چگونه خط لبخند را برای همیشه از بین ببریم؟

خط لبخند که به آن خطوط خنده نیز می‌گویند، نوعی چین و چروک هستند که ابتدا در طرفین دهان ظاهر می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی خط لبخند می‌تواند در اطراف چشم‌ها نیز به وجود بیاید. خطوط لبخند وقتی که می‌خندید یا لبخند می‌زنید به چشم می‌آیند. طبیعی است که با بالا رفتن سن دچار چین و چروک‌هایی در پوست خود بشویم، اما برای کمتر جلوه کردن آن‌ها یا دیرتر بروز کردن خط لبخند راهکار‌هایی وجود دارد.


بیشتربخوانید: گیاهان دارویی مؤثر در رفع خط اخم


چرا خط لبخند به وجود می‌آید؟

علت‌های اصلی ایجاد خط لبخند:

از دست دادن کشسانی پوست
دهیدراته شدن پوست
ژنیتک
سیگار کشیدن
آسیب ناشی از نور خورشید

چگونه می‌توان از ایجاد خط لبخند پیشگیری کرد؟

برخی از علت‌های ایجاد خطوط لبخند با یک سبک زندگی خوب به عنوان یک بزرگسال جوان، قابل پیشگیری‌اند. مثلا شما می‌توانید هر روز ضد آفتاب بزنید تا از چین و چروک پوست مرتبط با نور خورشید جلوگیری کنید. هیدراته نگه داشتن پوست نیز نقش مهمی در پیشگیری از خط لبخند و چین و چروک پوست دارد. حتما هر روز مایعات کافی بنوشید و زیاد کافئین و الکل مصرف نکنید، زیرا هر دو خاصیت ادرارآور دارند.

صورت خود را روزی یک تا دو بار بشویید و مرطوب کننده‌ی متناسب با نوع پوست‌تان بزنید. ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی نیز می‌تواند کمک‌تان کند سلامت پوست‌تان را حفظ کنید. اگر هم سیگاری هستید و به دنبال دلیلی قانع کننده برای ترک سیگار می‌گردید، بدانید که ترک سیگار می‌تواند از بروز چین و چروک‌های زودهنگام پوست جلوگیری کند و خط لبخند نیز جزو همین چین و چروک‌هاست.

راهکار‌های درمانی خط لبخند چیست؟

در مورد خط لبخند، انتخاب‌های متنوعی پیش روی شماست. شما چه به دنبال یک روش جراحی (تهاجمی) برای رفع خط لبخندتان باشید و چه سایر روش‌های اصلاحی و ترمیمی زیبایی، بهترین کار این است که با متخصص پوست یا زیبایی مشورت کنید. کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی نیز برای محو کردن خط لبخند وجود دارند، اما راهکار‌هایی موقتی‌اند.

فیلر‌های تزریقی برای رفع خط لبخند

فیلر‌های تزریقی از بهترین انتخاب‌ها برای رفع خط لبخند بدون عمل جراحی هستند. خیلی از این فیلر‌ها از هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند و به خطی تزریق می‌شوند که از دهان به سمت بینی‌تان می‌رود. تاثیرات تزریق قفیلر فورا دیده می‌شوند و اگر از نتیجه خوش‌تان نیامد هم می‌توانید تغییرش دهید. نتیجه‌ی تزریق فیلر معمولا تا چند ماه می‌ماند، اما باید بدانید که بعد از تزریق‌های مکرر، ممکن است بافت اسکار باقی بماند که سبب می‌شود تاثیر فیلر، دائمی‌تر شود. فیلر‌هایی که از کلسیم هیدروکسی آپاتیت یا پلی ال لاکتیک اسید ساخته شده‌اند، نتایج ماندگارتری دارند و می‌توان آن‌ها را به بافت‌های عمیق‌تر صورت تزریق کرد.

تزریق بوتاکس برای رفع خط لبخند

سم بوتولینوم با نام تجاری بوتاکس نیز فیلر‌های تزریقی هستند، اما عملکرد متفاوتی دارند. متخصص پوست، بوتاکس را با سوزن ریزی به ناحیه‌ی خط لبخند تزریق می‌کند. بوتاکس با ضعیف کردن عضلات در ناحیه خط لبخند، اثر خود را می‌گذارد و باعث می‌شود خطوط و چروک، آزادتر شده و کمتر به چشم بیایند. شما می‌توانید در عرض چند روز بعد از تزریق اولیه بوتاکس، نتیجه را ببینید.

تزریق بوتاکس می‌تواند توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام شود. مدت زمان ریکاوری نسبتا کوتاه است و شما می‌توانید بعد از ۲۴ ساعت به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهید. برخی از عوارض جانبی معمول تزریق بوتاکس شامل سر درد و قرمزی در ناحیه‌ی تزریق می‌شوند.

تاثیر تزریق بوتاکس در ناحیه خط لبخند تقریبا سه ماه ماندگار است و اگر می‌خواهید نتیجه‌ای که گرفته‌اید تداوم بیشتری داشته باشد باید جهت درمان‌های بیشتر به پزشک‌تان مراجعه کنید.

