بسته آموزش آشپزی؛

از سوپ میسو با قارچ تا کباب ساطوری بناب و باقالی پلو با ماهیچه مجلسی + طرز تهیه

در گزارش زیر طرز تهیه ۵ نوع غذای بسیار خوشمزه و مقوی آموزش داده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  باقالی پلو با ماهیچه یکی از انواع غذا‌های سنتی ایرانی است که در کنار غذا‌هایی مثل چلو گوشت، کباب کوبیده، مرصع پلو، شیرین پلو و … از غذا‌های مجلسی محسوب می‌شود که برای مهمانی‌های خاص از آن‌ها استفاده می‌شود.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

باقالی پلو با ماهیچه یکی از انواع غذا‌های سنتی ایرانی است که در میان ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این غذای خوشمزه مانند غذا‌هایی مثل چلو گوشت، کباب کوبیده، مرصع پلو، شیرین پلو و … از غذا‌های مجلسی ما محسوب می‌شود که برای مهمانی‌های خاص از آن استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید:آموزش آشپزی/از پیتزای ماکارونی تا کوفته کدو سبز و آشی که سرماخوردگی را ضربه فنی می‌کند + تصاویر


طرز تهیه باقالی پلو نسبت به بسیاری از غذا‌های تشریفاتی و مجلسی دیگر مثل مرصع پلو، شیرین پلو و … ساده‌تر بوده و در عین حال غذایی بسیار چشم نواز و پر طرفدار است و می‌تواند زینت بخش سفره‌های شما برای مهمانی‌ها و مجالس باشد.

همان طور که می‌دانید باقالی پلو با ماهیچه، مرغ یا گردن سرو می‌شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد ما در این مطلب طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را برای شما آموزش می‌دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه و فوت و فن‌های این غذای خوشمزه و لذیذ آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه برای ۴ نفر
برنج ۳ پیمانه
باقالی سبز پاک کرده ۲ پیمانه
شوید خرد شده تازه یا خشک ۱/۵ پیمانه
هل ۱ قاشق چایخوری
دارچین ۱ قاشق چایخوری
پودر گل محمدی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیط ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
ماهیچه ۳۵۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
چوب دارچین ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
ادویه کاری ۱/۲ قاشق چایخوری
قرص استاک گوشت ۱ عدد
آب حدود ۲ تا ۳ لیوان
نمک ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع ۵ قاشق غذاخوری

نکات مربوط به مواد اولیه باقالی پلو با ماهیچه

۱- نکات مربوط به برنج
برای تهیه باقالی پلو مجلسی بهتر است برنج را آبکش کنید برای این کار بعد از اینکه برنج را شستید به آن آب گرم و نمک اضافه کنید نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که کمی شور‌تر از حد معمول باشد بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد اگر وقت دارید حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.

سپس برای آبکش کردن برنج قابلمه‌ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید نمک به آن اضافه کنید وقتی آب به جوش آمد باید برنج را اضافه نمایید، آبی که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب در حال جوش بریزید.

حرارت برنج در حال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید وقتی آب مجدد به جوش آمد باقالی‌ها را اضافه کنید.

در این مرحله چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود و البته دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد البته زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع آن دارد زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود، ولی هنوز مغز آن‌ها سفت باشد.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید دقیقه آخر شوید تازه را اضافه کنید سپس برنج را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.

بعد کف قابلمه روغن بریزید ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید ۲ تا ۳ کفگیر از برنج را داخل قابلمه بریزید بعد نوک قاشق هل + دارچین + پودر گل محمدی + کمی زعفران اضافه کنید اگر خواستید از شوید خشک استفاده کنید باید شوید را در این مرحله لا به لای برنج اضافه کنید اگر هم از شوید تازه استفاده کردید در این مرحله می‌توانید کمی شوید خشک هم به خاطر عطر و طعم آن اضافه کنید به همین ترتیب کل برنج را داخل قابلمه بریزید.

در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته دیگ شما خیلی روغنی شود، چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود پس بهتر است به جای آب و روغن کره سرد اضافه کنید به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید، اما اگر طعم کره را دوست ندارید می‌توانید از همان آب و روغن استفاده کنید.

در نهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار برنج بلند شود بعد حدود ۲۰ دقیقه روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد اگر بیشتر از این مدت روی حرارت بماند رنگ باقالی‌ها تیره می‌شود.

اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیشتر قد بکشد البته دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

حواستان باشد که برنج زیاد نجوشد اگر تازه کار هستید برنج را کمی زودتر بردارید، چون اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد خمیر می‌شود و غذای شما خراب می‌شود، اما اگر برنج را زودتر برداشته باشید اگر برنج سفت باشد موقع پخت می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. در هر صورت آبکش کردن برنج نیاز به تجربه دارد پس نگران نباشید چند بار امتحان کنید تا به مرور زمان تجربه لازم را به دست آورید.

۲- نکات مربوط به باقالی
موقع خرید باقالی حتما باقالی‌هایی را تهیه کنید که پوست سبز رنگی دارند سعی کنید باقالی‌ها را به مدت طولانی فریز نکنید، زیرا باعث تغییر رنگ و طعم آن می‌شود یکی از راه کار‌هایی که باعث می‌شود ماندگاری باقالی فریز شده بالاتر برود تکنیک آب گردانی است.

به این صورت که بعد از اینکه باقالی را تمیز کردید قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کنید وقتی جوش آمد یک قاشق مرباخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید بعد باقالی‌ها را ۱ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید بعد آبکش کنید و در آب سرد که تکه‌های یخ در آن ریخته اید بریزید.

گاهی اوقات باقالی‌ها ناپز هستند این باقالی‌ها هر چقدر که روی حرارت بمانند پخته نمی‌شوند بنابراین بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید، چون در این صورت زحماتتان هدر می‌رود و غذای دلچسبی نخواهید داشت.

اگر خواستید از باقالی خشک استفاده کنید باید ۳ تا ۴ ساعت قبل از استفاده باقلا را خیس کنید و بعد به صورت جداگانه بپزید در این صورت باید برنج را نیز جدا آبکش کنید و بعد باقلا پخته و آبکش شده را با برنج آبکش شده مخلوط کنید و باقی مراحل را طی کنید.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

۳- نکات مربوط به زعفران
همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید از سوی دیگر آب زیاد هم باعث شفته شدن برنج می‌شود بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است.

من زعفران را همیشه به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند دم می‌کنم برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپ خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید.

افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد زعفران را در ظرف در دار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود پس از هر بار استفاده مجدد، زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید.

حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید تقلبی نباشد برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید اگر روغن پس نداد یعنی خالص است زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۴- نکات مربوط به استاک
استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارند می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

۱- ماهیچه + پیاز نگینی خرد شده + زردچوبه + فلفل سیاه + ادویه کاری + ۲ قاشق روغن مایع را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید در این مدت بالای سر آن بمانید و هر از گاهی هم بزنید تا ادویه‌ها و پیاز کاملا به خرد گوشت برود.

۲- حدود ۲ تا ۳ لیوان آب + استاک گوشت و چوب دارچین را اضافه کنید حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید بعد از اینکه جوش آمد حرارت را متوسط کنید به ماهیچه نباید زیاد آب اضافه کنید، چون ماهیچه آب می‌اندازد، اما در خلال کار اگر احساس کردید آب آن کم شده می‌توانید آب در حال جوش به آن اضافه کنید.

۳۰ دقیقه آخر نمک و کمی زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید ریز جوش بزنید تا خوب جا بیفتد اگر خواستید در این مرحله می‌توانید ۱ قاشق رب را که از قبل تفت داده اید را اضافه کنید حواستان باشد قرص استاک حاوی نمک است بنابراین قبل از اضافه کردن نمک حتما آن را بچشید اگر نیاز بود اضافه کنید در طول پخت ۲ تا ۳ بار ماهیچه‌ها را جا به جا کنید اگر ماهیچه را در قابلمه بار بگذارید حدود ۳/۵ ساعت پخت آن طول می‌کشد، اما اگر در زودپز بار بگذارید بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان پخت آن طول می‌کشد.

طرز تهیه کباب بناب

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

این کباب خوشمزه متعلق به شهرستان بناب آذربایجان می‌باشد و با نام کباب آذربایجانی هم شناخته می‌شود.

با میزان مواد اولیه‌ی زیر می‌توانید برای ۴ نفر کباب بناب تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بناب تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

آشنایی با کباب بناب:

کباب بناب یا کباب ساطوری یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت زیادی به کباب کوبیده سنتی دارد. این کباب از گوشت تازه و چربی دار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگتر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. تفاوت عمده میان کباب بناب با کباب کوبیده در نحوه آماده سازی آن می‌باشد بدین صورت که در کباب بناب گوشت به همراه پیاز خرد شده ساطوری می‌شوند و آماده به سیخ گرفتن می‌شود، در صورتی که گوشت کباب کوبیده ۲- ۳ بار با چرخ گوشت چرخ می‌شود و با پیاز رنده کرده و آبگرفته ترکیب می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌ها در طبخ این نوع کباب در مقایسه با کباب کوبیده اندازه و سایز سیخ می‌باشد. پهنای سیخ کباب بناب بیشتر از کباب کوبیده می‌باشد. این نوع کباب بصورت یک سیخ بزرگ سرو می‌شود.

مواد لازم کباب بناب:
کره ۵۰ گرم
پیاز سفید ۳ عدد
فیله گوسفند ۴۰۰ گرم
راسته گوساله ۴۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کباب بناب:

برای تهیه کباب بناب آذربایجان ابتدا گوشت‌ها را با دقت بشویید و در آبکش قرار بدهید تا آب آن‌ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه گوشت‌ها را به قطعات متوسط برش بدهید تا راحت داخل چرخ گوشت بروند. گوشت‌ها را در چرخ گوشت چرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز‌ها را پوست بگیرید و کمی خرد کنید، سپس گوشت و پیاز را روی تخته‌ای بزرگ قرار بدهید و با ساطور همه را با هم خرد کنید و مخلوط کنید.

دقت در برش پیاز‌ها در این مدل کباب مهم است، زیرا نباید ریز خرد شود تا آب پیاز‌ها بیرون بیاید، چون باعث شل شدن مایه می‌شود و نباید درشت خرد شود.

بلکه به اندازه متوسط خرد شود. پیاز‌ها را با گوشت در کاسه‌ای بزرگ قرار می‌دهیم و روی آن‌ها نمک و فلفل سیاه بپاشید و مواد را خوب ورز بدهید و روی کاسه را سلفون بکشید و به مدت ۲ ساعت ترکیب گوشت و پیاز را در یخچال قرار بدهید.

نکات کلیدی برای آماده کردن کباب ساطوری بناب آذربایجان

• برای به سیخ کشیدن کباب بناب حتما از سیخ‌های پهن و مناسب کباب کوبیده استفاده کنید چرا که اگر از سیخ نازک استفاده کنید مواد کباب از سیخ می‌ریزد.

• وقتی گوشت روی سیخ کباب قرار گرفت به کمک انگشت شصت و انگشت اشاره شیار‌هایی را با فاصله‌های یکسان به روی گوشت ایجاد کنید.

• خیلی از آشپز‌های برای طعم دار کردن کباب، داخل مواد زعفران اضافه می‌کنند و یا در انتهای مراحل پخت، ۵۰ گرم کره را در تابه‌ای کوچک روی حرارت قرار می‌دهند تا ذوب شود کمی زعفران دم کرده هم به آن اضافه می‌کنند و مخلوط کره و زعفران را با یک فرچه به آرامی روی کباب‌ها می‌کنند تا کباب‌ها خشک نشوند و طعم لذیذتری پیدا کنند.. اضافه کردن زعفران جزو دستور پخت کباب ساطوری نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید این کار را انجام دهید.

