باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سیاست‌های حمایتی اما ضد جمعیتی/ فرزند چهارم و بیشتر بسته حمایتی ندارند!

بی توجهی دولت‌ها در چند سال گذشته به سیاست‌های جمعیتی موجب سلب انگیزه زوج‌های جوان برای فرزندآوری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شبی که بنزین هزار تومانی به ۳ هزار تومان تبدیل شد، مسئولان به مردم اعلام کردند برای بهتر شدن این شرایط مبلغی تحت عنوان کمک معیشت به جامعه هدف دریافت کنندگان کمک معیشتی پرداخت می‌شود که بیش از ۱۸ میلیون خانوار (بیش از ۶۰ میلیون نفر) هستند.
 
در راستای اجرایی شدن این طرح سازمان برنامه و بودجه موظف شد مبلغی را بین این خانوار‌ها که از یک نفر تا ۵ نفر هستند به صورت ماهانه در قالب مبالغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت کند. در مجموع مقرر شد ماهانه به خانوار‌های یک نفره مبلغ ۵۵، دو نفره ۱۰۳، سه نفره ۱۳۸، چهار نفره ۱۷۲ و به خانوار‌های ۵ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان کمک معیشتی پرداخت شود.

اما بعد از شنیده شدن این خبر سوالاتی از قبیل اینکه خانواده‌هایی که بیش از ۵ نفر هستند چه سرنوشتی دارند؟ و آیا این پول واقعا می‌تواند برایشان کمک کننده باشد؟ پیش آمد. سوال مهمی که ذهن اغلب افراد را به خود مشغول کرد این بود که چرا در میزان پرداختی به یک فرد مجرد و یک عضو خانواده، ۱۴ هزار تومان اختلاف وجود دارد؟

این امر در وهله اول نشان دهنده این است تفاوتی فاحش در رابطه با تعداد خانوار‌ها و تضاد طرح با موضوع خانواده محوری وجود دارد و با وجود بحران کاهش جمعیت در کشور و نگرانی‌های موجود در خصوص کاهش نرخ باروری، طرح جدید حمایتی دولت در تضاد کامل با سیاست‌های افزایش جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

با این تفاسیر با افزایش شمار خانوار‌ها و بیش‌تر شدن تعداد فرزندان، میزان کمک معیشتی کاهش می‌یابد. این امر نشان دهنده این است که دولت در این طرح فرزند سوم به بعد را از هرگونه کمک معیشتی محروم کرده است، این موضوع عملا بیان می‌کند که خانواده‌ها نباید بیش از ۳ فرزند داشته باشند.

در این باره حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی کمک حمایت معیشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درپاسخ به این سوال که با توجه به تاکید به فرزند آوری، چرا کمک معیشت دولت فقط به سه فرزند خانواده‌ها پرداخت می‌شود، گفت: تعیین و تکلیف در خصوص سقف پرداختی کمک معیشت دولت با سازمان برنامه و بودجه است و دولت از ابتدا اعلام کرده که در مرحله اول به ۶۰ میلیون نفر این مبلغ را پرداخت می‌کند و ما در وزارت کار فقط مسئولیت شناسایی خانواده‌های مشمول را داشتیم.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی بیان کرد: مسئول مستقیم پرداخت کمک معیشت دولت سازمان برنامه و بودجه است و در خصوص میزان پرداختی باید از این سازمان سوال شود.

زمانی که به سراغ سازمان برنامه و بودجه رفتیم با جوابی از سوی این سازمان مواجه شدیم که کاملا متفاوت از پاسخ وزارت کار بود، در پاس کاری های سازمانی جواب درخوری یافت نشد.

مهدی قمصریان مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به موضوع اختصاص نیافتن یارانه معیشتی به فرزند چهارم گفت: مصوبه پرداخت یارانه معیشتی بر اساس فرد نبوده، بلکه بر مبنای بار و حجم خانوار تعیین شده است.

وی افزود: برنامه ریزی برای رقم پرداختی به خانوار‌ها در هیئت وزیران بررسی و به تصویب رسیده است؛ در نتیجه مسئول تعیین میزان پرداخت وزارت کار، تأمین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: تصمیم در هیئت وزیران مصوب شده است و این ایراد از ابتدای اجرای طرح معیشتی نیز همراه بود.

قمصریان گفت: در صورتی که قرار بر تغییر مبلغ یارانه معیشتی باشد، تصمیم در هیئت وزیران بررسی می‌شود، هر چند ادغام یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق مباحث مختلفی را به دنبال دارد.

با این حساب و با وجود  آمار‌های مطرح شده، همچنان مشخص نشده است چه سازمان یا مسئولی موظف است چارت تعیین شده را تغییر دهد و آن را  در جهت بهبود وضعیت سیاست های افزایش جمعیت و فرزندآوری سوق دهد.

با این وجود  طی دو دهه آینده جمعیت سالمند کشور چند برابر خواهد شد و از طرفی دیگر هم کاهش میزان ازدواج و افزایش تجرد قطعی، کاهش نرخ باروری زوج‌های جوان نزولی شدن نمودار تمایل به فرزندآوری میان زوج‌های ایرانی وضعیت کشور را اسف بار‌تر خواهد کرد.

سیاست های حمایتی از طرح افزایش فرزندآوری حمایت نمی‌کند

نرخ باروری پایین نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشور‌های دنیا نگران کننده شده است. تاجایی که برخی از این کشور‌ها برای حل این مشکل کنار اعمال سیاست‌های تشویقی، بر روی سیاست‌های حمایتی نیز تمرکز کردند. فراهم کردن تسهیلاتی از جمله مهد رایگان، مرخصی زایمان برای زنان، اعطای مرخصی به پدران، کاهش ساعت کاری مادران و ... موضوعاتی بود که موجب تسهیل شرایط نگهدار، رشد فرزندان و تشویق والدین برای تولد فرزندان بیشترمی‌شود.

نکته قابل توجه این است که در عمر دولت یازدهم و دوازدهم سیاست‌های افزایش جمعیت نادیده گرفته شده است و متاسفانه بعد از اجرایی شدن این طرح شاهد بروز برخی رفتار‌ها از جانب دولت بودیم که نشان داد دولت مردم را تهدید کرد که اگر به عدم دریافت یارانه معیشتی اعتراض کنند، یارانه ماهانه آن‌ها هم قطع می‌شود. حال بهتر است دولت به جای اقداماتی که باعث سلب انگیزه از زوج‌های جوان برای فرزند آوری می‌شود، به خانوار‌هایی که فرزند بیشتری به دنیا می‌آورند، تسهیلاتی درخور ارائه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
من بلد نیستم
۲۱:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خب حقوقای نجومی به خدمتگزاران مردم چطور بدن؟چقد یارانه بدن؟مردم خودشون پول در بیارن علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
توی بدترین شرایط این مملکت مردم نگفتند بخاطر شرایط بد اقتصادی زندگی تعطیل!چطوراین چند ساله که اوضاع نسبت به قبل بهتر بوده یادشون افتاده بچه کمتر زندگی بهتر؟!
اشکال جای دیگست.
در عافیت طلبی نازپرودگی و مادیگرایی
وگرنه بچه ها هر چه بیشتر باشند تربیتشون هم راحت تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دنبال جمعیت میگردید سر چهارها کودکان کار تو خونه ها جوانان بیکار محله های پایین شهر جوانانی که از زندگی سیر شدن و فقرو افسردگی باعث اعتیادشون شده این جمعیت این جمعیت را دریابید اضافه کردن جمعیت پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
کاش به گوش مسئولین برسانید که برای مساوی و برابری و اجرای عدالت خانواده های پرجمعیت با تعداد فرزندان بالا حداقل یک یا دو تا از فرزندانشان را برای استخدامی در اولویت بگذارند چرا که می بینیم یک خانواده ۵ فرزند دارند و هیچ کدام شاغل نیستند ولی یک خانواده داری دو فرزند هردو فرزند به اضافه پدر و مادر شاغل هستند برای این منظور مردم به علت ترس از استخدامی و نبود اشتغال سیاست تک فرزندی را دنبال می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ماجرای خاک فروشی ایران به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، چیست!؟! ؟ چر ااین موضوع مهم، بوسیله دولت مسکوت مانده!! ؟؟ البته مردم نمی خواهند که دولت طبق معمول، به مردم دروغ تحویل دهد!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۲۰:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
الآن فکر کنم رزق دست مسئولینه چون از 5نفر به بالا کمک معیشتی نمیدنشما خیلی زرنگیت فکری به حال جوانان بیکار کنید دارن تلف میشن من دو جوان بیکار دارم
Iran (Islamic Republic of)
احمد.از شهرستان گرمی مغان
۱۹:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
درست است فرزند کمتر زندگی بهتر اما در آینده نامی از عمو عمه خاله را بچه سوال می کنند که پدر یا مادر عمو به چه میگن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
به درک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خیلی بچه دوست دارم
ولی عمه و عمو به چه کار میاد اخه همون نباشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۹:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ادمین لطفا پخش کنید

هیچ حمایتی در کار نیست
ما سه قلو داریم
حتی فرزند سوم جز بسته هیچ حمایتی نیست چه برسد به فرزند چهارم.

ضمنا خبری هم که پخش کردید راجع سه قلوها و بیشتر که بسته ماهانه ۴۰۰ هزار تومن تا ۶سالگی بطور ماهانه میگرند، زنگ زدم سازمان بهزیستی ، مدیر بهزیستی تهران گفت : خیر.

با تشکر
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام
متاسفانه دولتها به خودشان اجازه میدهند که در حریم خصوصی خانواده وارد شوند.هر وقت بیکار میشوند تو یا میگویند بچه بیاورید و یا میگویند بچه نیاورید و با دلیل و منطق خودشان این موضوع را به دین مرتبط میکنند و متاسفانه افراد با سطح فکری پایین را به سیاست های مورد نظر خود تحریک میکنند.
آی مردم خود میدانند که آیا باید در این شرایط حساس کنونی یک خانواده با مشکلات اقتصادی داشته باشند و یا یک خانواده آرام و بر این اساس نسبت به تعداد بچه در خانواده تصمیم میگیرند. لذا در این شرایط برای خانواده های دارای مشکل اقتصادی افزایش جمعیت سم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
مردم کم بچه دار بشن به تو چی میرسه آمریکایی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این عین بی عدالتی است فقط شعارمی دهند که فرزند آوری کنید. من خودم چهارفرزنددارم در وستا هم زندگی می کنم یارانه معیشتی من روهم قطع کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این بسته فقط برای 2 نفر اول خانواده خوبه یعنی پدر و مادر در ضمن به بچه اولی هم فکر نکرده یعنی پدر و مادر اگه دونفر باشند 105 میگیرن سه نفر باشند 138 که اگه تقسیم بر سه کنیم سهم پدر و مادر نفری 46 میشه پس نتیجه میگیریم که اصلا فرزند نداشته باشیم تا سهممان کم نشود
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۶:۱۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا قربانزاده
۱۶:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
کشوری که از طلا هم باارزشتره مردم از بی پولی زن هم نمیگیرند آدم این دردو کجا ببره !!؟؟؟
جدای از نفت و گاز که تو دنیا تو بهترین جایگاه هستیم از همه چیز این کشور میشه پول درست کرد ، بخدا گردشگری از هزار تا چاه نفت در درآمد تره ولی صد حیف ، زیبایی ( جنگل های فراوان شمال ، جنگل حرا ، دریا و .... کلی جاهای زیبا ) آثار باستانی و تاریخی که چی بگم که هر چی بگم کمه .
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سیاست فرزند آوری زمانی جواب می دهد که مشکل کار و مسکن و هزینه های زندگی حل شده باشد نه مثل امروز جامعه ما. به نظر من فعلا باید سیاست تک فرزندی رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سیاست فرزند آوری زمانی جواب می دهد که مشکل کار و مسکن و هزینه های زندگی حل شده باشد نه مثل امروز جامعه ما. به نظر من فعلا باید سیاست تک فرزندی رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دیوانه است اگر کسی بچه بیاره تو این شرایط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
یاد بگیر بدون توهین به بقیه حرفتو بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
هر جور راحتی ولی به عقاید بقیه توهین نکن..
شاید یکی بخواد بیشتر بچه بیاره..
به کسی چه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
کاهش جمعیت تا مرز 40 میلیون که هم خانه فراوان شود وهم آلودگی هوا نباشد
هم بیمارستانها خلوت شود وهم مشکل اشتغال حل شود و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مردان فاقد توانایی مالی نباید ازدواج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ازدواج و فرزندآوری با این اقتصاد افتضاح و نابود و گرانی و بیکاری حماقت محض است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
چکار به مردم دارید؟دوس دارن بچه بیارن..
حماقت رو کسی میکنه که آینده خودش و خانواده و مملکتش رو با بهانه های واهی نابود میکنه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
فقط پولدارا میتونن زن بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
زن گرفتن مال پولداراس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مردان بی پول نباید ازدواج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
پول ندارید ازدواج نکنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مردان فاقد توانایی مالی ازدواج نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
درسته ولی اینجوری ازبی ازدواجی هم مشکل روحی میگیرند بنظرم دولت بایدبراشون کار ومسکن ارزون تهیه کنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
وقتی خدا هست دولت کجا معنا داره
توکل بر خدا کن تا همه چیز درست بشه
یه قدم بردار تا خدا برات صد قدم برداره
فعلا دارند برامون یه بت می تراشند به نام دولت
پس خدا کجای زندگیمونه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این حرف یکی از نماینده های مجلس هست که گفته مردان کم درامد ازدواج نکنند تا برای قوه ی قضاییه مشکل ایجاد نشه. دیگه راه حل دیگه به ذهن نماینده های مملکت نمیرسه بنده خداها!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دوست عزیز ما توکل بر خدا کردیم چهل سال زجر و با پس انداز حلال پول جمع میکردیم تا خانه ای بخریم اما تو چند دهه گذشته تورم از ناکارآمدی مسؤلان توکل بر خدا را هم کم اثر کرده خود خدا هم مانده که این همه منابع به این کشور داده سومین کشور سرمایه دار از لحاظ ذخایر خدادادی هستیم اماامااما وباز هم اما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
اشتباه مثبت دادم اینطوری فقط مردان شاغل در دولت و مجلسیا میتونن زن بگیرن جمعیت مردان ترشیده چندین برابر میشه و وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ازدواج و فرزند آوری در این شرایط و وضعیت حماقت محض است
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۱۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ناشناس عزیز من یک کارمندم خانم من هم کارمنده به سلامتی دو فرزند دارم همیشه می گفتم من قهرمانم که دارم دو فرزند را اداره می کنم . اما چند سال پیش یک جوانی همکار من شد ازدواج کرد نان بیار خانه فقط خودشه الان بسلامتی سه فرزند داره .هرکسی بچه های ایشون را ببینه میگه احتمالا اقازاده هستند .خدا حفظشون کنه.ناشناس عزیز مدیریت زندگی.انها که مدیریت زندگی را اموخته اند در هر وضعی میتونند ازدواج کنند و بچه دار بشن.ما فقط بلدی بنالیم دولتمون مدیریت نداره کشور را اداره کنه مگر نه ما وضعمون خوب بود.خودمون چی از مدیریت بویی برده ایم.احتمال زیاد در اطراف خودت کسانی را میشناسی که وضع مادی خوبی دارند اما با یک فرزند مثل ...به گل تپیده اند و کسانی را میشناسی حقوق کارگری میگیرند حداقل یکی دو سه تا فرزند مامانی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
بی ادب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
احسنت علی
بعضی خانواده های پر جمعیت شادتر و امیدوارترر از خانواده های بی فرزند یا تک فرزند هستند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
پیر شدن جامعه در چند دهه آینده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت کمتر ترافیک و شلوغی کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت کمتر آلودگی هوا کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت کمتر هوای پاک تر و بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت کمتر همه چیز بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت کمتر زندگی آزاد تر و راحت تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مثل چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اره بچه زیاداوردن یعنی بی فرهنگی مغزی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
پ چرا چین الان اقتصاد دنیا رو در دست گرفته؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
چینی ها زندگی خوبی دارند؟ دولت چین پول دار هست نه مردمش نادان
Iran (Islamic Republic of)
شکیبا
۱۳:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
من یه دونه بچه دارم دوست دارم به دومی و حتی سومی هم فکر کنم اما جرات ندارم.شوهرم میگه از کحا خرجش بدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
به خدا توکل کنید
معصوم علیه السلام فرمودند
رزق فرزند با خداست و جای کسی را تنگ نمی کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
همون یه بچه هم اشتباه محض بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
شکیبا
۱۵:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
به خدا خرج زندگیمون بابام میده .اخه شوهرم 6ماه که تعدیل نیرو شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ماب خدا توکل میکنیم ولی ته تهش ب کارکردمسولین مربوط میشه عزیرمن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
شما که پاسخ دادید چکاره هستید بله خودت میدانی یعنی چه لطفا نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
همون یکی کافیه!بیشتر بشه کیفیت زندگی پایین میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدا کسیو وا نمیذاره..مگر کسی که خدا رو ول کرده و به بنده خدا چشم امید داره..
تو بدترین شرایط حتی...نه دیگه این موضوع که فقط بحث اقتصادیه...خدا روزی رسونه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دولت هست صدایی هم در نمی آید بخاطر اینکه مردم متضرر بیش از این نشوندفقط باید در انتخابات صددرصد تجدیدنظر کرد
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
انتخابات مهم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
پاکستان که نصف مساحت ایران رو داره و درامدش هم ثلث ایران نیست داره ۱۵۰ میلیون جمعیت رو مدیریت می کنه ولی ایران به خانوار های بالای ۵ نفر کمک معیشتی نمیده جای بسی تاسف هست
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
پاکستان همش سبزه ولی ایران همش کویره علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این کشور واین مردم درست بشو نیستن شاید پانصد سال دیگه شایدم هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
همین منفی نگری ها ما را به اینجا رسونده
هر طور فکر کنید همانطور می شود .
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
هر طور فکر کنید همانطور می شود?
فکر کن میلیاردری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه دولت داره باکم نگه داشتن حقوق بازنشسته هاازاین ورتعادل رادرسن جمعیت حفظ میکنه وقتی بازنشسته نتونه به خوردوخوراک سلامتش برسه کم کم تعادل بوجودمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
چه دولت یارانه بده چه نده چه کمک مالی بکنه چه نکنه ما بچه میاریم زیادم میاریم چون اونیکه روزی میده خداست نه بندش والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
توبیارب دیگرانم کاری نداشته باش دیگران اول ب جیبشون نگاه میکنندبعدمیارن یانمیارن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
احسنت
رزق و روزی دست خداست
هرکه دندان دهد نان دهد
جیب هم دست خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اگه اینطوریه مردم در آفریقا که بعضی
از گرسنگی دنده هاشون را می شه شمرد
لابد دندان ندارند که نان ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
تو دیوانه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
تو شاید وضعت خوبه سرت به کار خودت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
متاسفم برای همچین فکر های 1400ساله
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
هرکه جیب دهد پول دهد ناشناس?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
شاید باورت نشه ولی من هم پولدار نیستم حتی شاید وضع مالیم از شماها هم پایین تر باشه اما تمام سعیم رو دارم میکنم بچه هام رو قانع و کم توقع بار بیارم این به این معنی نیست که بچه هام حسرت بقیه رو بخورن بلکه به این معنیه که بهشون یاد میدم آدم هرچیزی رو که میخواد به دست بیاره باید براش صبر کنه و زحمت بکشه تا به دستش بیاره ، تاحالا که الحمدلله جواب داده و هم اونا راضین هم ما تا ببینیم تدا چی برای آینده میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ناشناس ۱۴:۵۳ شما غصه اونارو نخور حتما اگه از وضع زندگیشون ناراضی بودن اونا هم بچه نمی آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
آفرین
حرف حساب..
مگه قراره چشم به دولتیا داشته باشیم...
توکل فقط بر خدا

