«حضرت فاطمه زهرا (س)» ارزش و اهمیت ولایت را به جامعه آموختند

کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» برای دفاع از ولایت تلاش‌های فراوانی انجام دادند ایشان از «امام علی (ع)» حمایت کردند، اما این کار را نه به عنوان یک همسر بلکه تمام توان خود را برای حمایت از، ولی خود گذاشتند و این امر ارزش و اهمیت ولایت را به جامعه نشان می‌دهد.

«حضرت فاطمه زهرا (س)» ارزش و اهمیت ولایت را به جامعه آموختندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی محمدی کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: سیره سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» به چندین بخش تقسیم می‌شود که مهمترین بخش آن را در مقوله ولایتمداری این بانوی بزرگ باید جستجو کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: حمایت از حریم ولایت یکی از رویکرد‌های مهم و ارزشمندی بود که حضرت «فاطمه زهرا (س)» آن را در صدر اعمال و فعالیت‌های خود قرار دادند، این مهم نشان می‌دهد که ولایت به عنوان عنصر جامعه اسلامی تا چه میزان ارزش و اهمیت دارد.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: در بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۳ آمده است که حضرت «فاطمه زهرا (س)» پیرامون جایگاه ولایت می‌فرمایند: «لقد قال رسول الله (ص) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی، همانا رسول خدا (ص) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد»، مثال این بانوی بزرگوار اسلام بیانگر این امر است که حکم امام همانند کعبه است و افرادی به دور خانه کعبه می‌گردند نه اینکه منتظر بمانند کعبه بیاید و به دور آنان بگردد. پس جامعه باید توجه داشته باشد که باید همواره توجه ویژه‌ای به امامت داشته باشد.

محمدی درس حضرت «فاطمه زهرا (س)» پیرامون حمایت از ولایت را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» به ما آموختند هر شرایط و هر جایگاهی که داشته باشید بحث ولایت و حفاظت از حریم ولایت همواره مهم بوده و همه باید از جایگاه ولایت جانبداری و حمایت کنند.

وی پیرامون شورای سقیفه و رویکرد «حضرت فاطمه زهرا (س)» در قبال تصمیمات آنان تصریح کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مقابل تصمیمات نادرست و نا به حق شورای سقیفه ایستادند برای این منظور حتی ۴۰ شب به درب خانه انصار رفتند تا برای، ولی خود «امام علی (ع)» بیعت بگیرند.

محمدی برخورد و تحولات فکری اصحاب «پیامبر اکرم (ص)» را مورد بررسی قرارداد و تاکید کرد: مال و مقام دنیا، انسان‌ها را به راحتی وسوسه می‌کند، اصحاب و برخی نزدیکان «پیامبراکرم (ص)» نیز از این قائده مستثنی نبودند. آن‌ها به خاطر مقام و مال چشم به روی برخی حقایق بستند، بسیاری از این افراد کسانی بودند که در واقعه غدیر خم حضور داشتند و با پشت کردن بر حقایق حتی خشم دختر «پیامبر اکرم (ص)» را به واسطه بی‌توجهی به حقایق بر انگیختند.

این کارشناس علوم قرآنی بی بصیرتی مردم آن زمان را عامل دوری آنان از خط ولایت دانست و ابراز کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در سال‌های انتهای زندگی خود سختی‌ها و غم‌ها فراوانی را متحمل شدند و حتی بیان شده این بانوی بزرگوار در شهر «پیامبراکرم (ص)» بسیار غریب، تنها و رانده شده گردیدند و مسبب این رویداد بی‌بصیرتی مردم و تصمیمات نادرست شورای سقیفه بود.

وی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را اولین شهیده مدافع حرم دانست و اظهار کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» برای دفاع از ولایت تلاش‌های فراوانی انجام دادند ایشان از «امام علی (ع)» حمایت کردند، اما این کار را نه به عنوان یک همسر بلکه تمام توان خود را برای حمایت از، ولی خود گذاشتند و این امر ارزش و اهمیت ولایت را به جامعه نشان می‌دهد.

محمدی عملکرد برخی دیگر از افراد همانند طلحه و زبیر را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داد افرادی همانند طلحه و زبیر حاضر به پذیرش رای شورای سقیفه نشدند، اما دلفریبی دنیا آنان را پس از مدتی فریفت و از خط ولایت دور کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار