مقابله با کشتارغیرمجاز دام

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : مقابله با کشتارغیرمجاز دام به فرهنگ سازی نیاز دارد.

به  گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،امید حاج‌محمدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به وجود مراکز کشتار غیرمجاز کشتار دام و زنده فروشی مرغ در استان گفت : اگرچه در مجموعه دامپزشکی با کشتار غیرمجاز دام برخورد می‌کنیم و روزانه به طور میانگین یک تن از این فرآورده‌ها ضبط و امحا می‌شود، اما ابزار ما در دامپزشکی برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام و زنده فروشی مرغ اخطار دادن و تشکیل پرونده قضایی است و کار برخورد با سایر دستگاه‌ها است.

او با بیان اینکه در شهرستان‌های کرمانشاه، جوانرود و اسلام آباد غرب کانون‌های کشتار غیرمجاز دام داریم، گفت : معقدم اگر موضوع کشتار غیرمجاز دام در شهر کرمانشاه حل شود، این موضوع در دیگر شهرستان‌ها نیز حل خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام باید به سمت فرهنگ سازی برویم، لذا باید از ظرفیت مدارس و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما برای نهادینه کردن فرهنگ خرید گوشت از مراکز مجاز استفاده کنیم.

او برچیده شدن کشتار غیر مجاز دام و زنده فروشی مرغ را منوط به خرید نکردن مردم از این واحد‌ها عنوان و گفت: تا وضعیت فرهنگی مردم استان بهبود پیدا نکند، نمی‌توان برچیده شدن کشتار غیرمجاز دام و زنده فروشی مرغ در استان را انتظار داشت.

او افزود: مردم تصور می‌کنند گوشت این واحد‌های غیرمجاز ارزان‌تر است، در حالیکه اگر قسمت‌های غیرقابل مصرف را جدا کنیم، خرید مرغ زنده نه فقط به سود مصرف‌کننده‌ها نیست، بلکه به ضررشان هم تمام می‌شود.

حاج‌محمدی به امار واکسیناسیون دام و طیور استان اشاره و افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶.۶ میلیون نوبت سر واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌های شاربن، بروسلوز و... انجام شده و هم اکنون هم کار واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی و لمپی اسکین در حال انجام است که تا پایان اسفند ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به وجود مشکل کمبود واکسن در کشور، گفت: برای انجام واکسیناسیون تب برفکی به ۳.۵ میلیون سر واکسن نیاز داریم که در تلاشیم تا این میزان واکسن را هم دریافت کنیم، اما در صورت عدم موفقیت برای تهیه این میزان واکسن شاید برخی از دامداران مجبور به واکسیناسیون دام‌های خود با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شوند، کما اینکه در کشور ازچند سال پیش تزریق واکسن تب برفی توسط خود دامداران انجام می‌شود.

او با اشاره به شناسایی چند کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه، گفت: این بیماری در حال کنترل است.

حاج‌محمدی افزود: در هیچ یک از دامداری‌های صنعتی استان تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از مردم خواست تا به هیچ عنوان طیور را از دوره گرد‌ها خریداری نکنند.

حاج محمدی سپس از دامپزشکی به عنوان یک مجموعه متخصص یاد کرد و افزود: دامپزشکی استان با ۲۰۱ نفر پرسنل با همراهی دو هزار نیروی بخش خصوصی، ۷۰ باب داروخانه، ۷۶ مرکز درمانی، ۵۷ مرکز مایه کوبی و یک بیمارستان دامپزشکی و... به حراست از جمعیت دامی استان مشغول است.

او با اشاره به کمبود نیروی انسانی در مجموعه دامپزشکی استان، گفت: هم اکنون تنها ۴۲ درصد پست‌های استخدامی استان پر شده، لذا برای انجام کار‌ها در فشار هستیم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مجموعه دامپزشکی استان ۵۶ خودرو در اختیار دارد، گفت: با توجه به اینکه پرسنل این اداره کل مدام در حال تردد در سطح روستا‌های استان هستند، سهمیه بندی بنزین این اداره کل را در مضیقه گذاشته است .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار