چطور در سرمای زمستان از پوستتان محافظت کنید؟

ما در گزارش زیر به شما توضیح خواهیم داد چه عواملی باعث خشکی پوست می‌شود و چند روش پیشنهاد می‌کنیم تا بهتر از پوست خود مواظبت کنید.

چطور در سرمای زمستان از پوستتان محافظت کنید؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرمای زیاد زمستان، باعث می‌شود سطح رطوبت پوست کم شود؛ بنابراین پوست در زمستان آسیب‌پذیرتر خواهد شد. درصورتی‌که در فصل سرما توصیه‌های مراقبت از پوست را جدی نگیرید، ممکن است پوست شما به بیماری‌های جدی دچار شود. ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد چه عواملی باعث خشکی پوست می‌شود و چند روش پیشنهاد می‌کنیم تا بهتر از پوست خود مواظبت کنید. پس با کاغذرنگی همراه باشید تا یادبگیرید چگونه شادابی و طراوت پوستتان را در فصل زمستان هم حفظ کنید.

چه عواملی باعث خشکی پوست می‌شود؟

وقتی پوست به‌اندازه کافی روغن و چربی محافظ نداشته باشد، رطوبت از آن فرار می‌کند. همچنین هنگامی که در خارجی‌ترین لایه پوست آب کافی نباشد، پوست کم‌کم خشک می‌شود. این اثر می‌تواند در طول زمستان تشدید شود، مخصوصا وقتی رطوبت محیط پایین باشد؛ بنابراین مهم است که در سرمای هوا به‌طور دائم پوستتان را چرب کرده و با یک کرم آبرسان، رطوبت موردنیاز پوستتان را تامین کنید. این کار ساده‌ترین و البته موثرترین روش مراقبت از پوست است.

سایر دلایل خشکی پوست چیست؟

استفاده بیش از حد از صابون و آب‌گرم
قرار گرفتن در معرض مواد‌شیمیایی خشن
بیماری‌های پوستی سال‌خورده
کم آبی بدن
آب‌وهوای سرد خشک یا بادی
قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

خشکی پوست ممکن است به چه بیماری تبدیل شود؟

شاید خشکی پوست خیلی خطرناک و جدی به‌نظر نرسد؛ اما درصورتی‌که مراقبت از پوست را نادیده گرفته و نکات بهداشتی را رعایت نکنید، ممکن است به بیمار‌های بزرگ‌تری تبدیل شود از جمله:

خارش
ترک‌های دردناک پوست
درماتیت، یعنی پوست قرمز، ملتهب و پوسته‌پوسته شدن
اگزما، یعنی لکه‌های قرمز پوسته‌پوسته با خارش روی پوست
عفونت باکتریایی

راهکار‌های درمان خشکی پوست

اگر شما هم از آن‌هایی هستید که در سرما پوستی خشک آزارتان می‌دهد، شاید راهکار‌های زیر بتواند برایتان موثر باشد.

۱. برای مراقبت از پوست باید از آب گرم پرهیز کنید

شاید تصور کنید تماس زیاد با آب گرم ایده‌ای عالی به‌نظر برسد؛ اما باید بدانید این موضوع باعث می‌شود پوست شما در زمستان بیش‌تر خشک شود. چراکه آب گرم روغن‌های محافظتی پوست شما را از بین می‌برد و باعث خشکی آن می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از پوست کم‌تر از آب گرم در زمستان استفاده کنید. بهتر است دوش گرفتن شما بیش‌تر از ۱۰ دقیقه طول نکشد و به‌جای آب داغ از آبی با دمای کم‌تر استفاده کنید.

۲. کمتر از مواد شوینده و صابون استفاده کنید

استفاده بیش از حد از صابون یا ضدعفونی‌کننده دست می‌تواند خشکی پوست را بیشتر کند؛ بنابراین بهتر است از صابون و ضدعفونی‌کننده‌های دست به مقدار کم استفاده کنید. همچنین هنگام خرید صابون، انواع ملایم و عاری از عطر را انتخاب کنید؛ چراکه پوست شما را کم‌تر خشک خواهند کرد.

۳. پوستتان را مرطوب نگه‌دارید

مرطوب‌کننده‌های پوست سلاح‌های مهمی برای مبارزه با خشکی پوست هستند. مرطوب‌کننده‌های مناسب می‌توانند به شما در درمان، جلوگیری از خشکی پوست و مراقبت از پوست کمک کنند. چهار نوع مرطوب کننده اصلی وجود دارد که بدون نسخه در دسترس هستند:

– مرطوب کننده‌های پمادی

مرطوب‌کننده‌های پمادی بیش‌ترین حد رطوبت را برای پوست شما حفظ می‌کنند، اما گاهی اوقات این نوع پماد‌ها می‌توانند چربی پوست را افزایش دهند. وازلین یکی از همین نوع مرطوب‌کننده است. باشند.

– مرطوب‌کننده‌های روغنی

مرطوب‌کننده‌های روغنی نسبت به پماد‌ها چربی کم‌تری دارند؛ اما هنوز در مبارزه با خشکی پوست موثر هستند. روغن کودک، روغن معدنی و روغن حمام از این نوع هستند.

– مرطوب‌کننده‌های کرمی

مرطوب‌کننده‌های کرم نسبت به سایر انواع پماد‌ها یا روغن‌ها محبوبیت بیشتری دارند؛ چراکه پوست، راحت‌تر آن‌ها را جذب می‌کند. کرم‌های مرطوب همچنین راحت‌تر استفاده می‌شوند. این کرم‌ها یکی از پر مصرف‌ترین انواع مواد مراقبت از پوست هستند.

– مرطوب‌کننده‌های لوسیونی

مرطوب‌کننده‌های لوسیون مراقبت از پوست به‌طور کلی کم‌ترین چربی را دارند؛ اما به دلیل این‌که الکل بیشتر هم دارند، نسبت به گزینه‌های دیگر رطوبت کم‌تری در ترکیبشان وجود دارد. لوسیون بچه که نمونه‌ای از لوسیون‌ها است.

برای بهترین مراقبت از پوست باید بعد از شستشو پوست خود را خشک کنید. سپس بلافاصله پماد، روغن یا لوسیون را به‌خوبی روی پوست ماساژ دهید. مرطوب کردن درست پوست بعد از شستشو به شما کمک می‌کند تا حد ممکن رطوبت پوست خود را حفظ کنید و پوستی زیبا و سالم داشته باشید.

سخن آخر برای مراقبت از پوست

داشتن پوستی شاداب در زمستان و روز‌های سرد چندان هم سخت نیست. با انجام روش‌هایی که در این مطلب گفته شد می‌توانید پوستی شاداب و باطراوت در فصل سرما داشته باشید. نظر شما چیست؟ آیا این راه کار‌ها می‌توانند پوستی زیبا رابرای شما به ارمغان بیاورند؟

منبع: کاغذ رنگی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار