اجازه ورود افراد مشکوک به کرونا از مرز‌های کردستان داده نمی‌شود

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تقویت پایگاه‌های مراقبت سلامت در مرز‌های باشماق و سیرانبند در این استان، گفت: اجازه ورود افراد مشکوک به بیماری کرونا از مرز‌های این استان به داخل کشور در هیچ شرایطی داده نمی‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ابراهیم قادری امروز دوشنبه در نشستی که با موضوع پیشگیری از ویروس کرونا با خبرنگاران استان برگزار شد، با اشاره به اینکه این ویروس تاکنون ۲۶ کشور در دنیا را آلوده کرده است، گفت: براساس آخرین آمار اعلام شده ۱۷ هزار و ۳۴۶ نفر به این ویروس آلوده شدند و ۳۶۲ نفر هم در چین جان باختند.

او با بیان اینکه به همه استان‌های مرزی کشور هشدار‌های لازم داده شده است، افزود: از چهارشنبه هفته گذشته پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرز‌های باشماق و سیرانبند کردستان کنترل و تقویت شده تا در صورت مشاهده مورد مبتلا و مشکوک به این ویروس اقدامات به موقع و سریع را انجام دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: اگر مورد مشکوک به این بیماری در مرز‌های استان شناسایی شود در صورتی که ایرانی باشد با آمبولانس به اتاق ایزوله بیمارستان‌های سنندج انتقال داده می‌شود و اگر فرد عراقی باشد اجازه ورود به ایران به او داده نخواهد شد.

قادری یادآور شد: استراتژی که در آمریکا در مقابله با این بیماری انجام شده قرنطینه افراد مشکوک به این بیماری در خانه‌هایشان است و ما نیز اگر فردی علائم ابتلای به این ویروس را داشته باشد بعد از نمونه‌گیری و آزمایش‌های لازم و ۲۴ ساعت تحت نظر قرار دادنش، در خانه خود، قرنطینه‌اش می‌کنیم تا بعد از استراحت و بهبودی کامل وارد جامعه شود.

او تاکید کرد: از آنجا که تجار در شهرستان‌های مرزی استان با کشور چین در ارتباط بودند، تمام این افراد مورد بررسی قرار گرفتند و هشدار‌های مراقبتی لازم هم به آن‌ها داده شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ارتباط با اعلام آمار مشکوک به این بیماری در استان گفت: آمار مشکوک به این ویروس یعنی هر فردی که سرما خورده باشد را اعلام کنیم این در حالی است که آمار قطعی ابتلا برای ما حائز اهمیت است.

قادری با اعلام اینکه تاکنون مورد مبتلا به ویروس کرونا در کردستان گزارش نشده است، افزود: تمام بیمارستان‌های استان اعلام آمادگی کردند در صورت شرایط بحرانی تجهیزات و امکانات لازم را برای کنترل بیماری در اختیار قرار دهند.

او گفت: برای سنجش میزان آمادگی پرسنل بیمارستان‌ها و اورژانس‌های استان ناگهانی و بدون هماهنگی اقدام به برگزاری مانور‌هایی می‌کنیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: مردم از مشاهده آمبولانس در محوطه بیمارستان‌ها با نیرو‌هایی که لباس و ماسک‌های مخصوص ایزوله داشتنند، نگران نشوند این فقط مربوط به برگزاری مانور است.

قادری با اشاره به اینکه ایران از سیستم قوی کنترل بیماری‌های عفونی برخوردار است، گفت: در هر شهرستان استان هم یک متخصص عفونی به عنوان رابط بین دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان شهرستان تعیین شدند.

او تاکید کرد: ارائه آمار و اطلاعات اشتباه همواره آسیب‌زا است و هر نوع اخبار ناصحیحی در خصوص ویروس کرونا به عنوان خبر تهدیدکننده محسوب می‌شود و با انتشاردهندگان آن برخورد خواهد شد ضمن اینکه اطلاعات روزانه توسط وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از انتشار آمار نادرست، اعلام می‌شود.

قادری با بیان اینکه اگر موردی هم در استان دارای علائم ویروس کرونا شناسایی کنیم، نمونه‌های لازم از او گرفته و به تهران برای تشخیص ارسال می‌شود، یادآور شد: از آنجا که امکان تشخیص ابتلای به این بیماری سخت است و باید استاندارد و امکانات لازم آن وجود داشته باشد فعلا در ایران تنها دو آزمایشگاه از این شرایط برخوردار هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بسیاری از ویروس‌ها درمان قطعی ندارند و بیشتر درمان‌ها در این رابطه حمایتی همچون تجویز مسکن و استراحت در خانه است، ولی علائم اصلی این بیماری تب، سرفه و تنگی نفس است که کنترل بیمار از همه موارد پیشگیرانه مهم‌تر است.

او بر رعایت بهداشت فردی در مقابله با این ویروس تاکید کرد و افزود: این ویروس از طریق ذرات تنفسی و ترشحات منتقل می‌شود و با شست و شوی دست‌ها با آب و صابون آلودگی میکروبی و ویروسی از بین برده می‌شود.

حدود یک ماه و نیم پیش کرونا ویروس در چین ایجاد شد و براساس بررسی دانشمندان ۹۰ درصد ژنتیک این ویروس با ویروس موجود در بدن خفاش یکسان است و به همین دلیل حدس زده می‌شود منبع آن از این حیوان باشد، چین بعد از گذشته سه هفته متوجه مبتلا شدن افرادی به این بیماری شد به همین دلیل در سطح وسیعی گسترش پیدا کرد.

این ویروس سه درصد کشندگی دارد، هر چند نسبت به بیماری عفونی سارس درصد کشندگی پایین‌تری دارد، ولی واگیری آن وسیع و سریع اتفاق می‌افتد و هر فرد مبتلا می‌تواند سه تا چهار نفر را آلوده کند، دوره نهفتگی این ویروس در بدن انسان از ۲ روز تا ۱۴ روز طول می‌کشد و همین موجب سخت‌تر کردن کار درمان می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.