عبدالملکی مطرح کرد؛

راه اندازی سایت کارستون در جهت ایجاد و احیای اشتغال سیل زدگان

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره اقدامات انجام شده در این مجموعه در حوزه اشتغال مددجویان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الله عبدالملکی معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری خود اظهار کرد: در سال گذشته ۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان مجموعه درآمد طرح‌های جاری کمیته امداد بود.

او با بیان اینکه کل مستمری و یارانه و کمک معیشتی که به دو میلیون و ۱۰۰ هزار خانواده پرداخت شده، ۵هزار و۹۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: در سال جاری درآمد حاصل از طرح‌های جاری با افزایش چشمگیری مواجه شده که اعلام خواهیم کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه در سال ۹۸ برای ایجاد ۱۷۰ فرصت شغلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، تکلیف کمیته امداد، ایجاد ۷۰ هزار فرصت شغلی بوده و ما ۱۰۰ هزار طرح پیش از تکلیف خود در دستور کار داریم.

عبدالملکی افزود: تا پایان دی ماه ۹۸، ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی اجرایی شده است و ۱۱۳ هزار فرصت شغلی نیز از طریق کاریابی‌ها ایجاد شده که ۱۵ هزار و ۵۴۵ مورد ثبت شده است.

او با بیان اینکه میزان تسهیلات بانکی در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۳۳۰۰ میلیارد تومان بوده که به طور میانگین برای هر شغل ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری شده، بیان کرد: تا پایان سال ۲۵۰۰ میلیارد تومان پرونده آماده در شبکه بانکی کشور داریم که برای حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی هزینه می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه اگر شبکه بانکی بر اساس قانونی که ۳،۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده تا پایان سال به ما پرداخت کند، می‌توانیم به تعهدات خود برای ایجاد اشتغال عمل کنیم، افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق صندوق امداد ولایت برای ایجاد اشتغال هزینه می‌شود.

او گفت: ۱،۵۰۰ میلیارد تومان نیز از قانون توسعه روستایی و عشایر در نظر گرفته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه سهم استان‌ها در استفاده از تسهیلات بانکی در سال جاری متفاوت بوده است، ادامه داد: تاکنون استان تهران ۲۰۱ میلیارد تومان تسهیلات استفاده کرده که یک‌سوم تعهدات بوده است.

او با بیان اینکه امیدواریم همانند سال گذشته بانک‌ها همکاری لازم را در ماه‌های پایانی سال داشته باشند، ادامه داد: تسهیلات امداد از مهرماه اجرایی می‌شود و معمولاً در ماه‌های آخر سال، پرداخت تسهیلات تصاعدی افزایش می‌یابد. همچنین ۶ ماهه ابتدایی سال نیز برای پرونده‌سازی و اقدامات دیگر صرف می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد عنوان کرد: اقشار کمیته امداد، اقشار ضعیفی هستند و شاید نتوانند از عهده تأمین تضامین بانکی خود بربیایند، به همین دلیل در مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها تفاهمنامه‌ای امضا شده به طوری که آن‌ها تضامین را تسهیل کنند. در حال حاضر برای ۵۰ میلیون نفر، تعداد ضامن‌ها را به دو نفر رسانده‌ایم.

عبدالملکی گفت: نرخ بازپرداخت اقساط مددجویان کمتر از یک درصد است، و این به دلیل این است که بازپرداخت تسهیلات مددجویان بسیار کمتر از سایرین است که یکی از آن‌ها اخلاق‌مداری و دیگری کارشناسی شدن طرح‌های مددجویان است.

او با بیان اینکه از سه هفته پیش، حساب ضمانت تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه امداد را ایجاد کردیم، گفت: در فاز اول، ضمانت پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: فعلاً برای کل کشور ۳۰۰ میلیارد تومان صدور ضمانت نامه بانکی تعریف کرده‌ایم و در فاز بعد نیز به مرور سایر اقشار تحت حمایت، مشمول استفاده از این صندوق ضمانت تسهیلات می‌شوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه از سوی کمیته امداد ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا ۱۰ برابر آن ضمانت نامه صادر می‌کنیم، ادامه داد: در صورتی که هر یک از نهاد‌های دیگر نیز همکاری کنند، می‌توانیم تعداد ضمانت نامه‌ها را افزایش دهیم.

عبدالملکی بیان کرد: نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به استان کردستان، ۵ میلیارد تومان و استان سیستان و بلوچستان نیز ۲۰ میلیارد تومان به صندوق تسهیلات استان کمک کرده که امیدواریم سایر نهاد‌ها نیز به مرور وارد شوند.

عبدالملکی با اشاره به اقدامات کمیته امداد برای سیل‌زدگان نیز گفت: برای استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان ۴۰ درصد خسارت این افراد را به صورت بلاعوض تأمین کردیم و همچنین طرح‌هایی که بیمه بودند نیز بیمه خسارت را تقبل کرد..

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه بر اساس مذاکره با برخی دستگاه‌های دیگر مانند ستاد اجرایی و آستان قدس رضوی، قرار است میزان کمک‌ها به سیل‌زدگان این استان‌ها بیشتر شود، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه برای احیای طرح‌هایی که متوقف شده در استان‌های سیل زده نیز در دستور کار قرار گرفته است‌

او عنوان کرد: به ازای هر شغل ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و ما این اجازه را به این سه استان دادیم که بدون در نظر گرفتن سقف، تسهیلات پرداخت شود.

عبدالملکی با بیان اینکه برای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان نیز تعاملات لازم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس رضوی، بسیج سازندگی، سازمان تبلیغات، بنیاد علوی و … انجام شد، افزود: برنامه‌ای برای این استان‌ها با کمک سازمان‌های عنوان شده در دستور کار قرار گرفت که از طریق هم‌افزایی منابع در چارچوب ضوابط مشخص هر دستگاه، برنامه‌ها اجرایی می‌شود و کارگروهی در این خصوص تشکیل شده است.

او با بیان اینکه به استان‌های سیل‌زده ۱،۵۰۰ میلیارد تومان با سود ۴ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص می‌یابد که کمیته امداد ۱،۰۰۰ میلیارد تومان آن را پرداخت می‌کند، گفت: ۱۰۰ هزار طرح اشتغال در جریان سیل آسیب دیده اند.

عبدالملکی بیان کرد: با کمک دولت و سایر منابع ظرف امسال و سال آینده طرح‌های موجود در این استان‌ها را احیا خواهیم کرد.

او افزود سایتی با عنوان «کارستون» آماده است که طرح‌های کارآفرینان در استان‌های سیل‌زده را برای ایجاد شغل جدید ثبت کند و ایده‌های آن‌ها را بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار