سلامت در وقت اضافه

برای داشتن بدنی سالم می بایست نکات بسیاری را رعایت کنیم که در این میان صرف صبحانه در زنگ سلامت مدارس می تواند نقش بسزایی در رشد و شکل گیری شخصیت افراد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، سلامتی و بهداشت کامل به معنی داشتن یک زندگی ایده آل است و عادت به خوردن صبحانه یکی از معیارهای حفظ سلامت به شمار می آید که اگر چه از مزایای گوناگون آن همواره سخن به میان آمده است  اما در گیر و دار مدرن شدن سبک زندگی ها، کم کم در حال رخت بستن از زندگی ماست.

از آنجایی که خوردن صبحانه و اهمیت آن از هیچ کس پنهان نیست فرهنگ سازی و ترویج آن، نیازمند عزمی همگانی است و برای این فرهنگ سازی هیچ جایی بهتر و موثرتر از مدارس نیست. در همین خصوص برخی از مدارس شهرستان خرمشهر دست به کار شدند و با اجرای طرح همگانی صبحانه سلامت نسبت به فرهنگ سازی این طرح پیش قدم شدند.

سلامت در وقت اضافه

طرحی که ما را نزد یکی از مدیران مدارس متوسطه اول کشاند تا از  این طرح، بیشتر مطلع شویم.

خوردن صبحانه فاکتوری مهم در بالا رفتن یادگیری و آموزش

فاطمه فاطمی نیا مدیر دبیرستان دخترانه گلستان ولایت، در مورد طرح همگانی صبحانه سلامت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: یکی از دغدغه هایم  در محیط کار، نخوردن صبحانه و اثرات آن میان دانش آموزان است که مرا برای اجرا این طرح مصمم تر کرد.

او ادامه داد: این طرح یک روز در هفته راس ساعت ۷:۱۵، به مدت ۴۵ دقیقه و با هدف آگاهی و تقویت حس همدلی و مشارکت دانش آموزان در مراقبت از سلامتی خود، برای تغذیه سالم  برگزار می شود.

سپس به سراغ چند تن از دانش آموزان رفتیم تا  نتایج و اثرات طرح صبحانه سلامت را از زبان خود دانش آموزان  بشنویم.

زهرا هلالی راد که اولین سال تحصیلی اش  را در این مدرسه  سپری می کند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، طرح صبحانه سلامت را نشاط بخش خوانده  و گفت: شرکت در این طرح برایم بسیار جذاب و نشاط آور بود چرا که خوردن صبحانه در کنار دوستانم لذت زیادی داشت، البته ناگفته نماند در روزهایی که طرح صبحانه سلامت در مدرسه اجرا می شود نه تنها من، بلکه اکثر دانش آموزان، آن روز نسبت به روزهای دیگر با نشاط و خوشحال تر هستیم و مطالب درسی را راحت تر می آموزیم.

سلامت در وقت اضافه

مهدیه محمودیان نیز دیگر دانش آموز این مدرسه است که درمورد این طرح اینچنین اظهار داشت: اینکه هر روز با عجله صبحانه خود را می خوریم تا مبادا دیر به مدرسه برسیم، لذت آن را از بین می برد، اما طرح صبحانه سلامت به دلیل اینکه در مدرسه اجرا می شود باعث ایجاد آرامش و لذت در حین خوردن صبحانه می شود. 

سلامتی افراد در گرو صرف صبحانه

حسن آلبوکرمی متخصص تغذیه، درمورد اهمیت وعده غذایی صبحانه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت:  خوردن صبحانه برای کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث افزایش سطح یادگیری و درک مطالب جدید می شود .

او فواید خوردن صبحانه را اینگونه شرح داد: خوردن درست و به موقع صبحانه از نوسانات قندخون در طول روز جلوگیری می کند و به این ترتیب مانع آسیب های ناشی از بالا بودن قند خون می گردد، سبب کنترل اشتها می شود و میل به خوردن نشاسته را برطرف می کند. همچنین پس از پایان مدت زمان خواب و بعد از ۸ تا ۱۰ ساعت وقفه در سوخت رسانی بدن، صبحانه خوردن باعث تجدید قوای بدن می شود علاوه بر این ها به دفع مواد زائد بدن کمک می کند.

سلامت در وقت اضافه

 آلبوکرمی افزود: یک صبحانه کامل شامل نان تهیه شده از غلات، شیر و میوه است و خوردن آن  از ابتلا به بیماری های مثل دیابت جلوگیری می کند.

او ادامه داد: افرادی که صبحانه نمی خورند به علت نرسیدن غذا به مغز، بدنشان زودتر خسته می شود همچنین کج خلقی و بی حوصلگی در آغاز  روز از نتایج نخوردن صبحانه است.

ما برای داشتن جامعه ای با نشاط و سرزنده و برای رشد و پیشرفت اجتماع مان به کودکان و نوجوانان سالم و سرحال نیازمندیم. کودکان و نوجوانانی که مردان، زنان و سازندگان فردا هستند.

گزارش از راضیه حمید

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.