سرویس های مدارس از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: سرویس های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجتبی زوربخش در نشست خبری امروز با اشاره به اجرای محدوده ناحیه کم انتشار آلایندگی موسوم به (LEZ)، گفت: مورد مطالعه گرفته شده است و کنترل‌های لازم در خصوص آلاینده‌ها در این محدوده شکل می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در بین کلان شهر شیراز، پاک‌ترین کلان شهر است و در بیشتر زمان سال این پاکی هوا را شاهد هستیم، افزود: همه دستگاه‌ها وظیفه‌های خاصی در خصوص پاکیزگی هوای شیراز دارند.

او با یادآوری این مطلب که در این محدوده دسترسی برخی خودروها، محدود یا ممنوع می‌شود، یادآور شد: در فاز اول به دنبال محدودیت و ممنوعیت نیستیم، اما به از تردد خودرو‌های فاقد معاینه فنی و دودزا جلوگیری می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه این محدوده به شکل ۲۴ ساعته و یا بازه زمانی خاصی کار می‌کند و خودرو‌ها به چهار رده تقسیم شده است، تاکید کرد: رده آبی شامل خودرو‌های برقی و هیبریدی است، رده سبز، خودرو‌های با استاندار‌های آلایندگی یورو ۲ و بالاتر و خودرو‌هایی است که در موفقیت در تست‌های معاینه فنی خودرو کسب کنند.

زوربخش با تاکید بر اینکه رده زرد شامل زیر یورو ۲ و بدون استحلاک آلایندگی با اخذ امتیاز به شکل مشروط با عمر کمتر از عمر مصوب باشد و چنانچه برگه معتبر معاینه فنی را داشته باشند، تردد آن‌ها بلامانع است، افزود: رده قرمز شامل خودرو فرسوده است که بر اساس قوانین باید از رده خارج شوند و خودرو‌های فاقد معاینه فنی در رده قرمز قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه در این طرح شماره پلاک خودرو‌ها از طریق دوربین‌های پلاک خوان، به شکل خودکار به سامانه سیمفا، ارسال می‌شود پس از آن بررسی انجام می‌گیرد و اگر معاینه فنی داشته باشد که مانعی وجود ندارد و اگر معاینه نداشته باشد مراتب به پلیس راهور ارائه خواهد شد، اظهار کرد: در فاز اول اجرای این طرح به شکل ارشادی شکل می‌گیرد.

زوربخش با اشاره به اینکه این طرح در هفت کلان شهر کشور اجرایی می‌شود که شیراز پس از تهران در رتبه دوم در اجرای طرح است، افزود: میانگین روزانه نزدیک پنج هزار ثبت تحلف شکل گرفته است.

او با اشاره به اینکه در ۱۰ منطقه در شیراز دوربین‌های پلاک خوان و دوربین‌های ثبت آلایندگی هوا نصب شده است، تاکید کرد: وسائل نقلیه در تمام دوربین‌های نصب شده در شهر مورد بررسی معاینه فنی قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به آمار تردد‌های ثبت شده از ابتدای آذر ۹۷ تا اول بهمن ۹۸، اظهار کرد: تعداد یک میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۵ خودرو معاینه فنی داشتند و یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۷۲ دستگاه هم فاقد معاینه فنی بودند.

او با اشاره به اینکه مجموع پلاک‌های ثبت شده در این بازه زمانی، چهار میلیون و ۵۶۴ هزار و ۷۸۳ خودرو بوده است، اضافه کرد: یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۶۹۶ مورد هم استعلام از سامانه سیمفا بدون پاسخ بوده است که ممکن است مشکلات نرم افزاری باشد و از این رو سعی شده تمام مشکلات نرم افزاری رفع شود.

زوربخش افزود: پنج مرکز معاینه فنی خودرو سبک در شیراز وجود دارد و برای خودرو‌های سنگین، یک مرکز در پایانه «اکبر آباد» وجود دارد و یک مرکز هم به زودی افتتاح می‌شود، افزود: دوره معافیت اخذ معاینه فنی چهارسال از تاریخ تولید خودرو است و مدت اعتبار معاینه فنی خودرو برای شخصی و دولتی یک سال است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: اگر عمر خودرو‌های عمومی و تاکسی، بالای ۱۰ سال باشد، مدت اعتبار معاینه فنی سه ماه و برای خودرو‌های عمومی و تاکسی، ۱۰ سال و کمتر از ۱۰ سال، مدت اعتبار معاینه فنی، ۶ ماه است.

او با اشاره به اینکه خودرو‌های شخصی و دولتی تولید شده سال ۹۳ و قبل از آن، باید معاینه داشته باشند، یادآور شد: خودرو‌های عمومی و تاکسی تولید شده قبل از سال ۹۷، هم باید برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

زوربخش با اشاره به اینکه میزان هزینه دریافت معاینه فنی ۳۷۰ هزار ریال است، افزود: سرویس های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند و تاکسی‌ها برای معافیت از هزینه‌های معاینه فنی به مرکز شماره یک مراجعه کنند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.