رئیس کل بیمه مرکزی:

معافیت بیمه‌های عمر و زندگی از مالیات

سلیمانی گفت: مسئله مالیات شرکت‌های بیمه‌ای در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، این روزها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری امروز با بیان اینکه فرهنگ بیمه هنوز در سطح کشور جا نیفتاده است، گفت: عدم رشد نفوذ ضریب بیمه‌ای ریشه در نبود فرهنگ بیمه‌ای در کشورمان دارد که انتطار می‌رود این موضوع رفع شود.

او با اشاره به مسئله مالیات شرکت‌های بیمه‌ای در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: این موضوع این روز‌ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح است و مالیات از بخش‌های درمان و زندگی (بیمه) معاف بوده، اما با توجه به تأمین درآمد مالیاتی دولت هنور نمایندگان پارلمان با معافیت مالیات شرکت‌های بیمه‌ای در بخش بیمه شخص ثالث موافقت نکرده‌اند که البته در صورت محقق نشدن این موصوع باز هم اتفاق خاصی رخ  نخواهد داد، چرا که تاکنون این‌ها از پرداخت مالیات معاف نبوده‌اند.

سلیمانی ضمن اشاره به تأثیر تحریم‌های بر حق بیمه‌های تولیدی بیان کرد: از زمان اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، اولین گروه‌هایی که قرارداد‌های خود را با ایران لغو کردن، شرکت‌های بیمه‌ای بوده‌اند و این سبب شد تا مجموعه شرکت‌های بیمه‌ای ما خودشان این موضوع را مدیریت کنند و در سال‌های ۹۷ تا ۹۸ در این بخش کنسرسیوم‌هایی تشکیل شوند.


بیشتر بخوانید: امسال، مصوبه ای برای مرکز ملی ریسک در کشور داریم 


رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: خوداتکایی توسط کنسرسیوم‌ها بر عهده گرفته شده است و هیچ بیمه‌ای در سطح کشور روی زمین نیست و همه توسط شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه مرکزی مدیریت می‌شوند.

او با بیان اینکه تورم بر بیمه شخص ثالث تأثیر می‌گذارد، گفت: نرخ دیه سالانه بعد از بازنگری تحت تأثیر تورم قرار می‌گیرد و نرخ بیمه حق ثالث مبلغ حق دیه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و امیدواریم به میزان تورم افزایش حق بیمه نداشته باشیم و حق بیمه شخص ثالث کمتر از نرخ تورم باشد.

میزان خسارات برآورد شده در اغتشاشات اخیر ۲۰۰ میلیارد ریال است

او با اشاره به میزان خسارات وارده در اغتشاشات اخیر بیان کرد: اکثر واحدهای تجاری و صنعتی ما تحت پوشش بیمه هستند و آن هایی که در جریان این اغتشاشات آسیب دیده اند قرار است که خودشان میزان خسارت ها را اعلام کنند.

سلیمانی ادامه داد: عمده واحد‌های آسیب دیده در اغتشاشات را بانک‌ها تشکیل می‌دهند که اعلام کرده اند در حال جمع بندی میزان خسارات هستیم اما هنوز به جمع بندی نرسیده و اعلام نکرده اند.خودمان میزان خسارات کل در این اغتشاشات را ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده ایم.

سلیمانی با اشاره به عدم انتشار حقوق مدیران عامل صنعت بیمه بیان کرد: با توجه به دولتی بودن و خصوصی بودن شرکت‌های بیمه در شرکت‌های دولتی حقوق و مزایا تعیین شده و بر همین اساس پرداخت می‌شود، اما در خصوص شرکت‌های خصوصی مرتبط سهامداران و مدیران است که بر این اساس مبالغی را در رابطه با حقوق و مزایای سالیانه تعیین می‌کنند بنابراین بیمه مرکزی هیچ گونه دخالتی در حقوق و مزایای مدیران این شرکت‌ها ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره افشا نشدن حقوق این افراد ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با بورس اوراق بهادار انجام شده البته دستوری هم وجود ندارد که مدیران بر اساس آن حقوق خود را افشا کنند بنابراین هیچ گونه اجباری در این خصوص وجود ندارد.

او با بیان اینکه دلیلی ندارد کارگزاران بیمه کارمزد بالایی دریافت کنند، گفت: ما درباره برخی کارمزد‌ها نگران این هستیم تا متولی فساد نشوند این در حالی است که شرکت‌های بیمه می‌بایستی مبالغ کمتری از بیمه گزاران دریافت کنند نه اینکه بخواهند کارمزد هم بدهند.

سلیمانی گفت: آمار سه ماهه بیمه مرکزی از این پس مرتبا اعلام می‌شود بنابراین با توجه به این شفافیت انجام شده، مغایرت‌هایی هم که تاکنون در این رابطه وجود داشته برطرف خواهد شد یا به حداقل می‌رسد.

رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: همواره از رسانه‌ها خواستاریم که مسئله فیش‌های حقوقی مدیران صنعت بیمه را که منجر به حذف آن‌ها می‌شود را منتشر نکنند چرا که این پرداختی‌ها مبنای قانونی دارند.

او ادامه داد: از وزیر اقتصاد در خصوص عزل یکی از مدیران صنعت بیمه شخصا سوالی پرسیدم و ایشان در جواب من گفتند که دلیل عزل فلان مدیر، فیش حقوقی و مزایای او نبوده است بنابراین رسانه‌ها کمک کنند که همه چیز در مسیر قانونی قرار گیرد.

سلیمانی اظهار کرد: در صورتی که به این نتیجه برسیم که مدیران عامل شرکت بیمه‌ای اقدامی انجام می‌دهند که به ضرر صنعت بیمه و سهامداران است، مستقیما وارد عمل شده و آن‌ها را عزل خواهیم کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای حق ندارند به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند، اما می‌توانند در سهام و اوراق در حدی که قابلیت نقد شوندگی داشته باشند سرمایه گذاری کنند.

او در پایان با اشاره به بیمه سپرده‌های بانکی اظهار کرد: در ۷ تا ۸ سال گذشته بانک مرکزی صندوقی برای ضمانت سپرده‌های بانکی ایجاد کرده و همواره مبلغی را از بانک‌های عامل دریافت می‌کند تا بدین طریق سپرده‌های مردم را تضمین کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.