مجید فراهانی در نطق پیش از دستور مطرح کرد:

لزوم حرکت به سوی بودجه ریزی مشارکتی

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به فرآیند تصویب لایحه بودجه ۹۹ شهرداری تهران بر لزوم بودجه ریزی مشارکتی تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به لزوم مشارکت شورایاری‌ها در فرآیند تصویب لایحه بودجه، به لزوم حرکت به سوی بودجه ریزی مشارکتی تاکید کرد و شهرداری را ملزم به مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران در تدوین لایحه بودجه دانست.

امیدوارم با تجدید نظر شورای نگهبان زمینه حضور همه سلایق سیاسی فراهم شود.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صد و نود و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و طی نطق پیش از دستور گفت: امروز ما در آستانه گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، امیدوارم با تجدید نظر شورای نگهبان در نتایج بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس یازدهم، زمینه حضور همه شایستگان از همه سلایق سیاسی بیش از پیش فراهم شود و ما شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور، مشارکتی و ارزش آفرین در مسیر تقویت قدرت ملی، حفظ مصالح و منافع ملی باشیم.

او افزود: امروز و در آستانه تقدیم سومین لایحه بودجه شهرداری در دوره شورای پنجم، به عنوان عضو و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا نطق پیش از دستورم را با تکیه و تاکید بر بودجه ریزی مشارکتی در سه بخش مشارکت شورایاران عزیز در فرآیند بودجه ریزی، تبیین فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و دعوت از همشهریان عزیزم در مسیر بودجه برای مردم ارائه خواهم کرد.

لزوم حرکت به سوی بودجه ریزی مشارکتی

فراهانی با اشاره به ساختار شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران، سازمانی با ۹ معاونت، ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه، ۴۵ سازمان و شرکت وابسته با ۶۸ هزار نفر پرسنل در قلمرو جغرافیایی به وسعت ۷۵۱ کیلومتر مربع با ۳۷۵ محله و ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار نفر شهروند ساکن در این کلانشهر مشغول فعالیت و خدمت رسانی است.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۸ که با مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض، بهای خدمات و... برای اداره این شهر تامین و هزینه می‌شود برابر با ۲۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان است، شهرداری تهران بر اساس ماده ۶۷ قانون شهرداری ها، همه ساله بودجه شهرداری تا پایان دی ماه برای بررسی و تصویب به شورا ارائه می شود.

او اظهار کرد: در ارزیابی این فرآیند که دارای سابقه‌ای بیش از یکصد سال دارد این سوالات مطرح می‌شود که آیا روند فعلی بودجه ریزی در شهرداری‌ها سبب رضایت شهروندان از تصویب و اجرای بودجه شده است؟ آیا مصارف بودجه عادلانه توزیع شده است؟ آیا مشکلات محلی و خواسته‌های مردم محله مورد توجه قرار گرفته اند؟
فراهانی در پاسخ به سوالات مذکور بیان کرد: پاسخ واقع بینانه به این سوالات می‌تواند ما را به سوی تجربه‌ای راهنما شود که متاسفانه تا امروز در تهران و ایران کمتر به آن توجه شده است؛ این تجربه چیزی نیست جز بودجه ریزی مشارکتی! تجربه‌ای که از ۱۹۸۸ در شهر پورتو آلگره در جنوب برزیل آغاز شده است.

لزوم اصلاح مالیه شهری و ارتقاء بودجه ریزی

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: با آغاز بکار شورای شهر از دوره اول تاکنون خوشبختانه اقدامات جدی در مسیر اصلاح و بهبود بودجه ریزی در شهرداری تهران و ارتقاء آن از بودجه ریزی سنتی به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد برداشته شده است و شورا بودجه را امروز به جای تخصیص به فهرستی از هزینه‌ها به نتایج عملکردی تخصیص می‌دهد.
او ادامه داد:، اما وقت آن است که به همت شما همکاران عزیز گامی اساسی در اصلاح مالیه شهری و ارتقاء بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به بودجه ریزی مشارکتی برداریم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکایک شهروندان از حق انتخاب و مشارکت در سرنوشت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خویش با رای و انتخاب اعضاء شورا‌های شهر و روستا، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برخوردارند. این حق انتخاب برای تعیین سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را دارد.

فراهانی گفت: آیا وقت آن نرسیده است که شهروندان درباره بودجه کشور و شهر هم نیاز‌ها و اولویت‌های خود را بیان کنند و با نظر آن‌ها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به تجربه جهانی اظهار کرد: در سال ۱۹۸۸ در شهر پورتو آلگره در جنوب برزیل نخستین شهری بود که بودجه‌ریزی مشارکتی را اجرا کرد. بعد از آن، ۳۰ شهر در سراسر جهان طرح بودجه مشارکتی را در شهر‌های خود عملیاتی کردند

او افزود: این الگوی مشارکت، از آمریکای لاتین آغاز شد و در فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، انگلیس و بلژیک مورد استقبال قرار گرفت، امروز در تهران ما نیازمند توجه به این تجربه و پیاده سازی آن هستیم تا همانطور که ملاحظه می کنید شهروندان تهرانی از باغ آذری تا باغ فردوس هم بتوانند درباره مصارف و اولویت‌های بودجه شهرداری در آن محله مثل ساکنان محلات ۲۷ شهر نیویورک و یا محله ۱ شهر گرینزبورو در کالیفرنیای شمالی که تصاویر پرتال اخذ رای از شهروندان در بودجه ریزی مشارکتی آن‌ها را مشاهده کردید درباره بودجه نظر بدهند و ما به عنوان منتخبان مردم در شورا با تصویب نظرات شهروندان بودجه شهرداری را در مسیر خواست و مطالبات شهروندان هدایت کنیم.

شهرداری ملزم به مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران در تدوین لایحه بودجه است

فراهانی با بیان اینکه برای بودجه ریزی مشارکتی در تهران نیازمند برداشتن شش گام هستیم، گفت: گام نخست با رای یکایک شما همکاران عزیز برداشته شد. از افتخارات شورای پنجم است که برای اولین بار در بند ۶ بخش اول مصوبه‌ی سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ شورا، شهرداری را موظف کرد تا در تدوین بودجه از مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های تخصصی استفاده نماید.

او در ادامه اظهار کرد: بند ۲-۳-۸- مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، "اختصاص هزینه کرد ۱ تا ۵ درصد بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به نتایج شاخص‌های برخورداری برآمده از ماده بیست و سوم برنامه پنج ساله سوم شهر تهران است. " این مهم را مورد توجه قرار داد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خوشبختانه در مسیر «بودجه ریزی مشارکتی در محله» با تصمیم و اقدام قابل تقدیر ستاد هماهنگی امور شورایاری‌ها اقدام لازم برای شناخت مشکلات و تعیین اولویت‌های محله؛ در چارچوب سند تحویل و تحول شورایاری محله و آموزش و توانمند سازی برای بودجه ریزی مشارکتی ویژه اعضاء شورایاری محلات انجام گرفته است که به سهم خودم از تلاش‌های جناب آقای دکتر مسجد جامعی و جناب آقای مهندس میلانی در توجه به این مساله تقدیر و تشکر می‌نمایم.

دعوت از رابطین شورایاری در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹

فراهانی گفت: در تداوم این تلاش‌ها ان شا الله برای اولین بار در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با دعوت از رابطین شورایاری مناطق در جلسات کمیته بودجه و نظارت مالی در جلسه بررسی بودجه هر منطقه گام نخست در استفاده از نظرات شورایاران در فرآیند بررسی و تصویب بودجه شهرداری تهران برداشته خواهد شد.

او بیان کرد: با رای شما همکاران عزیز در متمم بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات توسعه محلی برای اولین بار در بودجه شهرداری مطرح و تصویب شد. این روند در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه خواهد یافت و شهرداری موظف است اعتبارات را در پروژه‌های مورد تایید شورایاران عزیز هزینه و صورتجلسه تایید پروژه‌ها توسط شورایاران را به شورا ارائه نماید.

فراهانی ادامه داد: امیدوارم این تلاش در مسیر توجه به بودجه ریزی مشارکتی در چارچوب اختیارات شورا زمینه ساز تحول و اصلاح در نظام بودجه ریزی شهر و کشور گردد، تا در پرتو آن ضمن کاهش هزینه اداره شهرداری و دولت، منابع و اعتبارات به نیاز‌های واقعی و مشکلات اساسی مردم تخصیص یابند و «بودجه برای مردم» معنا یابد.

فرصت یک ماهه شورای شهر برای بررسی و تصویب لایحه بودجه

فراهانی در ادامه نطق پیش از دستور اظهار کرد: شورای شهر پس از تقدیم لایحه بودجه توسط شهردار محترم، به مدت یک ماه فرصت دارد تا بودجه را بررسی و تصویب کند؛ خوشبختانه در شورای پنجم بررسی و تصویب لایحه بودجه با مشارکت یکایک اعضاء و لحاظ نظرات کمیسیون‌های تخصصی انجام گرفته است و بر خلاف ادوار گذشته بودجه محدوده غیر قابل نفوذ شخص یا کمیسیون خاصی نبوده است، طرح نظرات متکثر و پویائی صحن شورا در جریان بررسی لوایح بودجه در شورای پنجم و حتی سیاست‌ها و الزامات تدوین بودجه سالانه گواهی است بر این مدعا.

عضو شورای شهر تهران گفت: بر همین اساس و به منظور تبیین فرآیند بررسی و تصویب بودجه که به تصویب کمیسیون تلفیق رسید، بر اساس نظر برادر ارجمندم جناب آقای مهندس هاشمی، رئیس محترم شورا به اختصار این فرآیند را تشریح می‌کنم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به مرحله اول فرآیند تصویب لایحه بودجه گفت: اعضاء محترم شورا به مدت ۶ روز پس از ارجاع لایحه بودجه توسط رئیس محترم شورا مهلت دارند تا پیشنهادات خود را درباره تبصره ها، منابع و مصارف به رئیس محترم شورا و کمیسیون برنامه و بودجه ارائه نمایند.

او اضافه کرد: برای اولین بار سه فرم پیشنهاد درباره تبصره ها، منابع و مصارف برای تدقیق پیشنهادات اعضاء محترم شورا پیش بینی و در دسترس اعضاء محترم قرار گرفته است.

فراهانی با بیان مرحله دوم که بررسی اعتبارات ماموریت‌ها است، گفت: کمیسیون‌های تخصصی پس از پایان مهلت ارائه پیشنهادات توسط اعضاء شورا حداکثر ظرف مدت ۳ روز نسبت به ارائه گزارش بررسی خود درباره ماموریت مربوط در بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون برنامه و بودجه اقدام خواهند کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مرحله سوم که فرآیند تصویب لایحه بودجه بوده گفت: مرحله سوم بررسی لایحه بودجه است که کمیسیون برنامه و بودجه پس از پایان بررسی کمیسیون‌های تخصصی و دریافت گزارشات حداکثر ظرف مدت ۵ روز نسبت به ارائه گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد.

فراهانی ادامه داد: مرحله چهارم بررسی و تلفیق لایحه بودجه است که کمیسیون تلفیق پس از پایان بررسی کمیسیون برنامه و بودجه و دریافت گزارش کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۵ روز نسبت به ارائه گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد. همچنین در کمیسیون تلفیق صرفاً اختلاف نظر کمیسیون‌ها با کمیسیون برنامه و بودجه قابل طرح خواهد بود.

فراهانی در رابطه با مرحله پنجم خاطر نشان کرد: مرحله پنجم تصویب لایحه بودجه است که گزارش کمیسیون تلفیق پس از بررسی لایحه بودجه در دستور کار جلسات علنی و رسمی شورا قرار می‌گیرد و فرآیند تصویب لایحه بودجه آغاز می‌شود.

نیاز به اصلاح قانون و توجه به بودجه ریزی مشارکتی و مشارکت مردم در تعیین اولویت هاو مصارف

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه اداره تهران با مشارکت همه شهروندان و تحقق تهران به عنوان شهری برای همه در سایه مشارکت در تدوین بودجه و جمع نویسی بودجه به عنوان سند مالی و عملکردی اداره شهر فراهم خواهد شد، گفت: این نکته امری که نیازمند به اصلاح قانون و توجه به بودجه ریزی مشارکتی و مشارکت مردم در تعیین اولویت هاو مصارف است. بر همین اساس از ابتدای حضورم در شورای اسلامی شهر تهران با باور این موضوع پیگیر اجرای این مهم بودم و در دوسال گذشته با درخواست از یکایک همشهریان عزیز زمینه توجه به مشارکت مردم در بررسی بودجه را ترویج نمودم و خدا را شاکرم که در جریان بررسی و تصویب بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران پیشنهاد یکی از شهروندان عزیز برای اولین بار به عنوان تبصره بودجه مطرح و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

دعوت از کارشناسان و شورایاری‌ها برای ارائه پیشنهاد در خصوص لایحه بودجه

فراهانی افزود: باور دارم که اصلاح مالیه شهری در گرو توجه به اصل «بودجه برای مردم» نهفته است، بر همین اساس از یکایک همشهریان عزیزم، نخبگان، فرهیختگان، کارشناسان و شورایاران عزیز محلات درخواست می‌کنم، تا با ارائه پیشنهادات، دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمندتان ما را یاری کنید تا شهرمان از نتیجه مشارکت شمابهره‌مند شود، نظرات و دیدگاه‌های شما درباره ردیف ها، پروژه‌ها و... می‌تواند به اثر بخش‌تر شدن بودجه کمک شایانی کند.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران در پایان گفت: بر همین اساس به منظور بهره گیری از نظرات و دیدگاه‌های شما و جمع نویسی بودجه پیشنهادات خود را تا پایان بهمن‌ماه به کمیته بودجه و نظارت مالی شورا ارائه فرمائید.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر ، بودجه 99
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار