رییس کل دادگستری استان زنجان گفت:رضایتمندی مردم از مهمترین آثار و برکات اقدامات پژوهشی قوه قضاییه است.

رضایتمندی مردم از مهمترین آثار و برکات اقدامات پژوهشی قوه قضاییه است.به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،رییس کل دادگستری استان زنجان در دیدار رییس پژوهشگاه قوه قضاییه که در دفتر حوزه ریاست برگزار شد گفت: اصل پژوهش که با نگاه استانی، بومی و نیازسنجی توسط پژوهشگاه انجام می‌شود، کار علمی قابل دفاع و عرضه برای دوره تحول در قوه قضاییه است و آثار و برکات آن می‌تواند رضایتمندی مردم و اصحاب پرونده‌ها بوده و هم سبب اتخاذ تصمیم صحیح شده و از دست‌به‌دست شدن پرونده جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار داشت: گاهی دست‌به‌دست شدن پرونده‌ها فرآیند دادرسی را طولانی و اصحاب پرونده را نیز ناراضی می‌کند که رسیدن به نظر و رویه مشترک سبب کاهش این فرآیند می‌شود و این وظیفه را نیز پژوهشگاه بر عهده دارد.

او خاطرنشان کرد: در دوره تحول قوه قضاییه بنا بر تحول در تمام حوزه‌ها است و در این دوره باید متفاوت باشیم که پژوهشگاه، نقش کلیدی در این زمینه دارد.

صادقی نیارکی گفت: هدف در استخراج آرا فقط نقد نیست، بلکه تشویق هم دارد و اینکه آرا در اختیار مراکز علمی قرار گرفته و در آن تدریس می‌شود تشویق است.

او گفت: پژوهشگاه با استخراج و نقد آرا نه تنها در اتقان آرا به دادگستری‌ها بلکه برای قرار گرفتن در مسیر صحیح به جامعه علمی هم کمک می‌کند.

رییس کل دادگستری استان زنجان اظهار داشت: تبادل تجربیات در استان‌های مختلف، ارزشمند بوده، خروجی مناسب دارد، سبب اتخاذ تصمیم درست می‌شود و در نهایت رضایتمندی را در پی دارد.

او در ادامه با بیان اینکه زنجان در کاهش جمعیت کیفری، جزو استان‌های اول کشور است، خاطرنشان کرد: جمعیت کیفری این استان از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در مهر سال ۹۷ امروز با بیش از ۲۵ درصد کاهش به ۲ هزار نفر رسیده و این کاهش ادامه دارد که به عنوان یک تجربه می‌تواند در بین استان‌ها تبادل شود

رییس کل دادگستری استان زنجان تصریح کرد: هدف این است تا در مسیری قرار بگیریم که نگرانی جامعه کم شده، سیاست قوه قضاییه مبنی برکاهش جمعیت کیفری عملیاتی شده و امنیت مردم نیز به خطر نیفتد و البته در عین حال، آرای صادره نیز اجرا شوند.

صادقی نیارکی ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: امیدواریم با گرامیداشت و برگزاری جشن‌ها مختلف، قدردان آرمان‌های انقلاب، امام خمینی (ره) و شهدا بوده و از این آرمان‌ها پیروی کنیم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه نقد آرای قوه قضائیه باعث ایجاد وحدت رویه می‌شود، افزود: آنچه که در زمینه نقد آرای قوه قضائیه حائز اهمیت است، این است که این آرا باید در محافل علمی و پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه به نقد گذاشته شدن آرای قوه قضائیه در محافل علمی و پژوهشی باعث رشد، بالندگی و قدرت بیشتر آرا خواهد شد، تصریح کرد: خوشبختانه نیازسنجی‌های لازم در امور پژوهشی انجام شده و این امیدواری وجود دارد که بتوانیم از ظرفیت دانشگاه‌ها بیش از این‌ها استفاده کنیم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت پژوهشگاه‌ها، قضات و مراکز علمی یکی از نیاز‌های امروز است که باید از این پتانسیل به نحو احسن استفاده کنیم، ادامه داد: بی‌شک استفاده از کار‌های پژوهشی در هر بخشی می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند که قوه قضائیه یکی از این بخش‌ها است.

علم‌الهدی با بیان اینکه امروز نیازمند برخورداری از ظرفیت‌هایی که در دانشگاه‌ها، نخبگان و اساتید وجود دارد، هستیم، اظهار کرد: اگر این بهره‌مندی بدون کمک گرفتن از قضات باشد، نتیجه‌بخش نخواهد بود، به همین خاطر اولویت امروز بررسی موضوعات توسط اساتید در کنار قضات و عملیاتی کردن کار‌ها است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با تاکید بر اینکه امروز باید زمینه‌ای را فراهم کنیم از ظرفیت‌های نیروی انسانی در دانشگاه‌ها استفاده شود، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال خروجی مطلوب هستیم، باید در نیازسنجی و کار‌های پژوهشی از توان قضات باتجربه استفاده کنیم.
 
 
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.