ایران، پیشرو در صنعت فضایی جهان

در حال حاضر، ایران جزو ۱۰ کشوری است که دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره‌ هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت فرستادن ماهواره در فضا اولین بار در سال ۱۹۵۷ با ارسال ماهواره اسپوتنیک در فضا توسط شوروی سابق کلید خورد. اکنون در سال ۲۰۲۰، ۹۲ کشور دارای ماهواره در مدار زمین هستند؛ اما از این جمع فقط ۵۸ کشور توان ساخت ماهواره را دارند و باقی سفارش دهنده هستند. همچنین از بین این ۵۸ کشور، تنها ۱۰ کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره هستند که ایران یکی از آن‌ها است.

ماموریت پیش برد دانش فضایی در ایران، از سال ۱۳۸۰ کلید خورد. حسین بلندی، رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: بیش از ۸۰ جوان نخبه متعهد داریم که قدرت عملیاتی کردن هر فناوری در حوزه تولید و پرتاب ماهواره از جمله ساخت ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتاب گر و پایگاه پرتاب را دارند.

او بیان کرد: به تازگی، ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت ساخته شد که در حال حاضر، در پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در سمنان بر روی ماهواره بر سیمرغ قرار دارد تا پس از پرتاب، در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: پرتاب ۴ ماهواره ایرانی در سال ۹۹/ ایران، پنجمین کشور دارای ایستگاه پرتابی در دنیا


براری، رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم رونمایی از ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت گفت: این ماهواره دارای سه ماموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه گیری تشعشعات فضایی است.

اوا دامه داد: در حالی که هزینه ساخت ماهواره در گردش اقتصادی صنعت فضایی جهان حدود سالانه ۴۰۰ دلار است، ساخت ماهواره ظفر و ماهواره بر سیمرغ تنها ۵ میلیون دلار برای کشور هزینه داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار