بارش‌ها در کردستان دو برابر میانگین کشوری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: علیرغم ۲ برابر بودن بارش‌های استان نسبت به میانگین کشوری همچنان با مشکل کم آبی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در کارگاه آموزشی اجرای طرح گسترش سواد آبی بر پایه کتاب انسان و محیط زیست گفت: ارتقاء سطح آگاهی دانش‌آموزان در حوزه آب جزو ضروریات است، چراکه آن‌ها می‌توانند نقش بسزایی در افزایش سطح سواد آبی خانواده و جامعه آینده ایفا کنند و تاثیرگذاری دانش آموزان در فرهنگ سازی مدیریت مصرف در فضای مجازی نیز غیر قابل انکار است.

او از بارش ۴۵۵ میلیمتری در استان خبر داد و افزود: علیرغم ۲ برابر بودن بارش‌های استان نسبت به میانگین کشوری همچنان با مشکل کم آبی روبرو هستیم.

خرم در ادامه افزود: عمده منابع آب سطحی در غرب استان تمرکز پیدا کرده و این در حالی است که بیشترین مصارف ما نیز در شرق استان است.

او با بیان اینکه شرق استان دارای اقلیم نیمه خشک، بخش غربی استان نیمه مرطوب و مرکز استان نیز دارای آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشد، اضافه کرد: ۱۱ دشت و ۸ آبخوان در استان وجود دارد که ۳ دشت قروه، دهگلان و چاردولی جزو دشت‌های ممنوعه بشمار می‌آیند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، با اشاره به مصرف ۱۰۶۶ میلیون متر مکعبی آب در استان کردستان، ادامه داد: ۱۳ در صد از مصارف استان در بخش شرب به میزان ۱۴۴ میلیون متر مکعب، ۷ درصد در بخش صنعت با ۷۱ میلیون متر مکعب و ۸۰ درصد نیز در بخش کشاورزی با رقمی معادل ۸۵۲ میلیون متر مکعب می‌باشد.

او خاطرنشان کرد: آب شرب، تمامی شهرستان‌های استان به استثنای شهرستان‌های سنندج، سقز و بانه از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شوند و این امر موجب آسیب‌پذیر بودن بخش آب شرب استان به لحاظ کمی و کیفی شده است.

خرم با بیان اینکه تامین دراز مدت آب جهت مصارف شرب و بهداشت برای شهرستان‌ها در دستور‌کار این شرکت قرار دارد، اضافه کرد: آب مصرفی جهت شرب و بهداشت شهرستان سقز از محل سد چراغ‌ویس، شهرستان‌های قروه و دهگلان از محل طرح انتقالی سد آزاد، شهرستان بیجار از محل سد سیازاخ و شهرستان مریوان از محل سد گاران تامین می‌گردد.

او با اشاره به کسری مخازن آبخوان‌ها، یادآور شد: در دشت دهگلان با کسری ۵۳۲ میلیون متر مکعب، در دشت قروه ۵۷ میلیون متر مکعب، در دشت چاردولی ۸۷ میلیون متر مکعب و همچنین در دشت بیجار با کسری ۱۳ میلیون متر مکعب، مواجه هستیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.