تقویت زیرساخت‌های غربالگری در مبادی ورودی فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از نصب دوربین حرارتی در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی گفت: کارشناسان بهداشتی در حوزه بیماری‌های واگیر، به صورت شبانه روزی و تمام ایام سال در پایگاه مراقبت مرزی فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب حضور دارند.

او افزود: کارشناسان بهداشت حاضر در پایگاه مراقبت مرزی، چندین سال است از تب سنج‌های لیزری برای سنجش تب مسافران استفاده می‌کنند که در تمام دنیا استفاده می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در پی اعلام وضعیت اضطرار ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی و در راستای افزایش دقت غربالگری مسافران، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، دوربین حرارتی در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب نصب و راه اندازی شد.

همتی اضافه کرد: دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پاس اقدام شبانه روزی کارشناسان بهداشتی در نصب و راه اندازی دستگاه سنجش و نیز به عنوان نخستین دانشگاه مجهز به این سامانه غربالگری تقدیر کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مقررات بهداشتی بین المللی یا IHR، برای کاهش خطر انتقال بیماری‌ها به کمک مبادی مرزی هوایی، زمینی و دریایی طراحی شده است.

همتی افزود: مقررات بهداشتی بین المللی، ابزاری است حقوقی که ۱۹۴ کشور جهان از جمله کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت متعهد اجرای آن هستند.

او هدف از اجرای این مقررات را کمک به جامعه بین المللی برای با پیشگیری و پاسخ به خطرات حاد بهداشت عمومی دانست که دارای احتمال گسترش از طریق مرز‌ها و تهدید مردم سراسر جهان است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز، از سال ۱۳۴۰ مجهز به بخش قرنطینه بوده است که به مرور زمان و بر اساس دستورکار‌های سازمان بهداشت جهانی، خدمات آن به روز شده است.

او از جمله اقدامات پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب، به بیماریابی و غربالگری مسافران ورودی از لحاظ بیماری‌های واگیردار شایع براساس نظام سندرمیک مراقبت بیماری‌های واگیر، آموزش برای افزایش سطح آگاهی مسافران و کارکنان فرودگاه در خصوص بیماری‌های شایع، ترخیص اجساد ورودی از لحاظ بهداشتی شامل بررسی علت فوت بر اساس بیماری‌های واگیردار)، آموزش به زائران خروجی به شیوه‌های مختلف مانند سخنرانی، پخش فیلم، اسلاید و تراکت آموزشی در مورد راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد.

همتی گفت: در راستای ارزیابی خدمات این پایگاه، اعضای تیم مدیریتی معاونت بهداشت بامداد روز جمعه از پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب بازدید کردند و تصمیمات لازم برای بهبود روند ارایه خدمات گرفته شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.