گزارش/

میران ولادت در کشور در ۱۰۰ سال اخیر

ایران در ۱۰۰ سال اخیر، شاهد گذار جمعیتی ناشی از تغییرات میزان‌های مرگ و میر از ارقام بالا به پایین بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس سالنامه منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور در سال ۹۷، ایران در قرن حاضر، شاهد گذار جمعیتی (ناشی از تغییرات میزان‌های مرگ و میر از ارقام بالا به پایین) بوده است.

در سال‌های آغازین قرن حاضر، با ارقام بالای ولادت روبه رو بودیم، این شاخص جز در دوره کوتاهی در حوالی سال ۱۳۲۰ که ایران توسط متفقین اشغال و دچار قطحی شده بود کمابیش نزدیک به ۴۰ هزار نفر جمعیت داشته است و همچنین همان طور که در نمودار مشاهده می‌کنید بیشترین میزان موالید نیز از سال ۱۳۷۵ به شکل کاملا متفاوت درآمده است و از مدار نزدیک به ۴۰ به مدار نزدیک به ۲۰ تغییر مکان داد، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۷ در کمترین مقدار خود به عدد ۱۷ در هزار نفر جمعیت رسیده است.

میران ولادت در کشور در ۱۰۰ سال اخیر

در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ نفر در کل کشور متولد شدند که از بین این آمار یک میلیون و ۴۷ هزار و ۹۲۵ نفر در شهر و ۳۱۸ هزار و ۵۹۴ نفر در روستا متولد شدند.


بیشتر بخوانید: کدام استان بیشترین میزان تولد را دارد؟


بر اساس آمار‌های به دست آمده از جمعیت متولد شده در سال ۹۷، ۷۰۴ هزار و ۶۷ نفر نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نفر نوزاد دختر متولد شده است.

۵ استان، تهران (۱۸۰ هزار و ۲۸۸ نفر)، خراسان رضوی (۱۳۲ هزار و ۳۹۰ نفر)، خوزستان (۱۱۰ هزار و ۸۰۹ نفر)، سیستان و بلوچستان (۹۲ هزار و ۶۵۲ نفر)، فارس (۷۵ هزار و ۹۲۰ نفر) به ترتیب در بین استان‌های کشور بیشترین آمار تولد در سال گذشته را دارند.

همچنین ۵ استان سمنان (۹ هزار و ۳۳۰ نفر)، ایلام (۹ هزار و ۹۹۸ نفر)، کهگیلویه و بویر احمد (۱۴ هزار و ۲۰۹ نفر)، خراسان جنوبی (۱۶ هزار و ۷۹۹ نفر) و چهارمحال و بختیاری (۱۸ هزار و ۸۱۸ نفر) کمترین آمار تولد در سال ۹۷ را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
بچه چیه؟ همش دردسر. مسافرت تعطیل، حتی خواب هم تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
ویروس منحوس کرونا همشم ضرر و زیان نیست در دل بلا و مصیبتها خیرات و برکاتی هم نهفته شده یکی از اینها تولید جهشی تولید نسل است منتظر باشید انشاءالله جمعیت کشور عزیزمان ایران و کل جهان 9 ماه بعد به صورت چشم گیری افزایش خواهد یافت پیشا پیش تبریک عرض میکنیم قدمهای نو رسیده ها را و با رعایت ایمنی و بهداشت فردی و اجتماعی و درخانه ماندن و شاد بودن کرونا رو شکست خواهیم داد شاد و سلامت . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار