این‌ها نُقل و نبات نیست!

قدیم‌تر‌ها هرجای بدن که درد می‌گرفت افراد چاره‌ای نداشتند، جز اینکه دندان سرِ جگر گرفته و درد را تحمل کنند، اما با پیشرفت علم دارو‌هایی به بازار آمد که درد را تا حدی زیادی تسکین می‌دهد و همین تسکین درد موجب شد تا این دسته از دارو‌ها به عنوان "مُسکن" یا "دردزُدا" بین مردم معروف شوند.

این‌ها نُقل و نبات نیست!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف مُسکن‌ها با تسکین درد حس خوبی به افراد می‌دهد وهمین امر باعث شده این دارو‌ها به یکی از پُرمصرف‌ترین دارو‌ها در جهان و کشورمان تبدیل شود و طبق برخی آمار‌های اعلامی تنها مصرف مُسکنی مانند "استامینوفن" در ایران در برخی سال‌ها به بیش از یک میلیارد قرص رسیده است!

مصرف مُسکن‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت و در موارد معدود مصرف مشکلی ندارد و با تسکین موقت درد مفید هم هست، اما متاسفانه برخی افراد این مُسکن‌ها را با نُقل و نبات اشتباه گرفته‌اند و راه و بیراه و با کوچکترین احساس درد این دارو‌ها را مصرف می‌کنند، این درحالی است که مصرف طولانی مدت و بسیار این دارو‌ها نه تنها دردزُدا نیست، بلکه می‌تواند زمینه ساز بیماری‌ها و درد‌های جدید در بدن افراد شود.

دکتر وریا رحیمی رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با هشدار نسبت به خطرات مصرف طولانی مدت مُسکن‌ها، گفت: مسکن‌ها تسکین دهنده درد هستند و مصرف آن‌ها بصورت موقت و در موارد درد شدید موثر است و توصیه هم می‌شود، اما باید دقت داشت که مصرف طولانی مدت این دارو‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: درد یک علامت هشداردهنده است و وقتی در بدن درد احساس می‌کنیم، یعنی یک قسمت از بدن دچار مشکل شده که باید برای رفع آن اقدام شود.

رحیمی تصریح کرد: وقتی افراد مسکن مصرف می‌کنند، درد بصورت موقت از بین می‌رود و افراد دیگر توجهی به رفع ریشه‌ای و سرمنشاء درد ندارند که این امر می‌تواند خطرساز شود.

وی افزود: متاسفانه با تکرار درد بازهم افراد به جای مراجعه به پزشک و رفع مشکل، مجددا اقدام به مصرف مسکن‌ها می‌کنند و این چرخه مدام تکرار می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مصرف مسکن‌ها در طولانی مدت با خطرات بسیاری همراه است، گفت: دسته‌ای از مسکن‌ها که با نام "ضد التهاب‌های غیراستروییدی" شناخته می‌شوند برای موارد ضد درد و التهاب و تب استفاده می‌شوند که مشهورترین آن‌ها "بروفن" و نوع ژله‌ای آن "ژلوفن" است. مصرف این دسته از مسکن‌ها در موارد معدود و موقت بلامانع است و تنها برای افراد با مشکلات گوارشی و افرادی که به این دسته دارو‌ها حساسیت دارند منع مصرف دارد، اما چنانچه مصرف این دارو‌ها بصورت مستمر تکرار شود، در طولانی مدت می‌تواند مشکلات شدید گوارشی ایجاد کرده و فرد را مبتلا به فشار خون و بیماری‌های کلیوی کند.

وی افزود: همچنین مصرف این دارو‌ها در طولانی مدت می‌توند موجب پوکی استخوان و بروز بیماری‌های قلبی شود.

رحیمی تصریح کرد: این مشکلات برای مصرف طولانی مدت استامینوفن هم وجود دارد و مصرف این مسکن در طولانی مدت می‌تواند استخوان‌های فرد را پوک و توخالی کند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برخی افراد برای رفع سریعتر درد اقدام به مصرف دارو‌های مسکن با دز بالا می‌کنند، گفت: تمام مشکلات ذکر شده با مصرف دز بالای این دارو‌ها تشدید می‌شود، بنابراین افراد به جای استفاده زیاد و طولانی مدت از مسکن بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کرده و درد خود را بصورت ریشه‌ای رفع کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: استامینوفن ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار