تور علمی- آموزشی نحوه استقرار در طبیعت اردبیل برگزار شد

تور علمی – آموزشی نحوه استقرار و بقا در طبیعت اردبیل با حضور گروهی از راهنمایان طبیعت گردی در پیست اسکی چمن جنگل فندقلو شهرستان نمین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در پی سپری کردن دوره‌های مربوطه ویژه راهنمایان طبیعت گردی با حضور مدرس دوره علی آذرنیا و در راستای برنامه‌های زمستان بیدار، تورعلمی- آموزشی نحوه استقرار در طبیعت اردبیل توسط اداره کل میراث فرهنگی و با همکاری مرکز آموزشی تدبیرگستران برگزار شد.

در ابتدا اطلاع رسانی جامعی از روند برگزاری تور آموزشی، وسایل مورد نیاز راهنمایان و همچنین شرایط جوی توسط مرکز آموزشی تدبیر گستران انجام شد و راهنمایان رضایت نامه خود از برگزاری در این دوره آموزشی را با اطلاعات ضروری به مرکز آموزشی ارائه دادند.

در آغاز برنامه در روز پنج شنبه ۳ بهمن شرکت کنندگان به وسیله یک مینی بوس به سه راهی ورودی کمپ جنگل فندقلو انتقال یافتند. بعد از پیاده شدن از خودرو و انجام حرکات نرمشی آموزش نکات کلیدی توسط مدرس آغاز و در طول مسیر تا زمان رسیدن به کمپ تیم در محل پیست اسکی چمن فندقلوی نمین ادامه یافت.

تور علمی- آموزشی نحوه استقرار در طبیعت اردبیل برگزار شد

در ابتدا ساماندهی یک گروه کوهنوردی از سوی مدرس و مربی آموزش داده شد. به طوریکه افراد خبره در کوهنوردی، افرادی که صعود‌های بالای ۴ هزار در زمستان داشته اند، افرادی که صعود‌های بالای ۴ هزار در فصول گرم سال داشته اند و افرادی که فعالیت کوهپیمایی داشته اند از افرادی که هیچ فعالیت کوهنوردی انجام نداده‌اند جدا شده و در گروه‌هایی افراد خبره در کنار تعدادی از افراد با تجربه اندک و یا فاقد تجربه دسته بندی شدند.

در عین حال جلودار، میان‌دار و عقب‌دار گروه مشخص شد و اصول مرتبط با انتخاب هر سه و همچنین محل حرکت راهنمای تور نیز اعلام شد.

با توجه به بارش برف و وضعیت جوی، جهت‌یابی در زمستان از طریق خورشید، از طریق درختان، سنگ‌ها و باد‌های غالب منطقه آموزش داده شد.

نحوه محاسبه نسبی مقصد با کمک شاخص‌هایی همچون تیر‌های چراغ برق و یا محاسبه از طریق نشانه گیری با سرانگشت مشخص شد تا در نهایت تیم در محل کمپ خود استقرار یافت و ۴ گروه جهت انجام برنامه‌های آموزشی و علمی مختلف تشکیل شدند.

آموزش نقشه خوانی، استفاده از قطب نما و جهت یابی در روز، تطبیق نقشه با قطب نما، تعیین مختصات یک نقطه و تعیین نقاط مختلف از جمله محل استقرار بر روی نقشه آموزش بعدی راهنمایان تور بود.

تور علمی- آموزشی نحوه استقرار در طبیعت اردبیل برگزار شد

بعد از صرف ناهار، جهت یابی از طریق یک شاخص در محیط بیرون و با کمک نور خورشید توسط تک تک افراد گروه انجام شد.

برای هر گروه در پی آموزش کار با قطب نما و تعیین راستا و جهت، مقاصد فرضی تعریف شد تا با پیمایش به آن رسیده و در نهایت گزارش کار خود را به مدرس تحویل دهند.

به دلیل برودت هوا، مه شدید و بوران ادامه آموزش‌ها با بررسی نقشه خط الراس‌ها، مختصات جغرافیایی و UTM ادامه یافت. در ادامه جهت یابی در شب با کمک ماه، قطب نما و ستارگان آموزش داده و نرم افزار‌های مرتبط معرفی شد.

اعضای تیم تورعلمی تا پاسی از شب دوره‌های امداد و نجات از جمله ارزیابی و کمک اولیه و ثانویه، امداد در خونریزی، شکستگی، گزیدگی و آسیب به نخاع و ستون فقرات را آموزش دیدند.

بعد از صرف شام و استراحت و خواب، صبح روز بعد آموزش جهت یابی در جنگل و یخچال‌ها، حمل مصدوم، یافتن فرد گمشده فرضی، مهارت تهیه آب و تصفیه آب، مهارت تهیه غذا، مهارت جهت یابی در شب تنها با یک ستاره ارائه شد.

بعد از صرف ناهار پیدا کردن شی فرضی گمشده در برف و نحوه هدایت تور در برف و سرما آموزش داده شد.

گروه در حدود ساعت ۳ روز جمعه بعد از پاکسازی و جمع کردن زباله‌ها، کمپ اقامتی خود را ترک کرده و بعد از رسیدن به کمپ جنگل فندقلو با کمک مینی بوس به اردبیل بازگشت.

در تمام طول مدت برگزاری این تور، به صورت مستمر از تمامی افراد گروه ارزیابی‌هایی به عمل آمد که شامل ارزیابی‌های کار فردی و کار گروهی بود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.