اوناییم که منفی دادن یعنی عقیده شونو دارن تحمیل میکنن...
ایشون اینجوری راضیه..
-
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خدایاماملت ایران راهم به حرمت گذشتگانمان دریاب
-
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اگه توانایی دادن بسته معیشتی به کل مردم ایران رانداریدقیمت بنزین بیاریدهزارتومان وهمواره به این فکرکنیدمادرکشورثروتمندی هستیم ولی مسئولین ملت راگدامحسوب میکنن وسرآوردن مردم سرصندوق وعده دروغ ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اینا خودشونم با خودشون درگیرن تکلیفشون معلوم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
چه دل خجسته ای دارید شما، دولت به تنها چیزی که در این سالها نمی اندیشه رفاه مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مستمری معلولین سرپرست خانوار و همچنین زنان سرپرست خانوار از سازمان بهزیستی تا سقف 5 نفر واریز می شود.
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۱:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
به ما هم شش نفره روستایی بودیم هیچی ندادن چهارتا بالای سی سال مجرد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
منم یه دونه بچه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
یه دونه هم زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
جمعیت زیاد باعث نابودی اقتصاد وفقر در کشور می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
شما نظر ندی نمیگن لالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
پس الان چین و هند و البته آمریکا نابود ترین کشورهای جهان هستند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
الان هند و چین و آمریکا فقط نفس میکشن از زندگی چیزی نفهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
شما کجا درس خوندی!؟
الان کشورهای اروپایی حاضرن مهاجر بپذیرن فقط جمعیتشون حفظ بشه!!
اونوخ مسیولین ما...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سیاستهای ضد جمعیتی در ایران بسیار قوی دنبال شده است و همچنان در حال اجراست ، طوریکه فرهنگ بسیار غلطی حاکم شده و خانواده هایی که صاحب فرزند سوم میشوند از طرف اطرافیان شماتت می شوند.
این تهدید خیلی خیلی جدی نیازمند یک کار فرهنگی خیلی خیلی قوی است که صدا و سیما در این عرصه در خط مقدم است.
انشاالله این نقشه دشمن هم با شکست مواجه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این گلابیو نگاه کن.... این وسط داره نرخ تعیین میکنه
Germany
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
امثال شما وقتی متوجه این حرفها میشی که تو سرای سالمندان در حال پوسیدنی تازه اگه پول داشته باشی وگرنه کنار خیابون میمونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مردم بیشترشون دوتابچه بیشترنمیارن چون مخارج گرونه اینده هم میخوان تازشم خونه واینحورچیزها ک کشیده بللا وموادغذایی و...اینهاهم مدنظرهس بخاطرچعل وپنج تومن یه بچع دیگه نمیارن ایندشوخراب کنن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
کلا در شرایط فعلی جامعه ازدواج که حماقته چه برسه به چیزای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
فعلا ک میبینید همون یارانه معیشتی که بهش اعتراض دارید هیچی شد رفت پس به فکر فرزنداوری نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
برادرم متولد 75هست از وقتی بدنیا اومده دولت هیچ خدماتی نداده حتی دفترچه درمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این ظلم و خیانت تمومی نداره
خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از این گزارش
لطفا تا رسیدن به مواب روشن و شفاف دست از پیگیری برندارید.


