برگزاری نهمین دوره مسابقات جوراب بازی در خلیفان

بخشدار خلیفان گفت: نهمین دوره مسابقات جوراب بازی به مناسبت دهه مبارک فجر در خلیفان برگزار می‌شود.

بیژن فر بخشدار خلیفان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: نهمین دوره مسابقات بومی محلی جوراب بازی (جورابین) به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر با همکاری هیئت ورزش روستایی و عشایر و شورای اسلامی شهر و شهرداری خلیفان برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه علاقه‌مندان برای ثبت نام در این مسابقات تا ١۸ بهمن ماه فرصت دارند با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر شورای اسلامی شهر خلیفان مراجعه کنند، اضافه کرد: مسابقات جورابین روز‌های پنجشنبه و جمعه ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه بصورت شبانه در مسجد بانوان شهر خلیفان برگزار می‌شود.

بازی جورابین یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بومی در فصل‌های پاییز و زمستان در مناطق کردنشین به ویژه در مناطق روستایی است.

در این بازی ۲ تیم حضور دارند که به ترتیب نوعی گوی چوبین به نام «مازوج» را در داخل دو ردیف از جوراب‌های مخصوص محلی پنهان می‌کنند و تیم مقابل باید آن را پیدا کند؛ تیم‌ها با پیدا کردن مازوج امتیاز کسب می‌کنند و تیمی که بتواند امتیاز خود را به عدد ۱۵۰ برساند به عنوان برنده بازی معرفی می‌شود.

تیمی که بتواند در ۲ مرحله بیشترین امتیاز را کسب کند تیم برتر خواهد بود و در صورت تساوی امتیازها، تیم برنده در دور سوم بازی مشخص می‌شود.

سرعت عمل و تمرکز حواس در این بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بازی «جورابین» که در مناطق کردنشین این استان مرسوم می‌باشد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.