رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در سفر به گیلان خبر داد؛

معافیت سربازی یکی از اعضای خانواده اهدا کننده عضو/ وقوع ۵ هزار مرگ مغزی در کشور

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رشت از تهیه طرح معافیت از سربازی یکی از اعضای پسر خانواده اهدا کننده عضو خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست راه اندازی شاخه استانی این انجمن در رشت گفت: سالانه حدود ۵ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مورد آن می‌تواند به پیوند اعضای ۸ گانه کبد، ۲ کلیه، ۲ ریه، قلب، پانکراس و روده بیانجامد، اما این رقم الان در کشور سالانه حدود هزار پیوند است.

او افزود: باید در بستر برنامه ریزی متولیان و فرهنگ سازی جامعه این آمار ارتقاء یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان از صدور حدود ۵ میلیون کارت عضو پیوند عضو خبر داد و گفت: برای حل مشکلات ۲۶ هزار بیمار نیازمند به پیوند اعضا باید صدور کارت عضویت به رقم ۳۱ میلیون فقره برسد.

نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین در حاشیه این نشست اعلام کرد: در صورت تصویب این طرح در مجلس یکی از فرزندان خانواده ایی اهداء عضو کرده است، از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

او از ارائه این طرح به هیات رئیسه و تصویب آن در کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت خبر داد و افزود: نهایی شدن این طرح مستلزم تصویب آن در کمیسیون امنیت ملی و اخذ اذن اجرا از فرمانده معظم کل قواست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۳۷ نماینده ارائه کننده طرح معافیت از سربازی یکی از اعضای خانواده اهدا کننده عضو مصمم هستند این طرح را به نتیجه برسانند تا فرهنگ اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی در کشور نهادینه شود.

انتهای پیام/اص

برچسب ها: علوم پزشکی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۳۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
زمان ابلاع انشاالله کی یک سال از تصویب ان در مجلس می گذره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۸ ۱۱ تير ۱۳۹۹
زمان ابلاغ واجرای این طرح کی هست لطفا جواب بدهید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
زمان تصویت این طرح تویی کمسیون امنیت ملی کی هست؟