تدوین نقشه راه دانشگاه برای ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت

این مطلب را رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان در دومین مجمع سلامت شهرستان مهاباد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، دکتر آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گفت: قدمت مشارکت‌های اجتماعی در استان با احداث اولین خانه بهداشت در سطح کشور و در شهرستان ارومیه به قبل از انقلاب برمی گردد بعد از انقلاب با گسترش مراکز بهداشتی در سطح روستا‌ها نگرش اجتماعی نگر در روستا‌ها شکل گرفت.

او افزود: از سال ۹۳ نقشه راهی برای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تدوین کردیم یکسری از برنامه‌های ما کوتاه مدت بود که مربوط به توسعه بیمارستانهادر برنامه هتلینگ می‌شد با وجود داشتن زیر ساختها، بیمارستان‌های ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان‌های استان با هدف دسترسی مردم به خدمات درمانی احداث و به بهره برداری رسید در شهرستان مهاباد نیز اهداف کوتاه مدت برای گسترش فضای فیزیکی درمانی داشتیم از اهداف دراز مدت اخذ مجوز و احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد بود.

در بحث سلامت تمامی سازمانهاو ارگان‌ها دخیل هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی گفت: هیچ گونه تبعیضی در حوزه بهداشت و درمان برای هرکدام از شهرستان‌های استان وجود ندارد فرمانداری و مسئولان هرشهری که بیشتر و زودتر برای اهدای زمین و مراحل اداری ما راکمک کرده اند به همان اندازه در انجام پروژه‌های سلامت از جمله احداث مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت اقدام شده تا اعتبارات اختصاص یافته به مرکز عودت داده نشود.

او افزود: در شهرستان مهاباد با همراهی و همکاری فرمانداری شهرستان با دانشگاه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، مرکز غربالگری سرطان، بخش بلوک زایمان، اورژانس و کلینیک ویژه تخصصی، احداث پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی از جمله اقدامات مهم در طول این مدت برای توسعه فضای فیزیکی شهرستان بوده است.

احداث ۵۳۰ مرکز و خدمات جامع سلامت در سطح استان شعار عدالت در سلامت را تحقق بخشید

دکتر آقازاده افزود: با مداخله در بحث حاشیه نشینان استان آذربایجان غربی با جمعیت ۶۰۰ هزار نفر که به امکانات شهری و روستایی دسترسی نداشتند و با اقدامات انجام شده در راستای تحقق شعار عدالت در سلامت، پایگاه‌های سلامت شکل گرفت؛ و پرونده‌های الکترونیکی سلامت برای مردم تشکیل شد و با جذب افرادی به عنوان مراقبین سلامت ارائه خدمات سلامت در سطح مناطق حاشیه شهر به صورت فعال درآمد.

او اضافه کرد: دانشگاه در تامین سلامت جامعه ۲۵ درصد نقش دارد و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها دیگر نیز در این برنامه دخیل هستند برای مثال در برنامه ایمنی آب سازمان پاسخگو آبفای شهری و روستایی می‌باشد و دانشگاه وظیفه نطارت و کنترل کیفی آن را بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تصریح کرد: در راستای طرح تحول سلامت ۴۰۰ تخت ویژه به بیمارستان‌های استان افزوده شد ولی با وجود تعداد تصادفات جاده‌ای مشکل کمبود تخت‌های ویژه مرتفع نشد، چون باید در ابتدا جاده بیشتری احداث شود و خودرو‌ها استاندارد شوند تا مشکل کمبود تخت‌های ویژه حل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: استفاده از ظزفیت سفیران سلامت در مدارس آموزش و پرورش می‌تواند در گسترش فرهنگ پیشگیری از حوادث ترافیکی در خانواده‌ها نقش موثری داشته باشد.

خود مراقبتی با افزایش آگاهی مردم یکی از اهداف حوزه سلامت

او افزود: کم تحرکی در میان جوانان و نوجوانان امروزی یکی از چالش‌های حوزه سلامت است که با ایجاد فضای‌های ورزشی و فعالیت جوانان در این مکان‌های میتوان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر آقا زاده در پایان گفت: خود مراقبتی با افزایش آگاهی مردم و سواد سلامت جامعه در زمینه کیفیت غدا، کاهش مصرف قند و نمک می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فشار خون و قلبی و عروقی موثر باشد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.