جلوی ضرر رو هر موقه بگیریم منفعته....
Netherlands
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این یارانه می دهند پول پوشاک هم نیمشه چه برسه مخارج دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
لطفا اول ب کسایی ک بچه میارن احترام بگذارید یه کاروخوب تحویلشون بدین وقتی بزرگ شدن بعد بگید بچه زیادبیارید!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
اگر اوضاع اقتصادی تربیتی مسکن بیکاری و ...... هم حل بشه قوانین فمنیستی موجود در لابلای قوانین حمایت خانواده راه را برای ازدواج و نسل و .... بسته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از خبر خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیم
۰۸:۵۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دولت مردم را تهدید کرد که اگر به عدم دریافت یارانه معیشتی اعتراض کنند، یارانه ماهانه آن‌ها هم قطع می‌شود. حال بهتر است دولت به جای اقداماتی که باعث سلب انگیزه از زوج‌های جوان برای فرزند آوری می‌شود، به خانوار‌هایی که فرزند بیشتری به دنیا می‌آورند، تسهیلاتی درخور ارائه دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
زهی خیال باطل....بدبخت با ۴۵تومن تو ماه چن تا پوشک میشه بخری؟؟؟؟؟با این اجاره بهای سنگین و گرونی و بیکاری خودت هم نمیری ...
آخرین اخبار