• یکی دیگر از موادی که به صورت سلیقه‌ای به مواد کباب بناب اضافه می‌شود، جعفری ساطوری شده است. در نظر داشته باشید که در صورت اضافه کردن جعفری به گوشت مقدار جعفری نباید به اندازه‌ای باشد که رنگ کباب را تغییر دهد.

• برای تهیه کباب بناب ساطوری می‌توانید به جای یک کیلوگرم گوشت گوسفندی از میزان مساوی گوشت گوسفندی و گوساله هم استفاده کنید.

• در نظر داشته باشید که مهمترین نکته در خصوص پخت کباب بناب، مراحل ساطوری کردن پیاز‌ها است. آب پیاز به هیچ عنوان نباید گرفته شود چرا که پیاز مزه بی نظیری به گوشت می‌دهد. پس به هیچ عنوان مراحل ساطوری کردن گوشت را با رنده کردن پیاز جایگزین نکنید.

طرز تهیه سوپ میسو با قارچ

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

سوپ میسو با قارچ یکی از سوپ‌های معروف ژاپن است که بسیار لذیذ و سرشار از فایده نیز می‌باشد. در ادامه به شرح مواد لازم، طرز تهیه و .. می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سوپ میسو با قارچ

۴ فنجان آب گوشت ارگانیک یا آب
۲ قاشق غذاخوری میسو سفید جا افتاده
۲ فنجان قارچ تازه یا ½ فنجان قارچ خرد شده‌ی خشک شده،
یک عدد پیاز بزرگ زرد یا قرمز، خرد شده
دو حبه حبه سیر میخک، به صورت خرد شده یا له شده
۱-۲ قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده
۲ فنجان سبزیجات ریز خرد شده
دو قاشق غذاخوری آمینوی نارگیل (آب نارگیل)

دستورالعمل پخت سوپ میسو با قارچ:

در یک قابلمه متوسط، آب گوشت و یا آب را بر روی شعله متوسط حرارت دهید.

پس از اینکه به جوش آمد، حدود نصف فنجان از ان را بردارید.

سپس میسوی سفید را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به طور کامل یکدست شود.

مخلوط میسو به همراه قارچ، پیاز، سیر، زنجبیل، آمینو یا آب نارگیل و حبه‌های سیر را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا به جوش بیاید.

بعد از اینکه به جوش آمد، گاز را روی حرارت کم تنظیم کنید و بگذارید با این حرارت ۲۰ دقیقه به آرامی بجوشد.

اگر قبلاً در یک رستوران ژاپنی غذا خورده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که قبلاً سوپ میسو خورده باشید، چرا که اغلب سوپ میسو به عنوان یک پیش غذا در رستوران‌های ژاپنی سرو می‌شود.

شما می‌توانید به راحتی این سوپ مقوی و خوشمزه را در خانه درست کرده و نوش جان کنید.

آنچه که این دستور العمل سوپ میسو را بسیار مغذی می‌کند، میسوی سفید است که آن هم از سویا ساخته می‌شود. در حالی که ممکن است به خاطر تخمیر سویا طرفدار سویا نباشید، اما میسو دارای مزایای پروبیوتیکی است. یکی از بهترین دلایلی که پخت این سوپ در خانه توصیه می‌شود، این است که با درست کردن آن در خانه می‌توانید تمام افزودنی‌های غیرمجازی که رستوران‌ها به آن اضافه می‌کنند، جلوگیری کنید.

این دستور العمل سوپ میسو با قارچ حتی به عنوان یک تونیک گرم هنگام سرماخوردگی نیز بسیار مفید و دلچسب است، چرا که زنجبیل حاوی خصوصیات تقویت کننده سیستم ایمنی است.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

بیایید با گرم کردن آب گوشت شروع کنیم. آب هم خوب است، اما آب گوشت طعم دلپذیری به این دستور العمل خواهد داد. هنگامی که آب گوشت مخلوط شد، نیمی از فنجان آن را با دقت بردارید. سپس، در یک کاسه کوچک، آن را همراه با میسو به خوبی ترکیب کنید و بعد مخلوط میسو و آب گوشت را به قابلمه بازگردانید. پس از ۲۰ دقیقه حرارت دادن قابلمه، سوپ قارچ شما آماده است!.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

نکته: قبل از تهیه این سوپ زنجبیل تازه را منجمد کنید. با این کار خیلی راحت‌تر رنده خواهد شد.

