رفع بوی نامطبوع یخچال با نانومواد

یک شرکت ایرانی با استفاده از گرانول‌های حاوی نانومواد، منجر به رفع بوی نامطبوع یخچال و افزایش زمان ماندگاری میوه و سبزیجات در یخچال شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،هر چند یخچال برای حفظ و نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود، اما محیط داخل یخچال و فریزر‌ها می‌تواند محل رشد عوامل بیماری‌زا باشد. در صورت نگهداری طولانی‌مدت مواد حساس درون یخچال، گاهی بوی نامطبوع در یخچال ایجاد می‌شود و همچنین رشد باکتری‌ها می‌تواند موجب فاسد شدن مواد غذایی شود.

این بوی نامطبوع شاید مشکل تمام خانواده‌ها باشد که در بیشتر مواقع با بیرون آوردن غذا‌های باقیمانده از یخچال مشکل حل نمی‌شود و یخچال باز هم بوی نامطبوع خود را دارد. در واقع باید گفت مشکل اصلی خود یخچال است چرا که یخچال از پلاستیک درست شده و پلاستیک‌ها بو‌ها را جذب می‌کنند بنابراین مشکل اصلی کل یخچال است.

این مشکل سبب شده است که یکی از شرکت‌های داخلی برای رفع بوی نامطبوع یخچال و جلوگیری از فاد شدن مواد غذایی در آن از مستربچ‌های حاوی نانوذرات استفاده کند. این شرکت برای یخچال فریزر‌های دوقلو و سایدبای‌ساید خود موفق به دریافت گواهی‌نانومقیاس شده است.

براساس آزمایش‌های انجام شده، استفاده از گرانول‌های حاوی نانومواد باعث بهبود خواص آنتی‌باکتریالی یخچال شده به طوری که با حضور این نانومواد میزان فعالیت ضدباکتریایی یخچال‌های این شرکت مطابق با استاندارد ملی «اندازه‌گیری فعالیت ضدباکتریی بر روی سطوح پلاستیکی و سایر سطوح نامتخلخل» به شماره ۱۰۹۰۰ ISIRI را افزایش داده و در نتیجه عملکرد خواص آنتی‌باکتریال موفقیت‌آمیز بوده است.


بیشتر بخوانید: داخلی سازی یکی از قطعادت پیچیده خودرو در کشور


بدنه این یخچال‌ها از پلیمر‌هایی مانند ABS و PP ساخته می‌شود که نانوذرات در این پلیمر‌ها قرار دارند. این شرکت از گرانول‌های حاوی نانوذرات اکسیدروی استفاده کرده است، این نانوذرات می‌توانند به زدایش بیش از ۹۹ درصد از باکتری‌های گرم منفی و مثبت کمک کنند و همچنین مانع از تشکیل کپک و قارچ در یخچال می‌شوند.

از این مستربچ‌های حاوی نانوذرات در بخش‌های مختلف یخچال نظیر قفسه‌ها و مخازن میوه یخچال، ظروف نگهدارنده رب و کیسه‌های بسته‌بندی مواد غذایی بر پایه ABS و PP می‌توان استفاده کرد.

لازم ذکر است نانوذرات در پلیمر اولیه بدنه این یخچال مورداستفاده قرار گرفته‌اند و به همین دلیل رهایش نداشته و وارد مواد غذایی نمی‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار