دایره المعارف تخصصی منابع تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی تدوین می‌شود

مشاور حوزه فرهنگ و مطالعات پایداری و انقلاب اسلامی مراکز استانی حوزه هنری از تدوین و شکل‌گیری دایره المعارف تخصصی منابع تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  حجت‌الاسلام  سعید فخرزاده ، مشاور حوزه فرهنگ و مطالعات پایداری و انقلاب اسلامی مراکز استانی حوزه هنری در حاشیه برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در بجنورد، داشتن مجموعه‌ای واقعی و قابل استناد از تاریخ انقلاب اسلامی را مهمترین انگیزه و هدف برگزاری این کارگاه‌ها عنوان کرد و گفت: تعریف چیستی تاریخ شفاهی و مفاهیم آن و نیز ضرورت پرداختن به آن، راه‌های گردآوری و منابع در دسترس از جمله خاطره‌ها و اهمیت پرداختن و نحوه تشخیص صحت و سقم آن، مصادیق خاطره و شیوه‌های کاربرد منابع از اهم مواردی است که در این کارگاه‌ها آموزش داده می‌شود.

اوافزود: بهترین روشی که می‌تواند در جمع‌آوری اطلاعات ابعاد مختلف تاریخ شفاهی انقلاب به ما کمک کند تربیت پژوهشگرانی است که توانایی و تخصص تحقیق، پرس و جو و جمع بندی و تألیف اتفاقات و رویداد‌های پیرامون انقلاب اسلامی را دارند.

حجت‌الاسلام فخرزاده افزود: فعالیت‌های آموزشی این کارگاه‌ها از سال ۸۹ آغاز و سعی شد تا دفاتر پایداری نیز در حوزه هنری استان‌ها راه‌اندازی شود که تمرکز این موضوع تنها در تهران نباشد و فضای آموزشی تاریخ شفاهی در تمام نقاط کشور فراهم شود.

او با بیان اینکه تلاش کردیم کارگاه‌ها با حضور نویسندگان و محققانی در سراسر کشور برگزار شود، گفت: تاکنون حدود ۱۰ نویسنده در هر استان یعنی بیش از ۳۰۰ نفر، تربیت شده که با ابعاد و نحوه جمع آوری تاریخ شفاهی انقلاب آشنا و به طور تخصصی آموزش دیده و هم‌اکنون مشغول به کار در این زمینه هستند.

این پژوهشگر و محقق درحوزه تاریخ انقلاب اسلامی اضافه کرد: این مباحث حداقل با برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی مطرح و بیان می‌شود.

او با عنوان اینکه یکی از مشکلات در تحقیق و پژوهش تاریخ شفاهی انقلاب شناسنامه‌نویسی و مستند نشدن است، اعلام کرد: در تکمیل این برنامه آموزشی و پژوهشی سعی داریم تا نسبت به نحوه آرشیوکردن مستندات و تهیه بانک اطلاعاتی قابل دسترس در قالب راه‌اندازی پایگاهی مجازی اقدام کنیم.

فخرزاده با بیان این که گستره تاریخ شفاهی انقلاب وسیع و با موضوعات مختلف است، اضافه کرد: طرحی در دست اجراست که طی آن بانک اطلاعاتی شکل می‌گیرد و هم اکنون بخشی از اطلاعات آن جمع‌آوری شده و بر اساس آن اطلاعات بر اساس سوژه‌ها موضوع بندی شده و در اختیار نویسندگان و هنرمندان قرار می‌گیرد.

گفتنی است، کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی با همکاری حوزه هنری خراسان شمالی و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان با حضور طلاب و اهل قلم پنج شنبه، همزمان با ایام دهه فجر برگزار شد.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.