عمل جراحی برای رفع خط لبخند

اگر خواهان نتایج ماندگارتر و چشمگیرتری هستید، عمل جراحی نیز می‌تواند انتخابی برای رفع خط لبخندتان باشد. لیفت صورت معمولا یک راه حل درمانی پایدارتر برای خط لبخند است و می‌تواند خطوط اطراف دهان و چشم‌ها را در یک عمل برطرف کند. جراح پلاستیک شما ممکن است همراه با لیفت صورت، عمل لیفت پلک را نیز به شما توصیه کند.

عمل جراحی لیفت صورت و اصلاح خط لبخند یکی از پُرهزینه‌ترین راهکار‌های درمانی بوده و ضمنا دوران نقاهت طولانی‌تری نیز دارد که به طور متوسط سه ماه خواهد بود. بزرگ‌ترین خطر مرتبط با لیفت صورت، عفونت است. عوارض جانبی نادر ناشی از لیفت صورت شامل اسکار، درد و آسیب به عصب می‌شود.

درمان با لیزر برای رفع خط لبخند

درمان با لیزر به نوعی تکنیک بازسازی پوست گفته می‌شود که سلول‌های لایه‌ی رویی پوست را برمی‌دارد. درمان با لیزر می‌تواند لکه‌های پوستی و چین و چروک‌ها را با آشکار ساختن لایه‌ای جدید از پوست ناپدید کند. تورم و درد از عوارض جانبی معمول ناشی از درمان با لیزر هستند، اما این عوارض بعد از چند روز برطرف می‌شوند. احتمال عفونت و اسکار هم وجود دارد. مدت زمان ریکاوری بعد از درمان با لیزر برای خط لبخند، یک تا سه هفته است و احتمالا طی چند ماه بعد به یک جلسه درمان دیگر هم نیاز خواهید داشت.

تحریک تولید کلاژن پوست برای رفع خط لبخند

تحریک تولید کلاژن پوست که به آن میکرونیدلینگ نیز می‌گویند با هدف افزایش تولید طبیعی کلاژن در پوست صورت می‌گیرد. با افزایش سن، پوست شما دیگر نمی‌تواند مثل گذشته کلاژن تولید کند و برای همین خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. در شیوه‌ی میکرونیدلینگ کمک می‌شود تا کلاژن بیشتری خطوط و چروک را پُر کند، مثلا خط لبخند. پزشک شما از یک رولر با سوزن‌های بسیار ریز استفاده می‌کند. نتایج میکرونیدلینگ، تدریجی ظاهر می‌شوند و شما می‌توانید بعد از ۹ ماه، نتیجه‌ی کامل را ببینید. طی التیام و ترمیم پوست ممکن است کبودی و قرمزی را تجربه کنید.

کرم‌های رفع خط لبخند

کرم‌هایی نیز برای رفع چروک‌ها و خط لبخند وجود دارد. رتینول یکی از عناصر ضد چین و چروک است که بیشترین تحقیقات روی آن صورت گرفته است و گفته می‌شود می‌تواند رادیکال‌های آزادی را که می‌توانند منجر به چین و چروک پوست شوند از بین ببرد. ویتامین C، پپتید‌ها و هیدروکسی اسید‌ها نیز برای رفع چین و چروک پوست به کار می‌روند. نقطه ضعف کرم‌های ضد چین و چروک در این است که چند ماه زمان می‌برند تا اثر بگذارند و نتیجه نیز ماندگار نیست. عوارض جانبی کرم‌های ضد چین و چروک شامل قرمزی، بثورات پوستی و احساس سوزش می‌شود.

عصاره‌های گیاهی برای رفع خط لبخند

عصاره‌های گیاهی نیز انتخاب دیگری برای رفع چین و چروک‌ها و خط لبخند هستند. این عصاره‌ها از گیاهانی گرفته شده‌اند که گفته می‌شود به طور طبیعی به سلامت و جوانسازی پوست کمک می‌کنند. عصاره‌های گیاهی تست شده‌ای وجود دارند که معلوم شده می‌توانند کلاژن سازی پوست را افزایش داده و کشسانی آن را بهبود بدهند. چند نمونه از این گیاهان شامل موارد زیر می‌شوند:

چای سفید
علف شیر
تنتور گل سرخ
چای سبز
آنجلیکا
رازیانه
انار
اگر می‌خواهید از عصاره‌های گیاهی استفاده کنید حتما آن‌ها را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام، رقیق کنید. همچنین لازم است اول مقدار کمی از آن را روی پوست‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

کلام آخر

خط لبخند بخشی طبیعی از پروسه‌ی افزایش سن است. همان طور که سن‌تان بالاتر می‌رود، هر خطی و چروکی که روی پوست‌تان دارید، عمیق‌تر شده و تعدادشان نیز بیشتر خواهد شد. اما همچنان راه‌هایی برای به حداقل رساندن ظاهر این خطوط وجود دارد. همانطور که می‌بینید راهکار‌های درمانی و زیبایی پوست زیاد و متنوع‌اند، بنابراین توصیه می‌کنیم در مورد انتخاب راه مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید تا او متناسب با نوع پوست و نیازتان، بهترین توصیه را به شما بکند.

منبع:برترین ها

انتها یپیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
لعنت به فرهنگ غرب که اینطور توقعات مردا رو بالا برد و طبیعی بودن رو از ما گرفت
آخرین اخبار