المیادین: تحولات میدانی در سوریه، تغییر معادلات سیاسی به نفع دمشق است

شبکه المیادین با اشاره به پیشروی های ارتش سوریه در استان ادلب و حلب، آن را مقدمه تغییر سیاسی به نفع دولت دمشق دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بنا به گزارش المیادین، تحولات سریع میدانی در سوریه و شکست‌های گروه‌های مسلح، معادلات سیاسی را به سود دمشق تغییر می‌دهد.

مجری شبکه تلویزیونی المیادین، پس از پخش تصاویری از پیشروی‌های ارتش سوریه در استان‌های ادلب و حلب گفت: تحولات میدانی، معادلات سیاسی را به سود دمشق تغییر می‌دهد. نبرد آزادسازی شمال سوریه، به مرحله حساس نزدیک می‌شود. آیا نبرد آزادسازی شرق فرات هم آغاز خواهد شد؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد عملیات نظامی در ادلب آغاز خواهد کرد. اردوغان روسیه را به نقض توافقنامه سوچی متهم کرد، اما کرملین این موضوع را تکذیب و تاکید کرد ادلب همچنان مرکز تروریست هاست.

در گزارش المیادین آمده است: جبهه‌های میان جنوب استان حلب تا استان ادلب، شاهد تحولات سریع میدانی است. ارتش سوریه و متحدانش به سرعت در مساحت گسترده‌ای از این دو جبهه در حال پیشروی هستند و جبهه النصره و گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه، متحمل شکست شدند. ده‌ها شهرک و روستا که بعضی از آن‌ها مانند معره النعمان و خان طومان موقعیت راهبردی دارند، آزاد شدند. معادلات میدانی که باعث تغییر در معادلات سیاسی به نفع دمشق است و شاید زمینه را برای آغاز نبرد شرق فرات آماده کند. این موضوع باعث ناراحتی آنکارا شده است. اردوغان تهدید کرد ترکیه در برابر این شرایط تماشاچی باقی نخواهد ماند. اردوغان به توسل به نیروی نظامی تهدید کرد، آیا او واقعا توانایی عملی کردن تهدیداتش را دارد یا اینکه تحولات میدانی، از بلندپروازی‌ها و محاسبات اردوغان بسیار فراتر رفته است.

دیمه ناصیف خبرنگار شبکه المیادین در دمشق گفت: نیرو‌های ارتش ترکیه، عقب نشینی گروه‌های مسلح در برابر پیشروی ارتش سوریه در مناطق شرق استان ادلب را پوشش نمی‌دهند. مراکز دیده بانی ارتش ترکیه که در مدت یک سال و نیم گذشته، پایگاه‌های لجستیکی برای گروه‌های مسلح بود، اکنون در‌های خود را بر روی متحدان دیروز، بسته است. آنکارا، شکست گروه‌های مسلحی را زیر نظر دارد که هشت سال از آن‌ها حمایت می‌کرد. ارتش ترکیه با استقرار نیرو‌های خود در مرز‌ها با سوریه، تلاش می‌کند مانع نفوذ عناصر مسلحی به ترکیه شود که از درگیری‌ها با ارتش سوریه، فرار می‌کنند. ترکیه چند ماه است گروه‌های مسلح وابسته به خود را به عمق ادلب نزدیک خطوط دفاعی ارتش سوریه اعزام کرده بودند تا هر نوع عملیات نظامی را ناکام بگذارند.

در ادامه این گزارش آمده است: ارتش سوریه زیر پوشش هوایی روسیه مانند یک هلال در شرق استان ادلب پیشروی کرده است. با پس گرفتن سراقب و تکمیل پیشروی نیروهایش در غرب حلب، استان ادلب به طور کامل در محاصره قرار خواهد گرفت. تصادفی نیست که پیش از آغاز عملیات ارتش سوریه، خبرگزاری رسمی این کشور، خبری را منتشر کرد که به طور معمول به آن پرداخته نمی‌شد.

خبرگزاری رسمی سوریه از دیدار سرلشکر علی مملوک با هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در مسکو در اوایل این ماه خبر داد. در این خبر بر تصمیم دمشق برای پس گرفتن ادلب و بازگشت حاکمیت سوریه به آن، تاکید شده است؛ بنابراین آنکارا از عملیات ارتش سوریه غافلگیر نشده است. ترکیه به صدور بیانیه‌های رسانه‌ای در مخالفت با این عملیات، اکتفا کرده است. آنکارا خواهان درگیر شدن با ارتش سوریه در ادلب نیست و در برابر فشار‌های روسیه، برای باز کردن کانال‌های تماس با دمشق و فعال سازی توافقنامه آدانا، خود را در برابر گزینه دست کشیدن حمایت از گروه‌های مسلح می‌بیند تا بتواند از روس‌ها درباره پرونده لیبی امتیاز بگیرد و یکی از کانال‌های اصلی القاعده در سوریه از بین برود.

ارتش سوریه بر تکمیل عملیات نظامی خود اصرار دارد و می‌توان گروه‌های مسلح را با وجود تعداد زیاد عناصر آنها، در باقی مانده پایگاه‌های این گروه‌ها شکست داد. شکست در معره النعمان و از دست دادن حمایت‌های سیاسی و نظامی ترکیه، باعث می‌شود ارتش سوریه و متحدانش به ادامه عملیات ادامه دهند تا پیروزی را که شایستگی آن را دارند، به دست آورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
خدا رو شکر. تا چشم سعودیها کور بشه
آخرین اخبار