این دستور تهیه سوپ میسو با قارچ را می‌توانید با سلیقه خودتان تنظیم کنید. به عنوان مثال، ما مشخص نکرده ام که در اینجا از چه نوع قارچی استفاده شود، زیرا همه انواع قارچ طعم فوق العاده‌ای در این سوپ دارند. اگر طرفدار غذا‌های تند و فلفلی هستید، افزودن فلفل قرمز به این سوپ دلچسب، فوق العاده خواهد بود.

در صورتی که سوپ میسو حاوی سویا باشد، آیا برای سلامتی مفید است؟

وجود سویا یک موضوع بحث برانگیز است، و برخی از افراد وجود سویا در غذا را دوست ندارند. این در حالی است که امروزه سویا به عنوان “غذای سالم” شناخته می‌شود و بنابراین به محصولات فرآوری شده متعدد به ویژه چیز‌هایی مثل سبزیجات بسته بندی شده، شیر سویا، ماست سویا و … اضافه می‌شود. همچنین سویا جز اصلی در روغن سویا و پودر پروتئین سویا نیز هست. اما در حالی که سویا می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، شواهد نشان می‌دهند که باید از برخی از انواع سویا نیز اجتناب شود.

آیا مصرف سویا برای شما بد است؟ اکثر سویا‌هایی که امروزه در محصولات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع سنتی که در ژاپن و سایر مناطق آسیا مصرف می‌شود، فاصله دارد. درصد بسیار بالایی از سویایی که امروزه در ایالات متحده می‌کند به فروش می‌رسد، از نظر ژنتیکی اصلاح شده است؛ بنابراین، این انواع سویا مزایای ذکر شده در مورد سویای فرآوری نشده، را ندارند.

براساس گزارشی در سال ۲۰۱۳ که در مجله تغذیه منتشر شده است، اعتقاد بر این است که منبع سویا و مراحل پردازش مورد استفاده در تهیه محصولات سویا از جنبه‌های مهمی هائز اهمیت هستند؛ و عمدتا دلیل آن، تأثیرات قابل توجهی در محتوای برخی زیر واحد‌های پروتئین آن و ” مواد مغذی “موجود در سویا است. در همین گزارش به نگرانی‌های احتمالی ایمنی ناشی از افزایش مصرف محصولات سویا نیز اشاره شده است.

اثرات منفی محصولات سویا در عملکرد تیروئید و تولید مثل و همچنین ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها، مشاهده شده است.

به طور کلی، داده‌های موجود در مورد خطرات سویا تا حدودی متناقض یا ناکافی است (به همین دلیل این موضوع همچنان به شدت مورد بحث و تحقیق قرار دارد)، اما فواید سلامتی مصرف پروتیین سویا یا محصولات لبنی ایزوله شده اصلا مورد حمایت نیستند.

آنچه میسو را از سویا جدا می‌کند، این است که این ماده منبع تخمیر سویا است. وقتی دانه‌های سویا تخمیر می‌شوند، محصولی کاملاً متفاوت از خود سویا تولید می‌شود. محصولات سویا با تخمیر ارگانیک مانند میسو، تمپه یا ناتو تنها انواع سویا هستند که حاصل تخمیر سویا هستند، به همین دلیل مصرف این محصولات را توصیه می‌کنیم.

و، اما سخن پایانی …

با توجه به مواد موردنیاز و مراحل پخت سوپ میسو با قارچ، متوجه می‌شوید که این یک غذای ساده و دلچسب و در عین حال بسیار مقوی است. در پایان امیدواریم که این دستورالعمل برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم بو و طعمی دلپذیر به شما هدیه کنیم. نوش جان.

عدسی و راز‌های خوشمزه شدن آن

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

 عدس یک منبع غنی برای تامین آهن بدن و پیشگیری از کم خونی است. دستور پخت و راز‌های خوشمزه شدن عدسی را در این مطلب ببینید.

مواد لازم:

عدس: ۲ لیوان
روغن: ۲ ق غ
پیاز: (متوسط/برای پیاز داغ) ۱ عدد
نمک و فلفل: به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی: ۲ الی ۳ ق غ

طرز تهیه:

۱- عدس را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و آب آنرا عوض کنید. با اینکار شاید مقداری از املاح بیرون ریخته شود، ولی دیگر دل درد نخواهید گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تیره نمیشود.

۲- عدس‌ها را با روغن و آب (یا آب مرغ یا گوشت اگر از قبل آماده دارید) بپزید. پس از پخت کامل عدس‌ها پیاز داغ و رب گوجه و نمک و فلفل (و کمی در صورت تمایل ادویه گرام ماسالا یا هر نوع ادویه که می‌پسندید) اضافه کنید. قوام عدسی را خیلی شل و خیلی سفت نکنید.

۳- آن را با لیمو ترش یا کمی سرکه و روغن زیتون آنرا سرو کنید. (اگر مقدار بسیار کمی پودر گلپر هم روی بریزید خوشمزه و سهل الهضم میشود.)

۸ راز عدسی

از قدیم عدسی برای صبحانه و میان وعده‌ها استفاده می‌شده آن هم به این دلیل که غذایی بسیار مغذی است. البته بهترین عدس در ناحیه کاشان و دیزین کشت می‌شده. برای پخت عدسی نیز نکته‌هایی وجود دارد که ما به ۸ مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم که عبارتند از:

۱. عدس بسته‌بندی بخرید. توجه کنید که بسته‌بندی آن چروک و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتی در کاسه‌ای از آب آن را خیس می‌کنید، عدس‌ها ته ظرف باقی بمانند و به سطح آب نیایند. به علاوه از خریدن عدس‌های فله‌ای نیز خودداری کنید، زیرا امکان دیرپز بودن آن‌ها وجود دارد.

۲. برای آنکه نفاخی عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. البته دقت کنید که این زمان بیشتر نشود، زیرا در این صورت عدس بر اثر حرارت دیدن، له و پوستش جدا می‌شود.

۳. برای آنکه عدس‌ها سریع‌تر پخته شوند ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و بعد از طلایی شدن، عدس‌ها را نیز اضافه کنید و بعد از این مرحله به عدس، آب اضافه کنید. با این کار عدس‌ها سریع‌تر می‌پزند.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

۴. ادویه و چاشنی‌های این غذا را در مراحل پایانی به آن اضافه کنید، زیرا هم باعث دیرپز شدن عدس می‌شوند و هم عطر و بوی ادویه‌ها از بین خواهند رفت.

۵. به عنوان ادویه به این غذا زیره بزنید و اگر تمایل دارید در آن گلپر بریزید، چاشنی عدسیتان بهتر است سرکه باشد، اما در صورت نزدن گلپر، چاشنی مناسب این غذا آب‌لیموی تازه است.

۶. اگر آب عدسیتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب‌زمینی استفاده کنید.

۷. برای خوشمزه‌تر شدن عدسی به آن سیب‌زمینی نگینی شده اضافه کنید و هرگز از گوشت استفاده نکنید، زیرا عدسی، غذایی است که گوشت ندارد.

۸. عدسی غلظت مشخصی دارد، بهتر است نه خیلی رقیق باشد و نه مانند حلیم غلیظ بلکه مانند آشی نسبتاً غلیظ باید پخته و سرو شود.

طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد + نکات مهم

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه فلافل متفاوت است که اصلی‌ترین نوع آن با نخود تهیه میشود.

طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد

فلافل از غذا‌های نانی است که اصلیت آن به لبنان برمیگردد نحوه تهیه فلافل متفاوت است، اما چند مدل فلافل وجود دارد که اصلی‌ترین آن نوعی است که با نخود تهیه میشود، ولی فلافل ماش، عدس، بادنجان، سیب زمینی هم وجود دارد.

مواد لازم برای تهیه فلافل:
نخود ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
جعفری نصف استکان
سیر ۳ حبه
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
زیره سبز ۱ قاشق چایخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ (در صورت تمایل) ۱ عدد
نمک به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت فلافل خانگی با نخود:
برای تهیه فلافل، نخود را باید خیس کنیم. خیس خوردن نخود اندکی طول می‌کشد، ولی درصورتی که به نخود درحال خیس خوردن قدری نمک اضافه کنیم زمان خیس خوردن نخود نصف می‌شود و در عرض دو سه ساعت نخود آب را به خود جذب می‌کند. برای تمامی حبوبات می‌شود از این شیوه استفاده کرد. این راهکار برای مواقعی است که عجله داریم و از قبل فکرش را نکردیم. راحت‌ترین راه برای طرز تهیه فلافل این است که پس از خیس خوردن نخود، آن را به همراه پیاز و سیر و ادویه و جعفری داخل میکسر یا همان مخلوط کن بریزیم.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

راحت‌ترین راه برای طرز تهیه فلافل این است که همه مواد را با هم داخل میکسر بریزیم.

ولی درصورتی که میکسر در دسترس تان نبود می‌توانید نخود را چرخ کنید و بهمراه سیر و پیاز رنده شده و جعفری خرد شده ورز دهید. برای میکس هم الزامی نیست خیلی مواد را له کنیم. پس از این که نخود را میکس کردید، آرد را اضافه می‌کنیم. تخم مرغ را هم به مواد اضافه می‌کنیم و مواد را خوب ورز می‌دهیم. بعد هم به صورت توپ در می‌آوریم و در روغن سرخ می‌کنیم.

نکات مهم برای طرز تهیه فلافل خوش طعم:

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

باید فلافل‌ها را در روغن زیاد سرخ کرد

طرزتهیه فلافل در فر:

فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد بگذارید تا گرم شود. سپس تمام مواد فلافل را داخل یک دستگاه مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید به طوری که مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

ولی نه در حدی که پوره‌ای شکل شوند (یعنی نخود نه باید خیلی له شود و نه زیر دندان بیاید). برای اینکه بهتر مواد را مخلوط کنید لازم است آن‌ها را با کمی روغن زیتون مرطوب کنید تا بهم بچسبند.

همزدن را تا زمانی که مخلوط یکدست شده و به شکل توپ داخل غذاساز درآید ادامه دهید. اگر بخواهید مواد چسبنده‌تر شوند می‌توانید آن‌ها را چند ساعتی در یخچال قرار دهید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و بعد از اینکه مواد را چشیدید آن‌ها را با قاشق‌های مخصوص قالب زنی فلافل و یا در کف دست به صورت توپ‌های گردو کوچکی فرم دهید و با فاصله در سینی فر بچینید.

با پشت قاشق کمی فلافل‌ها را تخت کنید تا راحتتر پخته شوند. بعد از چیدن فلافل ها، سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید تا یک طرف فلافل‌ها به مدت ۱۰ دقیقه بپزند. سپس آن‌ها را با استفاده از یک کفگیر فلزی نازک و پهن برگردانید و ۱۵ دقیقه دیگر بپزید تا برشته شوند.

میزان پخت فلافل‌ها در رنگ آن‌ها تاثیر گذار است و اگر بخواهید فلافل‌ها تیره‌تر شوند زمان بیشتری آن‌ها را در فر نگه دارید. فقط دقت کنید که فلافل‌ها خشک نشوند و داخل آن‌ها ترد و نرم باشند.

فلافل را می‌توانید در نان پیتا یا هر نان ساندویچ دیگری که دوست دارید در کنار ماست، انواع سس های، پیاز و جعفری خرد شده، ترشی کلم قرمز و ... سرو کنید.

مقدار نخود، پیاز و مواد دیگر کاملا به تمایل خودتان بر می‌گردد که چقدر بخواهید درست کنید. همچنین میزان فلفل هم بستگی به ذائقه خودتان دارد.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

نکاتی برای طرز تهیه فلافل خوشمزه به سبک ساندویچی‌ها

• پس از خوردن فلافل صرف نوشیدنی گرم مانند چای نعناع می‌تواند طعم چیشده شدی شما را بسیار دلچسپ‌تر کند.

• اگر دوست دارید فلافل تردتری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم که به آن یک قاشق چایخوری بکینگ پودر اضافه کنید.

• هنگامی که می‌خواهید فلافل را سرخ کنید، اطمینان داشته باشید که روغن آن داغ شده باشد.

• چاشنی مناسب برای فلافل می‌تواند ترشی لیته و سس انبه یا همان خردل باشد.

• برای تهیه فلافل خانگی نخود بخاطر آن که نفاخی نخود گرفته شود، بهتر است که آن را چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید. حتی میتوانید آن را چند مرتبه بجوشانید و آبش را خالی کنید و بعد نخود‌ها را چرخ کنید. به این ترتیب کم‌تر سبب نفخ می‌شوند.

• ادویه‌هایی که در مواد لازم فلافل گفته شد، ادویه‌های اصلی برای نحوه تهیه فلافل هستند و پیشنهاد این است که حتماً از تمامی ادویه‌ها برای تهیه فلافل استفاده کنید.

• برترین ادویه برای پخت فلافل زیره است، اما تفاوتی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز. اضافه کردن زیره به فلافل به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. می‌توانید به مایه فلافل اندکی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب فلافل عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

• موقع تهیه فلافل توجه کنید که نخود‌ها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند، چون در این صورت مایه فلافل وا می‌رود. اما بهتر است خیلی هم نخود‌ها درشت نباشند که زیر دندان حس شوند بهتر است میزان نخود‌های چرخ شده اندکی از دانه‌های شکر درشت‌تر باشد.

• برخی تخم مرغ را به فلافل اضافه نمی‌کنند و به تهیه فلافل تا همین مرحله بسنده می‌کنند، ولی به نظر می‌رسد تخم مرغ حکم چسب را برای مواد دارد و سبب شکیل شدن فلافل می‌شود و به آن زیبایی می‌دهد. همچنین از خشک شدن فلافل جلوگیری می‌کند. در مورد بکینگ پودر هم باید بگویم که تنها میزان کمی از آن را به مایه فلافل اضافه کنید تا سبب پف کردن آن‌ها شود.

• برای سرخ کردن فلافل، آن‌ها را در ظرفی نچسب و کوچک که روغن عمق پیدا نموده است، بگذارید تا فلافل‌ها پس از افتادن در روغن داغ به کف ظرف اصابت کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب فلافل خوش طعم و ترد خواهید داشت.

• برای سرخ کردن فلافل‌ها از قالب‌های مخصوص استفاده کنید و بگذارید تا روغن کاملا داغ شود، متأسفانه فلافل را باید در روغن زیاد سرخ کرد تا هم زیباتر شود و هم کامل و یک دست پخته شود. ولی میتوانید در آخر با دستمال روغن آن را بگیرید.

• چاشنی مناسب برای غذای فلافل تنها ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادنجان یا میوه. اما شما می‌توانید فلافل را با کلم شور یا ترشی هم میل کنید.

• بهتر است نان مناسب برای خوردن فلافل پیتا باشد که نوعی نان لبنانی است و اندکی ضخیم‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد.

• نوشیدنی پیشنهادی همراه فلافل هم یک لیوان چای نعناع است. اما هندی‌ها با غذای فلافل نوشیدنی‌ای به اسم لاسی می‌نوشند؛ «لاسی» دوغ شیرینی است که مواد تشکیل دهنده آن، میوه است.

منابع: فرارو؛ عصر ایران؛ بیتوته؛ آلامتو؛ سوران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.