شد داده‌های منحصربه فردی به زمین ارسال کند.
منبع:Space
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار