از کاندیدیازیس چه می‌دانید؟ بیماری که تمام اعضای بدن را درگیر می‌کند

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستانی گفت: کاندیدیازیس یک عفونت ناشی از یک شبه مخمر به نام کاندیدا آلبیکنس است که می‌تواند تمام اعضای بدن را درگیر کند.

زهره آخوندی متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ کنترل وپیشگیری عفونت‌های بیمارستانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، گفت: کاندیدیازیس یک عفونت ناشی از یک شبه مخمر به نام کاندیدا آلبیکنس است و می‌تواند دهان ،پوست، معده و دستگاه ادراری را آلوده کند.

او افزود: عفونت دهان و دندان، که آن را به نام برفک دهان می‌شناسیم، در بدن کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مانند نوزادان و سالمندان شایع‌تر است.

علائم و نشانه‌های کاندیدیازیس

تکه‌های سفید خامه‌ای در دهان یا گلو (برفک دهان)
ترک دردناک در گوشه دهان (برفک دهان)
خارش پوست، فلس دار شدن و تاول که معمولا بیشتر در کشاله ران، بین انگشتان دست و پا و زیر سینه مشاهده می‌شود.
خارش واژن و سوزش با ترشحات سفید شبیه پنیر (عفونت قارچی واژن)

آخوندی افزود: در صورت اختلال در سطح ایمنی بدن مثل دیابت، مصرف دارو‌های کاهنده سیستم ایمنی، شیمی درمانی، بیماری ایدز، مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها  این قارج  رشد کرده و  ایجاد بیماری کند.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: تظاهر بالینی شایع این قارچ به شکل ایجاد صفحات سفیدرنگ حفره دهان و زبان را درگیرمی کند و تظاهرات دهانی آن در نوزادان، افراد با دیابت کنترل نشده، بیماری ایدز و افرادی مانند کورتون ها یا دارو‌های شیمی درمانی هستند دیده می‌شود.

او گفت: این قارچ می‌تواند مری و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش را نیز در گیر کند که در درگیری مری بلع دردناک علامت شایع است که البته این مورد در افراد با نقص ایمنی و بدخیمی‌ها هم دیده می‌شود و درزنان هم به صورت واژینیت کاندیایی است.

علت این بیماری؟؟

زهره آخوندی اضافه کرد: عوامل مستعد کننده آن شامل دیابت، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، بارداری بیش از حد و مصرف دارو‌های هورمونی پیشگیری از بارداری ،اضافه وزن ،داشتن یک عفونت باکتریایی یا چند بیماری مختلف است.

او ادامه داد: قارچ کاندیدا روی پوست در محل کشاله ران و اطراف ناخن ، افراد دیابتی، افرادی که تماس مداوم دست با آب دارند، افراد مسن  که مدام دربستر خوابیده اند و گاهی در  شیر خواران  نیز دیده می شود.

او گفت: این قارچ می‌تواند در نوزادان  و   افرادی که پیوند اعضا و جراحی قلبی شده اند و در افراد معتاد تزریقی باعث ایجاد عفونت در اعضا داخلی شود و عفونت خونی منتشر کند.

زهره آخوندی گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی، کنترل قندخون ، خود داری از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و کورتون‌ها است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار