رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور:

افزایش مالیات بر سهام بورس در دستور کار نیست

پارسا گفت: افزایش مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس در دستور کار نیست و اخذ مالیات از عایدی سرمایه شامل سود سهام بورس نمی‌شود.

مالیات معامله سهام افزایش پیدا نمی‌کندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: افزایش مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس در قالب هیچ طرحی در دستور کار نیست و اخذ مالیات از عایدی سرمایه شامل سود سهام بورس نمی‌شود.

لایحه مالیات‌های مستقیم توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت ارسال شده که قرار است، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نظرات خود را ارائه و درباره آن به جمع‌بندی برسند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره این لایحه می‌گوید: با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که کار آن به پایان رسیده است، مجموع درآمد‌های افراد مشمول مالیات می‌شود.

در این لایحه مسائلی مانند اخذ مالیات از عایدی سرمایه و مجموع درآمد‌های افراد، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و اخذ مالیات از املاک و خودرو‌های لوکس و گران قیمت پیش‌بینی شده است.

در این بین، برخی ادعا‌ها و گمانه‌زنی‌ها نیز مبنی بر افزایش مالیات سهامداران بورس در قالب این لایحه و سایر طرح‌های مشابه مطرح شد.


بیشتر بخوانید: ویژگی‌های تالار جدید بورس تهران/ ابزار‌های جدید مالی در راه بازار سرمایه


انتشار این شایعات، این نگرانی را ایجاد کرد که در صورت افزایش مالیات معاملات سهام و یا اخذ مالیات ناشی از عایدی افراد از بورس، موج خروج از بازار سرمایه شکل بگیرد.

به نظر کارشناسان در صورت خروج سرمایه‌ها از بورس که بازاری شفاف است، این پول‌های سرگردان به سوی سایر بازار‌های موازی مانند ارز، خودرو، طلا و مسکن روانه خواهد شد که برای اقتصاد کشور بسیار زیان‌بار بوده و تلاطم‌های شدیدی را ایجاد خواهد کرد.

مالیات معامله سهام افزایش پیدا نمی‌کند

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر سهام بورس در دستور کار نیست.

او افزود: حتی اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی نیز دنبال نمی‌شود، زیرا مضرات اجرای آن از مزایایش بیشتر است.

پارسا اظهار کرد: لایحه مالیات مستقیم به صورت لایحه به دولت رفته است که مشخص نیست که بررسی آن چه زمانی به پایان برسد. در آنجا مالیات بر خودرو‌ها و املاک لوکس و گران قیمت اعمال می‌شود.

پیش از این نیز شایعه افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت از محل افزایش مالیات معاملات سهام در بودجه سال ۹۹ مطرح شده بود که پس از شفاف‌سازی مشخص شد، علت افزایش پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی معاملات بورس در سال آینده به افزایش «حجم معاملات» باز خواهد گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار