دربی پرسپولیس - استقلال/ جنجالی‌ترین شهرآورد تاریخ پایتخت

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در شهرآورد سال ۷۹ با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، دربی سال ۷۹ تقابل ۲ اسطوره تیم‌های استقلال و پرسپولیس، یعنی منصور پورحیدری و علی پروین بود. استقلال با حضور پورحیدری جان تازه‌ای گرفته بود و پرسپولیس هم با علی پروین از مدعیان فتح لیگ برتر بود.

دربی پرسپولیس - استقلال/ جنجالی‌ترین شهرآورد تاریخ پایتخت

شاید جالب باشد که نه تنها این بازی، یک شهرآورد جنجالی بود بلکه در آن فصل یکی از نقل و انتقالات جنجالی تاریخ فوتبال هم به وقوع پیوست. مهدی هاشمی نسب که در زمان حضورش در پرسپولیس ۴ بار دروازه استقلالی‌ها را باز کرده، حالا به تیم آبی‌ها پیوسته بود.

تیم علی پروین:

عابدزاده، شاهرودی، تار تار، برزگر، رافت، علی انصاریان، اسماعیل حلالی، رضا شاهرودی، باهنر، کاویانپور، رضا جباری، علی کریمی، رهبری فر

تیم پورحیدری:

برومند، زرینچه، خرمگاه، همدانی، فرزاد مجیدی، محمد نوازی، علیرضا اکبرپور، سیروس دین محمدی، مومن زاده، علیرضا نیکبخت واحدی، سامره، یزدانی و مهدی هاشمی نسب

در آن فصل بعد از مدت‌ها استقلالی‌ها خودسازی کرده بودند و در میان مدعیان قرار گرفتند.

فرهاد مجیدی سرمربی این روز‌های آبی پوشان در آن زمان از استقلال جدا شده بود و در امارات توپ می‌زد.

استقلال در خط حمله، سامره و مومن زاده را داشت که عملکرد رضایت بخشی داشتند.

داور دربی هم در آن سال، یک داور کره‌ای بود. استقلال بازی را بهتر شروع کرد. از جالب‌ترین اتفاقات دربی جنجالی این بود که ظاهرا هاشمی نسب قسم خورده بود که با سر دروازه تیم سابق خود را باز کند. هاشمی نسب و فرزاد مجیدی چندین موقعیت گل داشتند که عابدزاده به خوبی از دروازه پرسپولیس حراست کرد.

دربی پرسپولیس - استقلال/ جنجالی‌ترین شهرآورد تاریخ پایتخت

دقیقه ۵۸ داور به دلیل خطای ستار همدانی روی رافت، پنالتی گرفت و رهبری فر پنالتی را گل کرد.

دقیقه ۶۸ محمد نوازی با ضربه‌ای کات دار گل اول استقلال را به ثمر رساند.

دقیقه ۸۵ مهدی هاشمی نسب به قسمی که خورده بود عمل کرد و با سر دروازه پرسپولیس را باز کرد. عابدزاده به دلیل لغزش پا نتوانست ضربه هاشمی نسب را مهار کند.

استقلال در یک قدمی طلسم شکنی ۵ ساله برای برد در دربی بود. جالب اینکه هاشمی نسب پس از گلزنی بیهوش شد. البته خوشحالی هاشمی نسب که در نوع خود عجیب بود، اعتراض سلطان پرسپولیسی‌ها را در پی داشت.

استقلالی‌ها که خود را در یک قدمی فتح دربی می‌دیدند، سعی در حفظ نتیجه داشتند، اما پرسپولیسی‌ها که تاب باخت در دربی را نداشتند، تعداد و شدت حملات را افزایش دادند و بالاخره علی کریمی دقیقه ۸۷ کام آبی‌های پایتخت را تلخ کرد.

در لحظات آخر بازی، درگیری بین دروازه بان استقلال و رافت به وجود آمد. درگیری که با یک مشت تبدیل به جنجال شد. برومند با مشت به صورت رافت زد. داور در کنترل بازی قوی عمل نکرد و همین جرقه‌ای بود برای درگیری بین بازیکنان ۲ تیم.

پورحیدری تمام تلاش خود را کرد تا شاید شاگردانش را آرام کند. تاتار پرشی عجیب داشت و با کف استوک به محمد نوازی ضربه زد البته در مصاحبه بعد از بازی در اظهاراتی عجیب گفت قصد داشتم نوازی و استیلی را از هم جدا کنم.

دربی پرسپولیس - استقلال/ جنجالی‌ترین شهرآورد تاریخ پایتخت

حتی برومند هم قصد داشت به صورت مربی پرسپولیس ضربه بزند.

از دیگر صحنه‌های جالب آن بازی، اشک‌های نیکبخت واحدی بود.

دربی در آن سال از لحظاتی به بعد دیگر نمایش هر چیزی بود غیر از فوتبال. دربی جنجالی با نتیجه مساوی ۲-۲ به پایان رسید.

آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، درباره بازی جنجالی شهرآورد پایتخت چند روز پس از بازی صادر شد.

پرویز برومند یک سال از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد. استیلی و نوازی یک سال، تارتار ۶ ماه، رهبری فر ۴ ماه، ناصر ابراهیمی که در آن زمان مربی پرسپولیس بود ۶ ماه، صالح نیا مربی بدن سازی استقلال ۲ ماه و علی سامره و فرزاد مجیدی ۲ هفته محروم شدند.

البته در بعضی احکام صادره، تخفیف‌هایی هم در نظر گرفته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار