استاندار قزوین:

راندمان آب کشاورزی قزوین قابل قبول نیست

استاندار قزوین گفت: راندمان آب در بخش کشاورزی استان قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در نشست حفاظت از منابع آبی و کمیته سازگاری با کم آبی قزوین گفت: میزان خلق ارزش اقتصادی در کشاورزی استان قزوین با توجه به آب مصرفی بالا در این بخش قابل قبول نیست و باید در نظر داشت که بخش صنعت تنها با چهار درصد مصرف آب، ارزش اقتصادی بالایی خلق می‌کند.

جمالی پور افزود: باید درباره مصرف آب در بخش کشاورزی با همفکری دستگاه‌های مرتبط به یک برنامه مدون و جامع دست پیدا کنیم.

استاندار گفت: باید برای استفاده از منابع آبی این استان بازنگری صورت گیرد و به گونه‌ای عمل شود که شاهد ارتقای راندمان و بهره وری باشیم.

او اضافه کرد: باید به طور دقیق و با در نظر گرفتن همه ملاحظات مشخص شود که از یک متر مکعب آب چه میزان اشتغال و ارزش اقتصادی در بخش‌های کشاورزی و صنعت خلق و ایجاد می‌شود.

استاندار با اشاره به اینکه براساس آمار‌های ارایه شده ۹۱ درصد آب مصرفی این استان متعلق به بخش کشاورزی است، گفت: این عدد بسیار بالا و قابل توجه به نظر می‌رسد و باید دید از مصرف این میزان آب چه میزان ارزش اقتصادی حاصل می‌شود و چقدر با معیار‌ها و شاخص‌های استاندارد فاصله وجود دارد.

او با بیان اینکه منطقی نیست که پس از اجرای ۶ برنامه توسعه هنوز سر خیلی از شاخص‌های اولیه گیر کرده باشیم، اظهار داشت: باید پذیرفت برخی اراضی کشاورزی راندمان اقتصادی پایینی داشته و بازدهی لازم را ندارند بنابراین از این حیث باید یک تقسیم بندی در خصوص شان و تخصیص آب به آن‌ها داشت.

جمالی پور افزود: دستگاه‌ها نباید سر آمار و اعداد با هم بحث کنند بلکه هرکدام به سهم خود باید برای ارتقای بهره وری و مصرف بهینه آب چاره اندیشی کرده و طرح تعریف کنند.

او با توجه به اختلاف نظر جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای پیرامون میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، خواستار راستی آزمایی درباره مصرف آب در بخش کشاورزی استان شد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: بخش کشاورزی ، مصرف آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار