میرسلیم:

باید جلوی تضاد منافع گرفته شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حکمرانی باید با تضاد منافع مقابله کرد.

باید جلوی تضاد منافع گرفته شودبه گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مصطفی میرسلیم در مراسم بزرگداشت دهه فجر و پاسداشت چهلمین روز شهادت سپهبد سلیمانی با تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب؛ در خصوص ریشه‌های نهضت اسلامی گفت: ریشه انقلاب ریشه پاکی بود، مانند خیلی از انقلاب‌های دیگر به دنبال رفاه و پیشرفت هم بود، اما اصل انقلاب و نهضت ریشه پاک بود.

او در تشریح ویژگی‌های پاک بودن انقلاب افزود: انقلاب ما لبیک به ندای هل من ناصر امام حاضر و ناظر بوده است. نکته دیگر انقلاب؛ رهبری وارسته امام راحل (ره) و پس از امام نیز شاگرد به حق امام؛ مقام معظم رهبری با وارستگی کامل راه را ادامه دادند.

میرسلیم تصریح کرد: سومین دلیل پاکی انقلاب؛ آبیاری نهال آن با خون پاک شهدای نهضت، پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و مدافعین حرم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: احترام به رهبری و امام و شهدا بخشی از اخلاق انقلابی است. جسارت به این سه عنصر علامت حقارت است نه شجاعت. دنیا به شهید سلیمانی احترام می‌گذارد. دنیا مردانگی مبارزه با تروریسم حاج قاسم را می‌داند.

میرسلیم با بیان اینکه انقلاب ما یک هویت اصیل دارد، افزود: انقلاب هویت اصیلی داشته و مراحل مختلف آن از ورود امام تا تشکیل دولت موقت قبل از پیروزی انقلاب و مشخص شدن نظر مردم در مورد نظام و پس از آن همه پرسی قانون اساسی و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پشت سر هم برنامه داشته است.

او تاکید کرد: اگر انقلاب‌های مصر و لیبی به جای نرسیده، به خاطر نداشتن امام و رهبری درست بوده است.

میرسلیم ادامه داد: امروز پس از چهل و یک سال از انقلاب باید عملکرد خود را بررسی کرده و ضعف‌ها و چرایی آن‌ها را شناسایی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح ریشه ضعف‌های عملکرد‌ها گفت: ضعف‌های ما سه ریشه دارد. اولین مطلبی که ضعف داشتیم در بحث شایسته سالاری و انتخاب درست مدیران بوده استکه درست و دقیق عمل نشده است. کسانی تود را مطرح کردند که امروز نفاقشان زبان زد خاص و عام است.

میرسلیم ادامه داد: مطلب دوم اینکه باید سیستم‌ها و روش‌ها باید شایسته و مطمئن باشد. باید کسانی انتخاب شوند؛ که از روش آن‌ها مطمئن باشیم و قبلا امتحان خود را پس داده باشند.

او افزود: برخی زمانی که متوجه اشتباه خود می‌شوند؛ اما لج بازی می‌کنند.

میرسلیم تصریح کرد: سومین مورد در ضعف‌ها خوشبینی برخی از مسئولین به بیگانگان است. در صورتی که ما خیری از آن‌ها ندیده ایم؛ و در همین ۷۰ سال گذشته ضربه‌هایی سنگین از همین بیگانگان خورده ایم و این به معنای آن نیست که در‌های کشور را ببیندیم بلکه تعامل باید از ناحیه عزت شکل بگیرد.

او افزود: مسئله‌ی دیگری که هست بحث نظارت‌ها و انتخاب هاست. باید از شخص منتخب در مورد آراء خود و مسائل مربوط به آن سوال بشود.

میرسلیم ادامه داد: مشکل بعدی کشور بحث رشوه و تبانی است که متاسفانه اتفاقات بدی را رقم زده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فساد سیاسی از نقاط ضعف است؛ افزود: فساد سیاسی یعنی زد و بند در قوای سه گانه و نتیجه آن پس گرفتن امضا‌های استیضاح مختلف در همین مجلس کنونی که بار‌ها شاهد این اتفاق بودیم.

میرسلیم تاکید کرد: باید در حکمرانی تضاد منافع و وظایف از بین برود تا مشکلات مدیریتی پیش نیاید.

او با بیان اینکه روش و منش و گفتار امام باید به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی باید الگوی ما باشد، گفت: فساد مالی را شما خوب می‌شناسید، اصل فساد مالی به تجاوز به بیت المال برمی‌گردد، رفتار حضرت علی (ع) را درخصوص بیت المال را به یاد بیاورید، این باید در جامعه ما الگو باشد.

میرسلیم افزود: می‌گویند اختلاس شد، این یعنی از اموال دولتی یا عمومی به نفع شخص و وابستگان خودمان استفاده کرده ایم؛ پابندی به قانون اهمیت فراوانی دارد، قانون هم بنویسید و عمل نکنید فایده ندارد. امانتی که مردم به ما داده آمد. اینکه مردم مارا انتخاب کرده اند یعنی امانتی را به سپرده اند.

عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما حق نداریم به امانت خیانت کنیم، تصریح کرد: نباید کمک به مردم شب انتخابات انجام شود که وجهه تبلیغاتی داشته باشد، در اسلام نمی‌شود از وسیله غلط و نادرست به هدف درست رسید.

او زیرمیزی را یکی از مشکلات کشور دانست و بیان کرد: شغل کارمندی مقدس است، حقوق اندکی می‌گیرند که به مردم خدمت کنند، پس برای چی کارمند می‌شود؟ این عشق خدمت به مردم است، اما اگر کارمندی به دنبال زیرمیزی باشد گناه است.

میرسلیم تصریح کرد: که بخش کثیری از پزشکان ما شریف هستند، اما بعضی هم هستند که زیرمیزی می‌گیرند، این قشر که پردرآمد‌ترین هستند، اما کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند.

عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تبانی را از دیگر مشکلات کشور عنوان و در همین رابطه تاکید کرد که در تبانی چند نفر یا چند تا تشکیلات با هم برای انجام تخلفات توافقمی‌کنند که باید پیگیری و برخورد شود.

او فساد اجتماعی را دارای ابعاد مختلفی در جامعه برشمرد و گفت که فساد اجتماعی فقط مربوط به اعتیاد نیست چرا که معتادان در جامعه هستند، اما قاچاقچی چه؟ ما هرساله برای برای مبارزه با مواد مخدر شهید می‌دهیم.

میرسلیم فساد میان شورا‌ها و شهردار‌ها را از دیگر جلوه فساد برشمرد و اذعان کرد: اعضای شورای شهر قرار بود بر شهردار نظارت کنندنه اینکه با شهردار هم‌دست شوند.

عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که اصل رشوه مربوط به دستگاه قضا است که بعد به سایر دستگاه‌ها هم تعمیم داده شد. رشوه یعنی قاضی در ازای دریافت چیزی پرونده حق را ناحق کند بنابراین به شایستگی افرادی که می‌خواهید به کار بگیرید دقت و توجه کنید.

او با بیان اینکه متاسافنه به جای امر به معروف و نهی از منکر چاپلوسی باب شده است، گفت: امروز در برخی حوزه‌ها شاهد فساد راهبردی هستیم یعنی فسادی که ریشه بسیاری فساد دیگر است، مثلاً تداخل منافع مثل ضرب المثل اینکه فلانی هم از توبره می‌خورد و از آخور.

میرسلیم با بیان اینکه دولت اگر آمد و خودش متصدی امور شد این یک اشکال راهبردی است، عنوان کرد: اگر فردی در مقام وزارت یا وکالت قرار گرفت باید هر کار دیگری که دارد را رها کند؛ نمی‌شود هم شرکت داشته باشم و هم وزیر باشی، چون در این صورت احتمال سواستفاده از رانت اطلاعاتی بوجود می‌آید.

عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌یکی از مشکلات دیگر کشور این است که شهرداران مجوز فروش هوا را گرفتند، یعنی تراکم فروشی در کشور صورت گرفت به عبارتی مجوز ساختن طبقات بیشتر را گرفتند، اما هوا را فروختند.

او اضافه کرد: این پول دو مشکل دارد اگر وارد صندوق شهرداری شود یعنی شما از هیچی پول درست کردید که تورم ایجاد می‌کند، دوم اینکه این روش هم زیرمیزی دارد و هم عوارض دیگر؛ از این مسیر درآمد‌های هنگفتی برای شهرداری‌ها ایجاد شد. به این می‌گویند فساد راهبردی که یک مجوز به غلط داده شد.

میرسلیم در پایان گفت: این پول‌ها درست نیست، آن وقت معده‌هایی که با این پول‌ها سیر و گشاد شد دیگر به سادگی سیر شدنی نیست. صدماتی که ما به انقلاب می‌زنیم خیلی شدید‌تر از صدماتی است که ترامپ بتواند به ما بزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار