رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد؛

اختصاص بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای مقابله با «ریزگردها»

کلانتری گفت: در سه سال اخیر سالیانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان جهت مبارزه با ریزگرد‌ها اختصاص داده شده است.

اختصاص بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای مقابله با «ریزگردها»به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بجنورد با اشاره به شرایط فعلی که دولت با آن مواجه است ،گفت:علی‌رغم تمام تحریم‌های وارد شده بر کشور، در سه سال اخیر سالیانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان جهت مبارزه با ریزگرد‌ها اختصاص داده شده است.

کلانتری  با اشاره به فاکتور‌های توسعه پایدار و با تاکید بر اینکه محیط زیست نباید قربانی توسعه پایدار شود تصریح کرد: چهار ویژگی توسعه پایدار که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هر فعالیت اقتصادی باید توجیه اقتصادی را به همراه داشته باشد، نظم اجتماعی را بر هم نزند، حقوق نسل‌های بعد را از بین نبرد و مهمتر از آن این است که محیط زیست نباید قربانی این مهم شود.

کلانتری گفت: معادن، در گذشته این اصل را رعایت نکرده اند که باید جبران کنند. امروز هم قطعا صنایع آب و برق نباید در جایی باشند که ما کمبود آب داریم.

معاون رئیس جمهور افزود: بنابراین از سال ۹۷ تصویب کردیم که هیچ توسعه فولاد و پتروشیمی در سرزمین نداشته باشیم بلکه به طور عمده در سواحل جنوب کشور و همچنین شمال، مستقر شوند تا از آب دریا و نه آب‌های محدود شیرین برای نیازهایشان استفاده کنند.

کلانتری با اشاره به منابع محدود آب شیرین تجدید پذیر کشور گفت: در حالی که در گذشته با ۳۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب شیرین تجدید پذیر داشتیم، امروز در کشور با ۸۳ میلیون نفر جمعیت، کمتر از ۹۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین تجدید پذیر داریم.

او گفت: آب سالیانه مصرفی ما ۹۵ میلیارد متر مکعب است در حالی که اگر کشوری بیش از ۴۰ درصد ذخایر آب شیرین خود را مصرف کند، به معنی مشکل و ضایع کردن حق نسل‌های بعدی خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بازچرخانی آب، سیاست همه صنایع کشور است تا دست کم، اب‌های آلوده‌تر آن، پس از تصفیه به مصرف کشاورزی برسد.

کلانتری در ادامه عنوان کرد: هزینه‌ای که بابت محیط زیست اعم از حفظ آب، پوشش گیاهی، هوای سالم و حفظ خاک پرداخت می‌شود هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است که ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد.

معاون رئیس جمهور با اعلام این خبر که سالانه در کشور ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک داریم٬ گفت: ۴۰ سال طول می‌کشد که یک دهم میلیمتر خاک تشکیل شود، اما در کشور به طور متوسط هر سال هفت دهم میلیمتر خاک از دست می‌دهیم به طوری که ۳۰ برابر خاکی که زاییده می‌شود، فرسایش صورت می‌گیرد.

امروز با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ۶۷۵ طرح با بیش از سه هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، به صورت ویدئوکنفرانس در هشت شهرستان خراسان شمالی افتتاح شد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.